הקשר הרב דורי-תכנית מקוצרת

משך התכנית: שעתיים

התכנית במשפט: תכנית ביקור במוזיאון המהווה חלק מתכנית הקשר הרב דורי השנתית. כוללת סדנאות וסיורים מפעילים ברחבי המוזיאון.

התכנית בפסקה: תכנית מודולרית המאפשרת סיורים חוקרים במוזיאון לקבוצות של צעירים בעיקר (בשל הקורונה ישנו סיכוי שרוב המשתתפים יהיו צעירים, עם מעט מבוגרים), יחד עם סדנה פותחת ועיבוד בסוף.

זמן פעילות
20 דקות במידה ויש מספיק מבוגרים, תתקיים סדנת זוננפלד מקוצרת. במידה ואין די מבוגרים,
סדנת פתיחה בכיתה על פי החלוקה הבאה: כל המבוגרים עם הילדים שמלווים אותם יוצרים קפסולה משלהם ועוברים את סדנת זוננפלד, כל יתר הילדים מתחלקים לקבוצות ועוברים סדנה ייעודית לילדים בלבד.
75 דקות סיור משימתי בתערוכות המוזיאון
מוקדים:
קומה 1: הללויה- שני בתי כנסת לבחירה, טקסי חיים,
קומה 2: בנימין מטודלה וקיר הקהילות, כיכר המודרנה, בין מזרח לרוחות מערב, משתלבים, ההגירה הגדולה.
קומה 3: מוקד תרבות (תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות או אומנות), פולקלור, אוכל.
10 דקות הפסקה ומעברים
15 דקות עיבוד וסיכום היום

אביזרים וחומרים:
במידה ויש חלוקה לקבוצת מבוגרים וקבוצות תלמידים:
לקבוצת המבוגרים
● ערכת תמונות זוננפלד ועדשה יהודית משולבת
● סרטונים מוכנים על המחשבים
● אתר הקשר הרב דורי פתוח ומוכן
לקבוצות התלמידים
• שק חפצים עם חמישה חפצים מהמוזיאון
• סט של קלפי תמונות מתוך המוזיאון עם כותרות
• סרטונים מוכנים על המחשבים
• סרט הסבר על סיפורי האתר מוכן על המחשב

שאלות חשובות בעת הזמנה:
● באיזה שלב של התכנית נמצאת הקבוצה?
● האם עשו סיור אונליין במוזיאון?

מטרות פדגוגיות:
ידע:
● שהתלמידים והמבוגרים יאספו פריטי מידע שיעזרו להם בהמשך התכנית, על עצמם, על משפחתם, הקהילות מהם באו וההיסטוריה היהודית
מיומנויות:
● מחקר עצמאי בגלריות
● דיון
● שיתוף
חיבור ורלוונטיות לחיי המשתתפים:
▪ סיור זה הוא חלק מתכנית שנתית בהם משתתפים התלמידים והמבוגרים, כך שהרלוונטיות במקרה זה נוכחת מהתחלה. כדאי להזכיר מדי פעם את התכנית ולקשר אליה.

סדנא: תמונות מספרות- לקבוצת המבוגרים בלבד או אם יש כמות מספקת של מבוגרים (30 דקות):
● התחילו בלהציג את עצמכם ואת מבנה הסיור היום

