דגשים להדרכת קבוצות מעורבות ישראליות
קבוצות מעורבות עם אוכלוסייה מגוונות; קבוצות עם אוכלוסייה של יהודים ולא יהודים, צוותי בתי חולים, סמינרים למורים, דיפלומטים, בתי ספר מעורבים, מקומות עבודה ישראליים שונים.
סוג הקבוצה: קבוצות מעורבות עם אוכלוסייה מגוונות, למשל קבוצות עם אוכלוסייה של יהודים ולא יהודים. דוגמאות לקבוצות כאלה: צוותי בתי חולים, סמינרים למורים, דיפלומטים, בתי ספר מעורבים, מקומות עבודה ישראליים שונים.
דגשים:
- לקחת נשימה עמוקה ולא לחשוש מכך שאנו מדריכים קבוצה עם אוכלוסייה מגוונת; המוזיאון שלנו מספר את סיפורו של העם היהודי דרך תרבות והיסטוריה על מנת לחשוף ולהכיר לכולם (לא רק ליהודים) את הזהויות והמרכיבים של הסיפור היהודי. כך שגם כאשר חברי הקבוצה אינם "חלק מהסיפור" עדיין יכולה להיות הדרכה משמעותית של גילוי וחשיפה ואולי אפילו השוואה בין תרבויות באופן שמעודד שיתוף של המבקרים מול מוצגי המוזיאון.
- חשוב לדבר אליהם בגובה העיניים. פעמים רבות בקבוצות מעורבות הקהל הלא יהודי מגיע בחוסר נוחות להדרכה, במיוחד בקרב מבקרים ערביים. לכן מומלץ בהתחלה לדבר על המתח הקיים בחברה הישראלית ולהציף את הדברים יכול לפתוח את ההדרכה באופן חיובי באופן פלאים.
- לדוגמא, במקרה של קבוצת רופאים יהודים וערבים, המדריך יכול לדבר על המתיחות הקיימת בחברה הישראלית, אך להסביר שהיום דווקא אנו הולכים לראות איך יהודים וערבים כן חיו בשלום לאורך ההיסטוריה ואף השפיעו אחד על השני, כמו שקורא בקרב הצוותים בבתי החולים.
- חשוב להסביר בקבוצות מעורבות, שאמנם המוזיאון מדבר על העולם היהודי ועל מנהגים, דמויות, מסורות ומושגים מהעולם היהודי, אך הם מבטאים ערכים ועקרונות כלליים שרלוונטים גם ליהודים וגם לשאינם.
- במוצגים והסברים שעוסקים בדברים הייחודיים ליהודים, אפשר ורצוי לבקש מהלא יהודים לדבר על מנהגים דומים או מקבילים אצלם. למשל, כשמדברים על השבת, ניתן לתת ללא יהודים לספר על יום המנוחה שלהם, ואיך הוא נראה.
- מסר אפשרי להדרכה: כיצד קיימת לאורך ההיסטוריה היהודית השפעה הדדית בין התרבות היהודית לתרבויות הסובבות אותה.
מוצגים שמדגימים זאת: בית כנסת מפז מרוקו, ר' דוד בוזגלו, קערת ההשבעה, מגילת אסתר ממרוקו, שמלת הכלה ממרוקו, ציורי לנה רבנקו (למשל הציור של אברהם נחמיאס – השפעת יהודים ודרוזים), וכמובן הקומה השלישית, שעוסקת כמעט כולה בהשפעת ההדדית בין היהודים לתרבות ולסובבים אותם.
- צריך לזכור שהידע על היהדות, מנהגיה ומסורותיה משתנה בין אנשים שונים, יהודים ולא יהודים. לעיתים הידע יכול להיות מינימלי מאוד, ולכן גם כשמציגים מסורות, מנהגים, ספרים או מושגים בסיסיים וידועים מהעולם היהודי, חשוב לקחת בחשבון שיכול שהם כלל לא מכירים אותם.