סיור נגישות: "בעקבות מנהיגים" (מערך הדרכה ללקויות למידה 2023)
"בעקבות מנהיגים" – מערך הדרכה ללקויות למידה
הנחיות כלליות להדרכה של מבקרים עם ל"ל, קשב וריכוז והפרעות התנהגות:
מבקרים עם מאפיינים אלה נפגוש הן בקבוצות הומוגניות, בהן כל המשתתפים הינם בעלי מאפיינים דומים, אך גם בקבוצות נורמטיביות בהן משולבים תלמידים עם לקויות אלה. כיום בכל כיתה בבית הספר משולבים 2-4 תלמידים על לקויות אלה, כך שההתייחסות אליהם צריכה להיות גם בהדרכות רגילות.
כקבוצה. נראה לרב מאפיינים רבים יותר של אי שקט, תנועתיות, חוסר ביכולת לדחות סיפוקים, צורך בהדרכה קצרה, מפעילה ועניינית. לפעמים נחוש בתחושת זילזול או חוסר רצון לשתף פעולה. לעיתים גם נתקל בתופעות של אלימות, כלפינו, כלפי משתתפים נוספים בקבוצה או כלפי התצוגות והאתר באופן כללי.
יחד עם כל אלה, נוכל לפגוש גם סקרנות, יצירתיות, אנרגטיות חיובית והתעניינות בתחומים המעניינים אותם.
במקרים בהם נפגוש בודדים עם מאפיינים אלה, נצטרך לראות כיצד לתת להם מענה כך שהקבוצה הכללית לא תיפגע, אך במקביל, ניתן למבקרים אלה מענה מתאים שיאפשר גם להם ליהנות מהביקור באתר ככל הניתן.
המערך המתואר כאן, מותאם מאוד לקבוצות בהן למרבית המשתתפים ישנם מאפיינים אלה אך יכול גם להתאים מאוד לקבוצות נורמטיביות. מומלץ לקחת מאפיינים מתוך מערך זה ולבנות אותן כמשימות, אותן נוכל לתת גם לתלמידים בודדים עם מאפיינים אלה, כך שהם יוכלו להיות שותפים בפעילות בדרך זו או אחרת.
חשוב לזכור כי תלמידים אלה אינם בוחרים בהכרח בהתנהגות המורכבת והמאתגרת וכי זוהי הלקות שלהם. עלינו, כאנשי חינוך הפוגשים אותם, לנסות לפנות את האיכויות הרבות שיש בהם ולנסות להניח בצד את הקושי שבהדרכה הזו.
הנחיות כלליות בקליטת מבקרים עם ל"ל, קשב וריכוז והפרעות התנהגות:
1. חשוב לשוחח מראש עם אחראי הקבוצה ולתאם באילו נקודות עניין באתר תבקרו עם הקבוצה במטרה שלא תהיינה אי הבנות או התעכבות על תכנים ונקודות שהינם פחות מתאימות לקבוצה. כמו כן חשוב לבדוק את מידת הקשב והעניין של המשתתפים כדי לדעת איך לבנות את ההדרכה בצורה המותאמת ביותר.
2. יש להציב גבולות בתחילת ההדרכה ולוודא שלכולם ברור מהם האזורים בהם אפשר להסתובב. במהלך ההדרכה עצמה, להציב גבולות ברורים בכל הקשור בפגיעה באתר או בפגיעה אחד בשני אך מעבר לזה לנסות לא להיכנס למאבקי כח מיותרים.
3. קבוצות אלה מגיעות עם כמות גדולה של אנשי צוות. יש להיעזר בהם בכל הקשור לענייני משמעת ולהתנהלות בקבוצות קטנות.
4. חשוב להקפיד על הדרכות קצרות, אטרקטיביות ומשתפות ולא לקיים הדרכות ארוכות שדורשות קשב רב.
5. מומלץ מאוד לשלוח מצגת הכנה לכיתה/ למסגרת, טרם ההגעה לאתר, כך שהמבקרים יכירו את הסיפור של בן גוריון עוד טרם ההגעה לאתר. זה יקל בהעברת ההסברים.
6. מומלץ לא לשלב קריאה של טקסטים ארוכים ומאתגרים.
"בעקבות מנהיגים" – מערך הדרכה
אוכלוסיית יעד:
מודרכים עם לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז והפרעות התנהגות.
משך: 90 דקות
הסיור במשפט: סיור מונגש חווייתי ומשימתי דרכו יפגשו ויכירו המודרכים סיפורי מנהיגים
מטרות המערך:
- רצון ליצור חוויה מיטיבה של המבקרים במוזיאון כך שלא יירתעו מבילוי כזה בהמשך.
