הקשר הרב דורי: המגזר הערבי-דרוזי
קהל יעד: כיתות ד'-י"א יחד עם מבוגרים מלווים
גיל:10-14 ומבוגרים (60+)
משך התכנית: שלוש וחצי שעות
התכנית במשפט: תכנית ביקור במוזיאון המהווה חלק מתכנית הקשר הרב דורי השנתית. כוללת סדנאות וסיורים מפעילים ברחבי המוזיאון.
התכנית בפסקה: תכנית מודולרית המאפשרת סיורים חוקרים במוזיאון לקבוצות של צעירים בעיקר (בשל הקורונה ישנו סיכוי שרוב המשתתפים יהיו צעירים, עם מעט מבוגרים), יחד עם סדנה פותחת ועיבוד בסוף.
זמן | פעילות |
45 דקות | סדנה פותחת בכיתה |
15 דקות | הפסקה ומעברים |
120 דקות | סיור משימתי בקומות השונות |
15 דקות | הפסקה ומעברים |
15 דקות | עיבוד בכיתה |
אביזרים וחומרים:
סדנת פתיחה (45 דקות):
- ערכת תמונות זוננפלד ועדשה יהודית משולבת
- סרטונים מוכנים על המחשבים: סאלחה סבק, עליזה שמשוני
- אתר הקשר הרב דורי פתוח ומוכן
סיור (120 דקות):
- מחברת קשר רב דורי לכל תלמיד
- עפרונות
- דף משימות
סיכום (15 דקות):
- המדבקות למחברת (אם יש, לא חובה)
- חיוך, אנרגיה ורצון טוב
שאלות חשובות בעת הזמנה:
- באיזה שלב של התכנית נמצאת הקבוצה?
- האם עשו סיור אונליין במוזיאון?
מערך חינוכי
מטרות פדגוגיות:
ידע:
- שהתלמידים והמבוגרים יאספו פריטי מידע שיעזרו להם בהמשך התכנית, על עצמם, על משפחתם, הקהילות מהם באו וההיסטוריה היהודית
מיומנויות:
- מחקר עצמאי בגלריות
- דיון
- שיתוף
חיבור ורלוונטיות לחיי המשתתפים:
- סיור זה הוא חלק מתכנית שנתית בהם משתתפים התלמידים והמבוגרים, כך שהרלוונטיות במקרה זה נוכחת מהתחלה. כדאי להזכיר מדי פעם את התכנית ולקשר אליה.
סדנת פתיחה (45 דקות)
- התחילו בלהציג את עצמכם ואת מבנה הסיור היום
- בררו עליהם פרטים בשיחה פתוחה (וקצרה): מהיכן הם, מה כבר עשו בתכנית וכו'
סדנא: תמונות מספרות (30 דק'):
- פזרו על הרצפה תמונות מערכת זוננפלד
- ביקשו מכל אחד מהמשתתפים לבחור תמונה אחת ולספר איתה ודרכה על זיכרון אישי שלו
- עברו בין כל אחת מהמשתתפות[1] שתספר (אם ההתחלה מהוססת הדגימו בעצמכן. אל דאגה – אחרי כמה אנשים כולן ירצו להשתתף).
- ישנן כמה ווריאציות על המתודה הזו שניתן להשתמש בהן על פי אופי הקבוצה:
- אם ישנם מספיק מבוגרים, ניתן שהמבוגרים יספרו לילדים את הזיכרון שלהם, והילדים יספרו אותו לקבוצה כולה (וכך ישחזרו בעצם את התכנית כולה)
- ניתן שזוג יבחר יחדיו תמונה שמתאימה לשניהם, וכל אחד יספר על אותה תמונה מנקודת מבטו (שימו לב – משימה יותר קשה)
- ניתן לחשוב על עוד גוונים – כל עוד המשתתפות והמשתתפים בחרו תמונה ויחלקו זיכרון בפורום קטן או גדול – זה בסדר.
לסיכום המתודה: הסבירו שבביקור שלהן היום במוזיאון בעצם נעשה אותו דבר – נראה מוצגים, תמונות, סרטים ועוד – ונבקש למצוא בהם את עצמנו או את המשפחה שלנו: רגעים בהיסטוריה שלנו, זכרונות שלנו ושל המשפחה שלנו, תחומי תרבות ועניין שאנו אוהבים.
