הקשר הע/אמיתי
The Peoplehood connection
מה מחבר בין הפרטים היהודים והופך אותם לעם? מהם החוטים המקשרים ביננו? אלה השאלות המרכזיות של יחידה זו.
מטרות (במהלך הסדנא המשתתפים…)
… יציגו עצמם דרך מעגלי השייכות שלהם והקשר שלהם למשתתפים אחרים
… יחשפו למושג "עמיות יהודית" ולהגדרתו
Session Outline מהלך היחידה
- הכינו את החדר על ידי הדבקת בריסטול שחור גדול על שולחן או על הרצפה והכנת צבעי פנדה מגוונים אחד לכל משתתף.
- בתחילת היחידה שאלו: מה לדעתכם מחבר בין היהודים והופך אותם לעם? רשמו את כל התשובות על הלוח. אפשר לפתוח עם השיר "היהודים" ולשאול אותה שאלה.
- הסבירו למשתתפים שכעת נחווה פעילות שתסייע לנו להכיר זה את זה טוב יותר, באמצעות מיקוד בשאלה הקודמת. הזמינו אותם לעמוד / לשבת סביב הבריסטול השחור ולבחור צבע איתו יפעלו במהלך כל ההוראות:
- בחרו צבע
- ציירו עיגול ורשמו את שמכם בתוכו ואת משמעותו, או מדוע קראו לכם כך
- ציירו עיגול נוסף ובתוכו רשמו זיכרון יהודי משמעותי בשבילכם
- ציירו עיגול נוסף ובו השלימו את המשפט: ישראל בשבילי היא…
- ציירו עיגול אחרון ורשמו: ערכים שאתם רוצים להגשים
- הזמינו את המשתתפים להביט לרגע בשקט במה שכתבו חבריהם. חפשו קשרים ביניכם לבין אחרים.
- ציירו חוטים מקשרים בין עיגולים שלכם לשל אחרים שאת מרגישים קשר עמם (לא משנה על מה התשובה בעיגול). רשמו על הקו את מהות הקשר (=כותרת לקשר). אין לחצות עיגולים – מותר כמובן לחצות קוים.
- הזמינו כל משתתף לחלוק את שמו ומשמעותו ושם של קשר שחלקו עם עוד משתתפים. רשמו את התשובות על הלוח – לצד התשובות מהפתיחה.
- הזמינו את המשתתפים להביט במה שנרשם ודונו:
- מהם הקשרים הבולטים ביותר בקבוצה? האם אלה קשרים של עמיות / עם היהודי לדעתכם?
- כיצד הקשרים דומים / שונים מאלה שנרשמו בתחילת היחידה?
- האם נוכל למצוא מכנים משותפים בין הקשרים שנרשמו?
- כשאתם מסתכלים על הבריסטול: מה הסיפור של הקבוצה?
- 6) הציגו את המושג "עמיות יהודית". האם שמעתם אותו/אודותיו? בכדי לשמר ולשכלל את השייכות המושכלת והפעילה לעם היהודי יש לטפח את ה"נכסים" הבאים:
- זיכרון משותף
- ערכים
- זיקה רבת פנים לישראל
- שפה עברית ולשונות יהודיות
- עולם היצירה היהודי
- אורח חיים יהודי
שאלת סיכום: מה הקשר בין הנכסים הללו לבין מה שאתם הגדרתם כקשרים ביניכם? כקשרים בעם היהודי?