- להפגיש את המודרכים עם דמויות גדולות בהיסטוריה היהודית ולהעמיק את ההיכרות איתן.
- חקר ולמידה בנושא מנהיגים מתחומים שונים ויצירת הבנה למה הופך אדם למנהיג.
- הבנה שכולנו חלק מהסיפור של העם היהודי- לא שומעים על סיפור רחוק שהיה פעם אלא על סיפור בהתהוות שאנחנו חלק ממנו.
חומרים:
פתיחה –
- חתיכת בד/שטיח יוגה
- כרטיסיות תכונות אופי
- תמונות "מיהו מנהיג" (מפורסמים ומנהיגים)
סיור משימתי (שימו לב הפעילות בקבוצות תחרותיות, לקחת מכל משימה כפול 2 או 3) –
- תחנה 1: תמונת מפה של הרצליה + מרפסת
שקיק רמזים למיקום (גביע, חותם וקלף)
תמונה של הרצל להדרכה - תחנה 2: תמונה של עץ שורשים
משחק סידור בני משפחת רוטשילד - תחנה 3: רמז למיקום (בגד ריקוד)
- תחנה 4: ציטוט לא שלם של הרב קוק
- אופציה – באפשרות המדריכ.ה לקחת כל חפץ שלדעתכם יתאים וימנף את ההדרכה מ"הערכה הרב חושית" בחדר הציוד (המזוודות האפורות).
פתיחה
- נעמוד במעגל ברחבה שבכניסה למוזיאון (או בכל מקום שקט אחר) ונערוך סבב שמות להיכרות.
- נגיד למשתתפים שהיום הם הגיעו לביקור במוזיאון אנו- המוזיאון של העם היהודי. נספר שיש כל מיני דרכים להתחבר ליהדות ולהרגיש יהודי, ויש הרבה יפים ומיוחדים ליהדות. נסביר שהיום שאנחנו הולכים אחרי מנהיגים יהודים ולגלות שלאורך השנים היו הרבה מאוד אנשים יהודים שפעלו והשפיעו על העולם ופעמים רבות גם שינו דברים חשובים.
- נבחר אחת מהאפשרויות הבאות להסבר המושג מנהיג:
- אופציה 1- איך זה מרגיש להיות מנהיג? נניח שטיח קטן או לחילופין חתיכת בד. נבקש מכל המשתתפים לעמוד על הבד. המשימה של הקבוצה תהיה להצליח להפוך את הבד ולעמוד על הצד השני שלו מבלי לגעת ברצפה! משתתף שנגע ברצפה פסול.. המשימה דורשת ריכוז ועבודה משותפת, אך כמובן שיש צורך במישהו שינהל את המשימה כך שתצלח.
לאחר מכן נסכם בקצרה– נשאל איך היה להם, איך הרגישו ומה היו התובנות שלהם על המשימה והביצוע שלה. האם היו עושים אותה אחרת? מי הוביל את המשימה ומי עזר לפתור אותה?
- אופציה 2- נפזר במרכז כרטיסיות עם תכונות אופי. נבקש מהמודרכים להסתכל ולראות אילו תכונות מאפיינות אותם במיוחד. נבקש מכל אחד לאסוף חמש תכונות שמגדירות אותו בצורה הטובה ביותר. לאחר מכן ננסה לברר מהן התכונות החשובות אצל מנהיג, אילו תכונות אופי חשוב שיהיו לו. נראה תמונות של דמויות מפורסמות מימינו- סטטיק ובן אל, נועה קירל, שחקן כדורגל, ביבי ופןליטיקאים אחרים, מייקל לואיס ועוד… נשאל מי לדעתם, מכל הדמויות שהוצגו, הוא מנהיג? ננסה לראות האם יש משהו משותף בין כל המנהיגים ומה בעצם כל אחד מוביל (מנהיג מוסיקלי, מנהיג פוליטי, מנהיג חברתי…).
- סיכום: בואו נבין יחד מה זה מנהיג? נשאל אותם מי בכיתה מנהיג בעיניהם, האם יש מנהיג היום שהם אוהבים או מאמינים בו (נסו לא להיכנס לוויכוחים פוליטיים)?
- היום אנחנו הולכים לפגוש מנהיגים יהודים שונים שהשפיעו על דברים שונים בעולם.
הסיור:
נחלק את המודרכים לשתי קבוצות. נסביר שבפעילות שלנו כעת כל קבוצה תקבל משימה ועליהם לפתור אותה בעזרת הרמזים שניתן להם. כמובן שעל כל פתרון נכון יקבלו נקודות. נדגיש כי בסיום של כל משימה הקבוצה תתאסף ליד המוצג שמצאו להסבר עם המדריך ורק לאחר מכן יקבלו את המשימה הבאה.