הצגת מאגר סיפורי מורשת (10 דקות)
הציגו למשתתפים את מאגר סיפורי המורשת המצוי במוזיאון והדגימו להם את אחד מהסיפורים שהועלו למאגר. חשוב לציין כי כל אחד ואחד מהם מוזמן להעלות את הסיפור שלו בעזרת התלמידים והמורה של הקשר הרב דורי בכתה. הקישור למאגר:
http://www.sisma.org.il/sites/sismaarb/ravdori/Pages/home.aspx
צפייה בסרט: פורצי דרך – עליזה שמשוני, סאלחה סבק(5 דק')
צפו באחד מהסרטים קצרים שנעשו בעקבות פרויקט פורצי דרך ב-2018. הסרטים נוצרו ע"י תלמידים שנחשפו לסיפורי אזרחים ותיקים. הסרטים מראים כיצד לוקחים זכרונות של מישהו והופכים אותו למשהו שיכול להיות מוצג וסיפור. כמו כן חשיבות המסר וההשראה שאנו לוקחים מכל סיפור של אדם.
לסיכום סדנת הפתיחה: ראינו עכשיו את כל התהליך של התכנית שאתם עושים לאורך השנה – איך לוקחים זיכרון, מספרים אותו, ומספרים אותו בצורה שאנשים אחרים יכולים לראות, להבין ולהזדהות כמוכם.
עכשיו נעלה למוזיאון, נראה עוד מוצגים ובתקווה נלמד על עצמנו ועל הרקע שלנו כדי שנוכל להעשיר את התוצרים של התכנית.
חלוקת מחברות לקראת הפעילות במוזיאון:
- לחלק לכל תלמיד מחברת ודף פעילות (לא למבוגרים – לתלמיד ולמבוגרת מחברת משותפת לשניהם)
- לחלק עיפרון
- להסביר כללי התנהגות במוזיאון: לא רצים, לא צועקים, לא משתמשים בעיפרון לשום דבר חוץ מהמחברת.
סיור במוזיאון (120 דקות)
הסיור במוזיאון כולל ביקור בקומות השונות, כאשר בכל קומה ישנה אוריינטציה של המדריכה, שליחה למשימות שיתוף וכתיבה על פי דפי הפעילות, ואיסוף של התלמידות לשיתוף ודיון על מה הם מצאו.
חשוב! לא לוותר על האסיף – אם שלחנו למשימות ולא אספנו אחרי זה את הרשמים שלהם, המשימות מהר מאוד יאבדו מערכן עבור התלמידות והמבוגרות.
קומה 3:
אוריינטציה – בקומה הזו המטרה שלנו ללמוד עליכם ועל המבוגר שאיתכם בפרויקט – מה מעניין את שניכם וכל אחד מכם בנפרד. בכל תחנה בסיור המדריכה תציג מוקד/מוצג ואז תשחרר אתכם לזמן משימה.
תחנות ודגשים למדריכה:
- מוקד אינדיבידואלים – ספרו על המגוון הקיים בעולם היהודי המיוצג בתמונות
- מוקד תרבות כלשהו להדרכה לבחירת המדריכה (תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות, אומנות מודרנית)
- מסדרון הפולקלור – הציגו את אחד המוצגים במסורות/אמונות
- אינטראקטיב האוכל – הציגו את המוקד ואת המגוון הקיים בו
מוקד יחידים ומשפחות: בחרו את התמונה של המשפחה שהכי מזכירה לכם את המשפחה שלכם. מה מזכיר לכם בתמונה את עצמכם? האם יש בתמונה חפץ מיוחד שיש לכם בבית? ציינו וציירו אותוהמציאו את הסיפור של המשפחה בתמונה – מאיפה הם באו לדעתכם? מה הן עושים? מה התחביבים שלהם? כתבו עליהם כמה שיותר פרטים!מוקדי תרבות: בחרו שתי יצירות – אחת שאתם אוהבים, ואחת שהמבוגר/ת שלכם אוהב ומתחבר אליו. מה אתם אוהבים בו?מוקד פולקלור: בחרו פריט אחד שאתם מזהים:מהו הפריט? למה הוא משמש? האם יש לכם אחד כזה בבית? בחרו פריט אחד שאתם לא מזהים: קראו את הלייבל שלו: למה הוא משמש? האם לדעתכם המבוגר/ת איתכם בתכנית מכיר אותו?מוקד אוכל: מה המאכל שאתם הכי אוהבים שמבקרים בבית סבא וסבתא? איך קוראים לו? מה הוא? בבית – כתבו את המתכון! |
קומה 2:
פתיחה: בנימין מטודלה- "המוצ'ילר הראשון". להסביר כמה יומן מסע הוא חשוב, ולקשר לחשיבות של הפרוייקט יחד עם המסלול של שורשיהם. הסבים יספרו על המסלול או המקום ממנו באו (כמה גרו שם, איך נראו החיים). המחברת שהם מחזיקים היא יומן המסע שלהם.