  1. פזרו על הרצפה תמונות מערכת זוננפלד והעדשה היהודית. בקשו מכל אחד מהמשתתפים לבחור תמונה אחת ולספר איתה על זיכרון אישי שלו. עברו בין כל אחת מהמשתתפות שתספר (אם ההתחלה מהוססת הדגימו בעצמכן. אל דאגה – אחרי כמה אנשים כולן ירצו להשתתף). לסיכום המתודה, הסבירו שבביקור שלהן היום במוזיאון בעצם נעשה אותו דבר – נראה מוצגים, תמונות, סרטים ועוד – ונבקש למצוא בהם את עצמנו: את ההיסטוריה שלנו, זכרונות שלנו ושל המשפחה שלנו.
  2. הצגת מאגר סיפורי מורשת (10 דקות): הציגו למשתתפים את מאגר סיפורי המורשת המצוי במוזיאון והדגימו להם את אחד מהסיפורים שהועלו למאגר. חשוב לציין כי כל אחד ואחד מהם מוזמן להעלות את הסיפור שלו בעזרת התלמידים והמורה של הקשר הרב דורי בכתה. הקישור למאגר: www.ravdori.co.il
  3. צפייה בסרט: פורצי דרך – עליזה שמשוני, יאיא, (10 דק'): צפו באחד מהסרטים קצרים שנעשו בעקבות פרויקט פורצי דרך ב-2018. הסרטים נוצרו ע"י תלמידים שנחשפו לסיפורי אזרחים ותיקים. הסרטים מראים כיצד לוקחים זכרונות של מישהו והופכים אותו למשהו שיכול להיות מוצג.
  4. לסיכום סדנת הפתיחה: ראינו עכשיו את כל התהליך של התכנית שאתם עושים לאורך השנה – איך לוקחים זיכרון, מספרים אותו, ומספרים אותו בצורה שאנשים אחרים יכולים לראות, להבין ולהזדהות כמוכם. עכשיו נעלה למוזיאון בו נראה אמצעים שונים לסיפור העם היהודי. כל אחד מהמוצגים אותם נראה מספר חלק מתוך סיפורו הרחב של העם ויכול לתת לנו השראה למצוא את הסיפור שלנו ושל אחרים באמצעים שונים הסובבים אותנו.
    סדנא מתודית- אם ישנה חלוקה לקבוצות תלמידים בלבד (30 דק'):
    ● התחילו בלהציג את עצמכם ואת מבנה הסיור היום
  5. "מסירות (מדור לדור)" ועיבוד (15 דק'): בכדי להתחמם קצת, נעמוד במעגל וננחה את התלמידים להעביר ביניהם את הדברים אותם נעניק להם. הכלל היחיד הוא שאסור להעביר למי שנמצא לידינו אלא רק מעבר למעגל. נתחיל עם חפץ אחד אותו נוציא מתוך השק ולאט לאט נוסיף עוד ועוד. על כמה מהחפצים נוסיף סיפור שגם אותו יהיה צורך להעביר מאחד לשני (לדוגמא, "הספל שסבתא שלי קיבלה במתנה בגיל 9", "הפמוטים שאמא שלי מדליקה בהם נרות").בנוסף לאביזרים הממשיים, נוסיף גם אביזרים בלתי נראים, אליהם נתייחס כחפץ אמיתי לכל דבר, אלא שכאשר נביא אותם למשתתף הראשון נגדיר אותם בעל פה: "זיכרון משמעותי", "אירוע מצחיק שקרה פעם", "פרידה ממישהו אהוב".
    ניתן למשחק להמשיך זמן מה ואז נעצור ונברר היכן נמצא כל אחד מהחפצים, הממשיים והבלתי נראים, כמו כן, נראה אילו חפצים מוחשיים הגיעו יחד עם התיאור שליווה אותם. רוב הסיכויים שאת החפצים הממשיים לא תהיה בעיה לאתר, אולם ייתכן והבלתי נראים ילכו לאיבוד. אם זה קורה, נברר בקצרה מדוע זה קרה? מה היה קשה יותר לשמר בחפצים הבלתי נראים? (התשובה היא משום שקשה יותר לאחוז בדברים שאינם מוחשיים, שכן הם דורשים מאמץ ונכונות רבה יותר מצד המעבירים).
    ראינו איך קל יותר להעביר חפץ ממשי (אם כי עדיין צריך לשמור עליו שלא ינזק או ילך לאיבוד), אך הנכסים אותם אנחנו מעבירים מדור לדור אינם מסתכמים בחפצים ממשיים אלא גם בזיכרונות וסיפורים שדורשים מאמץ רב יותר לזכור, לשמור ולמסור הלאה. חלק בלתי נפרד מתכנית הרב דורי בו הם משתתפים הוא בשימור סיפור על ידי כתיבתו. מכאן שזה לא רק מעשה בין דורי נחמד של חיבור לאדם מבוגר יותר, אלא ממש לקיחת אחריות על שימור של סיפור משפחתי.
  6. הצגת מאגר סיפורי מורשת+סרטון הסבר על המאגר (5 דק'): הציגו למשתתפים את מאגר סיפורי המורשת המצוי במוזיאון והדגימו להם את אחד מהסיפורים שהועלו למאגר. חשוב לציין כי כל אחד ואחד מהם מוזמן להעלות את הסיפור שלו בעזרת התלמידים והמורה של הקשר הרב דורי בכתה. הקישור למאגר: www.ravdori.co.il
  7. צפייה בסרט: פורצי דרך – עליזה שמשוני, יאיא, (5 דק') צפו באחד מהסרטים קצרים שנעשו בעקבות פרויקט פורצי דרך ב-2018. הסרטים נוצרו ע"י תלמידים שנחשפו לסיפורי אזרחים ותיקים. הסרטים מראים כיצד לוקחים זכרונות של מישהו והופכים אותו למשהו שיכול להיות מוצג.
  8. סיכום (5 דק'): ראינו עכשיו את כל התהליך של התכנית שאתם עושים לאורך השנה – איך לוקחים זיכרון, מספרים אותו, ומספרים אותו בצורה שאנשים אחרים יכולים לראות, להבין ולהזדהות כמוכם. עכשיו נעלה למוזיאון בו נראה אמצעים שונים לסיפור העם היהודי. כל אחד מהמוצגים אותם נראה מספר חלק מתוך סיפורו הרחב של העם ויכול לתת לנו השראה למצוא את הסיפור שלנו ושל אחרים באמצעים שונים הסובבים אותנו.