קומה 2
משימה 1 (למדריכה: גביע הרצל בסוף קומה 2):
החידה: נראה לקבוצה שלוש תמונות ועליהם למצוא מה הקשר בניהם. התמונות: מרפסת, מפה עם חץ לכיוון הרצליה, הר הרצל. התשובה כמובן היא הרצל.
לאחר שהמודרכים הצליחו לפתור את החידה נשאל אותם מה המשפט המפורסם ביותר שאמר הרצל? 'אם תרצו אין זו אגדה'. אנחנו משתמשים במשפט הזו המון לאורך השנים, זה משפט שנחקק עמוק בתודעה היהודית- הישראלית.
משימת חיפוש: על אחד המוצגים בקומה זו המשפט הזה רשום (בכתב קטן מאוד וגם בגרסא קצת אחרת: "אם חפצים אתם אין זו אגדה!") בתוספת האיור של הרצל. ניתן לקבוצה שקית רמזים שיעזרו להם למצוא את המוצג, בתוכה יהיו: גביע, קלף וחותם של מגן דוד.
לאחר שהקבוצות מצאו את המוצג, המדריך ימתין ליד המוצג ויספר בכמה מילים על הרצל חוזה המדינה היהודית ונראה גם את מגילת העצמאות שנמצאת ליד. נבקש מהמודרכים לחפש את החתימה של הרצל על מגילת העצמאות. אולי יצליחו למצוא חתימות של אנשים נוספים שהם מכירים או שמעו עליהם?
סיכום המשימה: נשאל איזה מנהיג היה הרצל? מה הוא הוביל? ומה נוצר בעקבות ההובלה שלו?
משימה 2 (למדריכה: אילן היוחסין של מש' רוטשילד + תלבושת להקת המחול בת שבע) :
החידה: הקבוצה צריכה למצוא מוצג שנמצא בקומה השנייה ומזכיר להם את עבודת השורשים שלהם. ניתן להראות גם תמונה של עץ עם התפצלות של ענפים שונים.
משימת החיפוש: לאחר שמצאו את אילן היוחסין עליהם למקם את התמונות של בני המשפחה לפי הסדר בו הם מופיעים: בראש אילן יוחסין זה של משפחת רוטשילד ניצבים אבי המשפחה, אמשל (אנשל) משה רוטשילד, ורעייתו גיטל. אחריהם מופיעים ארבעת ילדיהם: בתם גוטאלכה והבנים מאיר אמשל, קלמן אמשל ומשה אמשל (רמז: המוצג עצמו בגרמנית, התיאור של אילן היוחסין קיים בלייבל של המוצג בעברית).
לאחר שהצליחו בסידור אילן היוחסין – נספר על המשפחה- על מוצאה וקורותיה לאורך השנים ועל תרומתו הגדולה של הברון אדמונד ג'יימס דה-רוטשילד, שתמך בהתיישבות החלוצית בארץ-ישראל וכונה "הנדיב הידוע".
משימה 3 (למדריכה: תלבושת להקת המחול בת שבע) :
המשך משימת חיפוש: לאחר מכן, בקשו מהקבוצה להפוך את התמונות- בצד השני יופיע מספר המורכב מארבע ספרות והוא הרמז הבא. מה קרה בשנה 1993?
על הקבוצה למצוא את המוצג הבא בקומה השלישית, שם נמצא מוצג נוסף שקשור לאחד הצאצאים (או יותר נכון הצאצאיות) של משפחת רוטשילד – עליהם לגלות כיצד המוצג קשור למש' רוטשילד? (מותר ורצוי שישתמשו בגוגל).
נציין כי זו משימה לא פשוטה וניתן גם הפעם רמז: בגד ריקוד (כדי להקשות אפשר לתת להם למשש את הבגד בלי להסתכל, או שאחד מהם ינסה לרמוז לאחרים בקבוצה שלו מה הפריט בלי לדבר).
המדריך ימתין ליד המוצג בקומה 3 במוקד המחול, ולאחר שהקבוצה תמצא את המוצג, נוכל להרחיב ולספר על בת שבע רוטשילד ועל הלהקה שהקימה ב1964, להקת המחול הישראלית על שמה.
קומה 3
משימה 4 (ציטוט של הרב קוק במוקד הספרות):
נלך למוקד הספרות, ניתן למודרכים להתבונן על הקיר ועל המשפטים והספרים השונים. נשאל אם יש משפט/ספר שמוכר להם או משפט שתפס אותם במיוחד.