תחנות ודגשים למדריכה:
- קיר הקהילות – ספרו על היצירה ומה מיוצג בה
- 2. "מסעות היהודים" – צפו עם הקבוצה בסרט – בקשו מהם לחשוב
- אמונה, מחשבה ויצירה – להדריך מוצג אחד לפני המשימה
- כיכר המודרנה- קונטקסט היסטורי קצר- על התהליכים שקורים בקהילות במודרנה.
- המדור לחיפוש קרובים והעליות (לשלוח לצפייה בסרטים על פי המוצא שלהם ועניין)
קיר הקהילות: חפשו את קהיל/ת המוצא שלכם. רשמו 2 עובדות מעניינות עליהן. אמונה מחשבה ויצירה: חשבו על חפץ אחד שלכם שהייתם רוצים שיעבור בירושה לדורות הבאים במשפחה שלכם:מהו החפץ?למה הוא חשוב לכם?כיכר המודרנה: בחרו את התמונה של המשפחה שהכי מזכירה לכם את המשפחה שלכםאיך נראית תמונה רב דורית שלכם? כמה שונים וכמה דומים הדורות השונים?תארו תמונה רב דורית שלכם – כמה אנשים יש בה? מיהם? נסו לדמיין את התמונה, ואם אתם רוצים – ציירו אותה!מדור חיפוש קרובים: כתבו את סיפור העלייה של המשפחה שלכן בפורמט של היום – עם אמוג'ים, קיצורים וכיד הדמיון הטובה עליכם. |
קומה 1:
אוריינטציה
תחנות:
- טקסי חיים (הדרכה על מוצג ומשימה)
- חגים
- הללויה (הדרכה על 2 בתי כנסת)
חגים: מהו החג האהוב עליכם? מדוע? האם יש מנהגים מיוחדים לחג למשפחה שלכם? טקסי חיים: האם אתם זוכרים טקס חיים משפחתי (ברית/ה, בר/ת מצווה, חתונה וכו')? מה היה מיוחד בו? האם יש למשפחה שלכם מנהגים מיוחדים בטקסים אלו? היכל בתי הכנסת: כיצד אתם מציינים את השבת/סוף השבוע במשפחה שלכם? טיול? קידוש? |
גיבורים:
הדרכה על הגלריה
מצאו 3 גיבורים עליהם תרצו לדעת יותר: רשמו את השם שלהם ושנות חייהם באיזו קטגוריה הם נמצאים? מדוע אתם רוצים ללמוד על כל אחד מהם יותר? |
סדנת הסיכום (15 דקות)
מטרת סדנת הסיכום היא לתת רגע של מנוחה ויכולת לערוך רפלקציה.
שאלות אפשריות לדיון:
- איפה היינו היום?
- איפה הכי נהניתם?
- גיליתם משהו חדש עליכם, על המבוגר/ת שאיתכם או על ההיסטוריה של המשפחה שלכם?
- דפדפו במחברת – שכל אחד יקריא את הדבר שהוא הכי גאה בו/לוקח איתו מהמוזיאון לתכנית
- אם יש מדבקות – חלקו למשתתפים מדבקות ושיקשטו את המחברת שלהם כרצונם.
חובה: 10 דקות זמן למשוב על התכנית: בקשו מהמשתתפים למלא משוב שהמורה תשלח להם, כך אנו משתפרים ומדייקים את התכנית מול הקבוצות השונות.
לסיכום: היינו היום במוזיאון כדי ללמוד על עצמנו, ולפתוח צוהר לעוד למידה וגילוי שלכם על הסיפור שלכם. אנחנו מקווים שעזרנו לכם בתכנית – תודה!
חשוב! כמו שהתחלנו וכל אחד הציג זיכרון, חשוב שגם בסוף יהיה מקום לכמה שיותר אנשים, אפילו עם מדובר בסבב קצר בו כל אחד אומר במילה איפה נהנה או מה לקח איתו. מחקרים הראו שרגע של רפלקציה בסוף חוויה חינוכית יכול להעצים מאוד את המקום שלה ואת זיכרונה לאחר מכן.
[1] מסמך זה לפעמים נכתב בלשון נקבה רבות, כי הפטריארכיה לא צריכה את החיזוק היומיומי שלנו. וכן, אני מודע לאקדמיה ללשון. לא נורא.