הקשר הרב דורי – קהל מסורתי
הקשר הרב דורי- מסורתי
קהל יעד: כיתות ד'-י"א יחד עם מבוגרים מלווים
גיל: 10-14 ומבוגרים (60+)
משך התכנית: שלוש וחצי שעות
התכנית במשפט: תכנית ביקור במוזיאון המהווה חלק מתכנית הקשר הרב דורי השנתית. כוללת סדנאות וסיורים מפעילים ברחבי המוזיאון.
התכנית בפסקה: תכנית מודולרית המאפשרת סיורים חוקרים במוזיאון לקבוצות של צעירים בעיקר (בשל הקורונה ישנו סיכוי שרוב המשתתפים יהיו צעירים, עם מעט מבוגרים), יחד עם סדנה פותחת ועיבוד בסוף.
זמן | פעילות |
45 דקות | סדנת פתיחה בכיתה |
120 דקות | סיור משימתי בתערוכות המוזיאון **יש לתת באמצע הסיור הפסקה של 20 דקות** מוקדים: קומה 1: הללויה- שני בתי כנסת לבחירה, טקסי חיים, קומה 2: בנימין מטודלה וקיר הקהילות, כיכר המודרנה, בין מזרח לרוחות מערב, משתלבים, ההגירה הגדולה. קומה 3: מוקד תרבות (תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות או אומנות), פולקלור, אוכל. |
15 דקות | הפסקה ומעברים |
15 דקות | עיבוד וסיכום היום |
אביזרים וחומרים:
סדנת פתיחה (45 דקות):
- ערכת תמונות זוננפלד ועדשה יהודית משולבת- למדריך: חשוב לעבור על התמונות מבעוד מועד ולוודא שכלל התמונות צנועות
- סרטונים מוכנים על המחשבים
- אתר הקשר הרב דורי פתוח ומוכן
סיור (120 דקות):
- מחברת קשר רב דורי לכל תלמיד
- עפרונות
*נא לא לחלק את דף המשימות אלא לתת את המשימות בעל פה בלבד.
סיכום (15 דקות):
- המדבקות למחברת
- חיוך, אנרגיה ורצון טוב
שאלות חשובות בעת הזמנה:
- באיזה שלב של התכנית נמצאת הקבוצה?
- האם עשו סיור אונליין במוזיאון?
מערך חינוכי
מטרות פדגוגיות:
ידע:
- שהתלמידים והמבוגרים יאספו פריטי מידע שיעזרו להם בהמשך התכנית, על עצמם, על משפחתם, הקהילות מהם באו וההיסטוריה היהודית
מיומנויות:
- מחקר עצמאי בגלריות
- דיון
- שיתוף
חיבור ורלוונטיות לחיי המשתתפים:
- סיור זה הוא חלק מתכנית שנתית בהם משתתפים התלמידים והמבוגרים, כך שהרלוונטיות במקרה זה נוכחת מהתחלה. כדאי להזכיר מדי פעם את התכנית ולקשר אליה.
סדנת פתיחה (45 דקות)
- התחילו בלהציג את עצמכם ואת מבנה הסיור היום
- בררו עליהם פרטים בשיחה פתוחה (וקצרה): מהיכן הם, מה כבר עשו בתכנית וכו'
סדנא: תמונות מספרות (30 דק'):
- פזרו על הרצפה תמונות מערכת זוננפלד והעדשה היהודית
- ביקשו מכל אחד מהמשתתפים לבחור תמונה אחת ולספר איתה על זיכרון אישי שלו
- עברו בין כל אחת מהמשתתפות[1] שתספר (אם ההתחלה מהוססת הדגימו בעצמכן. אל דאגה – אחרי כמה אנשים כולן ירצו להשתתף).
- ישנן כמה ווריאציות על המתודה הזו שניתן להשתמש בהן על פי אופי הקבוצה:
- אם ישנם מספיק מבוגרים, ניתן שהמבוגרים יספרו לילדים את הזיכרון שלהם, והילדים יספרו אותו לקבוצה כולה (וכך ישחזרו בעצם את התכנית כולה)
- ניתן שזוג יבחר יחדיו תמונה שמתאימה לשניהם, וכל אחד יספר על אותה תמונה מנקודת מבטו (שימו לב – משימה יותר קשה)
- ניתן לחשוב על עוד גוונים – כל עוד על אחת מהמשתתפות והמשתתפים בחר תמונה וחלק זיכרון – זה בסדר.