משימת חיפוש: ניתן לקבוצה כרטיסיה עם משפט המופיע על המוקד אשר מושמטות ממנו מספר מילים. על הקבוצה למצוא את המשפט ולהשלים את המילים החסרות:
"מי שיש לו נשמה של יוצר מוכרח הוא להיות יוצר רעיונות ומחשבות, אי אפשר לו להיסגר בתלמודו השטחי לבד, כי שלהבת הנשמה עולה היא מאליה ואי אפשר לעצור אותה ממהלכה" (הרב קוק).
הסבר על הרב קוק: נשאל איזה מנהיג הוא היה?.. נספר על קורות חייו ועל פועלו.
לאחר מכן נפנה אל המשך הקומה למוקד המאורות שבו יש איורים של דמויות שונות מאת היוצר ירמי פינקוס ועל הקבוצה יהיה למצוא מנהיגים שהם מזהים והמדריך יציג אותם/יחפשו באינטראקטיב.
לסיכום: האם יש דמויות נוספות שנמצאות על הקיר שהם מכירים? האם הם יודעים מה כל אחד המציא או פיתח במהלך חייו? מה הוביל אותם להמציא דברים אלו?
משימה 5 (מילון אליעזר בן יהודה, מוקד שפות):
משימה: על הקבוצה להסתדר לפי: גובה, מידת נעלים, תאריך לידה או כל הגדרה אחרת שעולה בראשכם. נסיים עם הבקשה להסתדר לפי השם שלהם, מא' ועד ת'.
נשאל: מה עוד הם מכירים שמסודר מא' ועד ת'? נכון, מילון! נספר שמי שהמציא את המילה 'מילון' היה אליעזר בן יהודה כמובן. זו הייתה המילה הראשונה שהמציא ואחריה באו עוד המון… נראה את המילון שלידנו ונספר שגם לפני כן היו מילונים אך החידוש הוא הצורה שבה בחר אליעזר בן יהודה לסדר את המילים שבמילון, לפי סדר הא'-ב', וכך פשוט יותר לחפש ולהתמצא במילון.
נרחיב ונספר על אליעזר בן יהודה, מחייה השפה העברית. על פועלו הרב למען השפה העברית ועל ההשקעה שלו בעיקר בילדים, בדור בעתיד.
משחק: לבחור קטגוריה כמו חיות, בית ספר, חפצים. בכל פעם המדריך יכריז על אות ועל הקבוצה יהיה למצוא כמה שיותר מילים המתחילות באות הזו בהתאם לקטגוריה.
נסכם ונפתח לדיון: מה הייתה תרומתו של אליעזר בן יהודה? מה הוא הוביל?
תחנה 6 (הכה את המומחה):
עד כה עברנו בין תחנות שונות, הכרנו ונפגשנו עם מנהיגים מתחומים שונים. כעת, נשמח להבין איזה תחום מעניין אותם ובו נוכל להפגיש אותם עם מנהיג מהתחום. זה יכול להיות אמנות, פוליטיקה או כל מה שעולה בדעתם. על מנת שהקבוצה תיחשף לתחומים השונים.
בהתאם למה שהקבוצה תבחר, המדריך יוביל אל הקומה והמוצגים המתאימים.
זו גם הזדמנות לאפשר להם להסתובב ולתור את הקומה באופן חופשי, תלוי בשיקול הדעת של המדריך ובייעוץ עם המורים והמלווים.
סיכום (שאנן סטריט)
נציין שאנו לקראת סיום, הייתה לנו היו פעילות גדושה ועשירה, פגשנו לא מעט דמויות ומנהיגים.
נשאל את הקבוצה האם הייתה דמות שעשתה עליהם רושם במיוחד? דמות שהופתעו ממנה? האם היו מנהיגים שהיו רוצים לשמוע עליהם ולא פגשנו היום?
נשאל את המודרכים אילו תכונות בלטו אצל המנהיגים שפגשנו היום?
אפשר להוציא שוב (או בפעם הראשונה) את כרטיסיות תכונות האופי מהפתיחה ונבחר מתוכם את התכונות הבולטות שפגשנו היום.
נשאל: האם הם מרגישים אלו תכונות נדירות? כלומר יכולות שיש רק ליחידי סגולה, או שאלו תכונות שקיימות גם בנו. נעודד שיח והשתתפות, ננסה לחבר ליומיום שלהם ונחשוב יחד איך גם הם יכולים להשפיע כיום על מציאות חייהם.
נסיים את הפעילות שלנו בסרט של שאנן סטריט שם נוכל להתוודע לדמויות מובילות/ מנהיגות מעולמנו ולדבר על תרומתם של היהודים להתפתחות העולם ולהנהגה של תנועות חשובות בעולם