חנוכה: סיור בעקבות המנורה

סיורים לקהל רחב במהלך שעות היום

קהל יעד: קבוצות קהל רחב (מעורבות צעירים/בוגרים)

גיל: מעורב

משך התכנית: 40-60 דקות

התכנית במשפט: יוצאים בעקבות המנורה! במהלך חג החנוכה, מציע אנו- מוזיאון העם היהודי סיורים לקהל הרחב בנושאי סמלי ונושאי החג.

התכנית בפסקה: סיור לקהל רחב המתמקד בשתי גלריות: הללויה והומור. בהללויה הסיור עוקב אחר המנורה – מסמל יהודי עתיק ועד ימינו. בהומור – מעטים מול רבים: התמקדות במסלול האמריקאי והומור של מיעוט בחברת רוב.

זמןפעילות
40-60 דקותסיור בגלריות הללויה והומור

חומרים:

  • ללא

מערך חינוכי

מטרות פדגוגיות:

ידע:

  • המנורה כסמל יהודי עתיק
  • מופעי המנורה לאורך השנים
  • השפעת תרבות ה'מעטים מול רבים' על ההומור היהודי

הללויה:

מסלול העוקב אחר המנורה. המנורה הינה למעשה הסמל היהודי העתיק ביותר – מגן הדוד נהיה פופולרי רק במאה ה-16, ולא היה סמל יהודי ייחודי לפני כן.

הסיור העובר בתחנות הבאות:

  • דורא אירופוס – להדגיש את מופעי המנורה (ציורי המשכן ומי המרה), וכמובן את המנורה מעל ארון הקודש.

עוד תחנות בהן ישנה מנורה/חנוכיה:

  • סרדיס – משמאל למוצג פסיפס המנורה החלקי שנחשף בחפירות שם.
  • אלקינס פארק – מנורות מעטרות את פינות המבנה
  • וכמובן – טלומצקה – סיפור הצלת החנוכיות, והחנוכיה המוצגת ליד המודל.

הומור:

סיור המראה איך "מעטים מול רבים" השפיע על ההומור היהודי.

גלריה 1 (היידישע מאמא):

  • תחנת יהודים וגויים – כיצד תודעת המיעוט עיצבה את ההומור היהודי, בייחוד על ידי לקיחת מאפיינים אנטישמיים ואימוצם כדי ליצור הומור עצמי מושחז.
  • האף הגדול – דוגמה נוספת להיבט זה של ההומור היהודי.
  • האחים מארקס – כיצד נקודת מבטם כמהגרים עיצבה הומור שבו זמנית מנה להתקבל לחברה האמריקאית הכללית, אך גם יכול לזרוק בה חיצים סאטיריים מושחזים. החליפה כדוגמה לרצון להשתלב בחברה הכללית, לעומת הסרטים המוצגים המראים את הפן הסאטירי יותר.

גלריה 2 (סיינפלד):

  • "המסדרון האמריקאי" – מוודויל ועד סיינפלד, כיצד תודעת המיעוט של יהודי ארה"ב עיצבה את ההומור שלהם, שלאט לאט הפך להיות חלק שליט בהומור האמריקאי בכללותו.
  • הומור עדתי – שאלות של מיעוטים בתוך הרוב החדש, הישראלי הצברי. מוצגים אפשריים:
    • ארץ נהדרת
    • נבסו במדורת השבט
    • הגשש החיוור