לסיכום המתודה, הסבירו שבביקור שלהן היום במוזיאון בעצם נעשה אותו דבר – נראה מוצגים, תמונות, סרטים ועוד – ונבקש למצוא בהם את עצמנו: את ההיסטוריה שלנו, זכרונות שלנו ושל המשפחה שלנו.
הצגת מאגר סיפורי מורשת (10 דקות)
הציגו למשתתפים את מאגר סיפורי המורשת המצוי במוזיאון והדגימו להם את אחד מהסיפורים שהועלו למאגר. חשוב לציין כי כל אחד ואחד מהם מוזמן להעלות את הסיפור שלו בעזרת התלמידים והמורה של הקשר הרב דורי בכתה. הקישור למאגר:
צפייה בסרט: פורצי דרך – עליזה שמשוני, יאיא, (10 דק')
צפו באחד מהסרטים קצרים שנעשו בעקבות פרויקט פורצי דרך ב-2018. הסרטים נוצרו ע"י תלמידים שנחשפו לסיפורי אזרחים ותיקים. הסרטים מראים כיצד לוקחים זכרונות של מישהו והופכים אותו למשהו שיכול להיות מוצג.
לסיכום סדנת הפתיחה: ראינו עכשיו את כל התהליך של התכנית שאתם עושים לאורך השנה – איך לוקחים זיכרון, מספרים אותו, ומספרים אותו בצורה שאנשים אחרים יכולים לראות, להבין ולהזדהות כמוכם.
עכשיו נעלה למוזיאון, נראה עוד מוצגים ובתקווה נלמד על עצמנו ועל הרקע שלנו כדי שנוכל להעשיר את התוצרים של התכנית.
- לחלק לכל תלמיד מחברת (לא למבוגרים – לתלמיד ולמבוגרת מחברת משותפת לשניהם)
- לחלק עיפרון
- להסביר כללי התנהגות במוזיאון: לא רצים, לא צועקים, לא משתמשים בעיפרון לשום דבר חוץ מהמחברת.
סיור במוזיאון (130 דקות)
הסיור במוזיאון כולל ביקור בכל הקומות, כאשר בכל קומה ישנה אוריינטציה של המדריכה, שליחה למשימות על פי דפי הפעילות, ואיסוף של התלמידות לשיתוף ודיון על מה הם מצאו.
חשוב! לא לוותר על האסיף – אם שלחנו למשימות ולא אספנו אחרי זה את הרשמים שלהם, המשימות מהר מאוד יאבדו מערכן עבור התלמידות והמבוגרות.
קומה 1:
אוריינטציה
*חשוב מאוד לא לצפות בסרט "נתנה תוקף" אך אפשר בהחלט להושיב את הקבוצה בהיכל המראות ולדבר על המשותף והשונה בין בתי הכנסת שרואים בעולם היהודי.
תחנות:
- הללויה (הדרכה על דורא ארופוס ושני בתי כנסת נוספים על פי בחירת המדריך/ה ומשימות)
- טקסי חיים (הדרכה על מוצג ומשימה) *למדריך/ה: אפשר לדבר על התפילין הנשי של תמר פלאי, יוצרת מהמגזר הדתי לאומי בעצמה, אך להציגו כתכשיט ויצירת אומנות ולא כתשמיש קדושה.
- 3. 143 שעות- מוקד השבת (הדרכה ומשימה)
טקסי חיים: האם אתם זוכרים טקס חיים משפחתי (ברית/ה, בר/ת מצווה, חתונה וכו')? מה היה מיוחד בו? האם יש למשפחה שלכם מנהגים מיוחדים בטקסים אלו? האם אתם הייתם רוצים להוסיף מנהגים לטקסים האלו?מוקד השבת- מה הדמיון והשוני בין השבת של הילדים לשבת של הסבים כאשר היו ילדים?היכל בתי הכנסת: לשם אלו סיבות ובאילו מקומות פרט לבית הכנסת נוהגת המשפחה שלכם להתכנס? ספרו על בית הכנסת והקהילה שלכם לקבוצה. |
קומה 2:
פתיחה: בנימין מטודלה- "המוצ'ילר הראשון". להסביר כמה יומן מסע הוא חשוב, ולקשר לחשיבות של הפרוייקט יחד עם המסלול של שורשיהם. הסבים יספרו על המסלול או המקום ממנו באו (כמה גרו שם, איך נראו החיים). המחברת שהם מחזיקים היא יומן המסע שלהם.