סיור במוזיאון (90 דקות)
קומה 1:
אוריינטציה
*חשוב מאוד לא לצפות בסרט "נתנה תוקף" אך אפשר בהחלט להושיב את הקבוצה בהיכל המראות ולדבר על המשותף והשונה בין בתי הכנסת שרואים בעולם היהודי.
תחנות:

  1. הללויה (הדרכה על דורא ארופוס ושני בתי כנסת נוספים על פי בחירת המדריך/ה
  2. טקסי חיים
  3. 143 שעות- מוקד השבת

שאלות לשיתוף בזוגות:

  1. טקסי חיים: האם אתם זוכרים טקס חיים משפחתי (ברית/ה, בר/ת מצווה, חתונה וכו')? מה היה מיוחד בו? האם יש למשפחה שלכם מנהגים מיוחדים בטקסים אלו?
  2. מוקד השבת- מה הדמיון והשוני בין השבת אותה הילדים חווים כילדים לשבת אותה חוו המבוגרים בילדותם?
  3. היכל בתי הכנסת: לשם אלו סיבות ובאילו מקומות פרט לבית הכנסת נוהגת המשפחה שלכם להתכנס?

קומה 2:
פתיחה: בנימין מטודלה- "המוצ'ילר הראשון". להסביר כמה יומן מסע הוא חשוב, ולקשר לחשיבות של הפרוייקט יחד עם המסלול של שורשיהם. הזמינו אותם לספר על המסלול או המקום ממנו באו (כמה גרו שם, איך נראו החיים).
אנחנו ממשיכים ישר למוקד העת החדשה. ניתן לתת הדרכה כללית על מהם המוקדים ההיסטוריים בדרך לעת החדשה.
תחנות:

  1. קיר הקהילות- דמות לבחירת המדריך ובנוסף אחת הדמויות הבאות:
    • מבשר הציונות הראשון רבי יהודה אלקלעי .
    • הפייטן רבי דוד בוזגלו (אותו נפגוש גם בקומה השלישית).
    • הרבנית אסנת אדוני ברזני.
    • המהר"ל מפראג.
    • המהר"ם מרוטנברג.
  2. אמונה מחשבה ויצירה חכמת הדורות ו/או הכתובה (הדרכה ודגש על מסורת העוברת מדור לדור).
  3. כיכר המודרנה (המדריכה תתן קונטקסט היסטורי קצר ומדרש תמונה על הדורות השונים שמצולמים.
    שאלות לשיתוף בקבוצה:
  4. קיר הקהילות: מצאו מידע חדש על קהילת המוצא שלכם בדמויות/אינטראקטיב.
  5. כיכר המודרנה:
    ● בחרו את התמונה של המשפחה שהכי מזכירה לכם את המשפחה שלכם
    ● איך נראית תמונה רב דורית שלכם? כמה שונים וכמה דומים הדורות השונים?
    ● כנסו לחדרי הקהילות – ראו מהם החפצים המוצגים! האם יש לכם חפצים כאלו בבית?
    ● לילדים- האם קיבלתם חפץ כלשהו מהוריכם/סבא וסבתא? למבוגרים-האם יש חפץ שלכם אותו העברתם/תרצו להעביר לילדים/נכדים? מהו החפץ?

קומה 3:
אוריינטציה – כיצד הקומה בנויה?
תחנות:

  1. הדרכה במוקד תרבות כלשהו לבחירתכם (מוזיקה, קולנוע, שפות, אומנות מודרנית)
  2. מסדרון הפולקלור- כולל יודאיקה
  3. אינטראקטיב אוכל

שאלות לשיתוף:

  1. מסדרון הפולקלור: מסורות/אמונות: בחרו פריט אחד שאתם מזהים:
    ● מהו הפריט? למה הוא משמש? האם יש לכם אחד כזה בבית?
    ● מוקד אוכל: עברו על המאכלים השונים בעדות – מה המאכל שהכי אהבתם כילדים? איזה מאכל אתם מכינים לילדיכם/נכדיכם? איך הטעם שורד את מבחן הזמן?

סדנת הסיכום (15 דקות)
מטרת סדנת הסיכום היא לתת רגע של מנוחה ויכולת לערוך רפלקציה.
כמו שהתחלנו וכל אחד הציג זיכרון, חשוב שגם בסוף יהיה מקום לכמה שיותר אנשים, אפילו עם מדובר בסבב קצר בו כל אחד אומר במילה איפה נהנה או מה לקח איתו.
שאלות אפשריות לדיון:
● איפה הכי נהניתם במוזיאון?
● האם מצאתם דברים הקשורים לסיפור שלכם?
● מלאו את המשוב על התכנית. קיים משוב ייעודי לתלמידים ומשוב למבוגרים. הקישורים למשובים אלו יינתנו בהמשך
סכמו: היינו היום במוזיאון כדי ללמוד על עצמנו, ולפתוח צוהר לעוד למידה וגילוי שלכם על הסיפור שלכם.