אנחנו ממשיכים ישר למוקד העת החדשה, מכיוון שזהו סיור משימתי-חוויתי. ניתן לתת הדרכה כללית על מהם המוקדים ההיסטוריים בדרך לעת החדשה.
תחנות:
- קיר הקהילות- דמות לבחירת המדריך ובנוסף אחת הדמויות הבאות:
- מבשר הציונות הראשון רבי יהודה אלקלעי .
- הפייטן רבי דוד בוזגלו (אותו נפגוש גם בקומה השלישית).
- הרבנית אסנת אדוני ברזני.
- המהר"ל מפראג.
- המהר"ם מרוטנברג.
- אמונה מחשבה ויצירה חכמת הדורות ו/או הכתובה (הדרכה ודגש על מסורת העוברת מדור לדור).
- כיכר המודרנה (המדריכה תתן קונטקסט היסטורי קצר ומדרש תמונה על הדורות השונים שמצולמים.
קיר הקהילות: מצאו מידע חדש על קהילת המוצא שלכם בדמויות/אינטראקטיב.כיכר המודרנה: בחרו את התמונה של המשפחה שהכי מזכירה לכם את המשפחה שלכםאיך נראית תמונה רב דורית שלכם? כמה שונים וכמה דומים הדורות השונים?מוזמנים אפילו לצייר את המשפחה שלכם.כנסו לחדרי הקהילות – ראו מהם החפצים המוצגים! האם יש לכם חפצים כאלו בבית?האם יש חפץ שלכם אותו תרצו להעביר לילדים/נכדים? מהו החפץ? |
קומה 3:
אוריינטציה – בקומה הזו המטרה שלנו ללמוד עליכם ועל המבוגר שאיתכם בפרויקט – מה מעניין את שניכם וכל אחד מכם בנפרד.
תחנות:
- הדרכה במוקד תרבות כלשהו לבחירתכם (מוזיקה, קולנוע, שפות, אומנות מודרנית)
- מסדרון הפולקלור- כולל יודאיקה
- אינטראקטיב אוכל
מוקדי תרבות: בחרו שתי יצירות – אחת שאתם אוהבים, ואחת שהמבוגר/ת שלכם אוהב ומתחבר אליו. מה אתם אוהבים בו?מסדרון הפולקלור: מסורות/אמונות: בחרו פריט אחד שאתם מזהים:מהו הפריט? למה הוא משמש? האם יש לכם אחד כזה בבית?מוקד אוכל: עברו על המאכלים השונים בעדות – מה המאכל שאתם הכי אוהבים שמבקרים בבית סבא וסבתא? איך קוראים לו? מה הוא? בבית – כתבו את המתכון! |
סדנת הסיכום (15 דקות)
מטרת סדנת הסיכום היא לתת רגע של מנוחה ויכולת לערוך רפלקציה.
כמו שהתחלנו וכל אחד הציג זיכרון, חשוב שגם בסוף יהיה מקום לכמה שיותר אנשים, אפילו עם מדובר בסבב קצר בו כל אחד אומר במילה איפה נהנה או מה לקח איתו. מחקרים הראו שרגע של רפלקציה בסוף חוויה חינוכית יכול להעצים מאוד את המקום שלה ואת זיכרונה לאחר מכן.
שאלות אפשריות לדיון:
- מה המשימה שהכי אהבתם לעשות יחד?
- איפה הכי נהניתם במוזיאון?
- גיליתם משהו חדש עליכם, על המבוגר/ת שאיתכם?
- דפדפו במחברת – שכל אחד יקריא את הדבר שהוא הכי גאה בו/לוקח איתו מהמוזיאון לתכנית
- מלאו את המשוב על התכנית. קיים משוב ייעודי לתלמידים ומשוב למבוגרים. הקישורים למשובים אלו יינתנו בהמשך
סכמו: היינו היום במוזיאון כדי ללמוד על עצמנו, ולפתוח צוהר לעוד למידה וגילוי שלכם על הסיפור שלכם. אנחנו מקווים שעזרנו לכם בתכנית – תודה!
[1] מסמך זה לפעמים נכתב בלשון נקבה רבות, כי הפטריארכיה לא צריכה את החיזוק היומיומי שלנו. וכן, אני מודע לאקדמיה ללשון. לא נורא.