"הנני – מאברהם אבינו עד לאונרד כהן" / סיור לקהל מסורתי
"הנני – מאברהם אבינו עד לאונרד כהן"
סיור מסורת לקהל הדתי והמסורתי
"סיפור עתיק בן אלפי שנים וחדש תמיד" (אבא קובנר)
משך הסיור: שעה וחצי.
הסיור במשפט: במהלך הסיור נעבור דרך תחנות נבחרות שיתמקדו בזהות יהודית-מסורתית והאופן בו משקפים מוצגים ברחבי המוזיאון מאפיינים ועקרונות של זהות זו, אז והיום.
הסיור בפסקה : עוד בראשית ההיסטוריה היהודית נשמעה הקריאה האלוהית/ הפנימית שעליה ענו אברהם אבינו ומשה רבנו- הנני! אותה קריאה מהדהדת לאורך הדורות כצו פנימי – לצאת מהאינטרס הצר ולהתחבר לצורך גדול יותר- לאומי, אוניברסלי.
התשובה היהודית לקריאה הזו היתה תמיד- הנני! אני מוכן לוותר על האינטרס האישי שלי למען הכלל- למען תיקון עולם.
ראינו זאת עוד בימי התנ"ך, לאורך ההסטוריה במסירות נפש לשמור על היהדות והעם היהודי- בימי החשמונאים, אסתר המלכה המוכנה לסכן את נפשה, הגלויות, אנוסי ספרד, שואה ועד הקריאה של מפקדי צה"ל 'אחרי'- ולהוביל את חייליהם לשדה הקרב ומהדהדת בשיר האחרון שכתב והקליט לאונרד כהן- שבועות ספורים לפני מותו- הנני.
מטרת הסיור: להראות את המוזיאון כמדגיש את היהדות וערכי היהדות וכיצד העולם הדתי, התרבות היהודית וההלכה היהודית באים לידי ביטוי במוצגי המוזיאון.
דגשים להדרכה:
- חשוב להתייחס לפרספקטיבה של 4000 שנים ולא של 2000 שנה.
- גם כאשר מדברים על קיום יהודי ברחבי העולם, חשוב להזכיר שהלב והעיניים תמיד נשואים אל ארץ ישראל וירושלים.
- הביקור מתחיל מקומה 1 דרך קומה 2 ומסתיים בקומה 3
חלוקת הזמן | חלוקה לקומות |
30 דקות | קומה 1 |
45 דקות | קומה 2 |
15 דקות | קומה 3 |
מהלך הסיור
קומה 1
אפשרויות למיקומי פתיחה:
לקבוצות שלא ביקרו – מומלץ מאוד להתחיל בגלריית הללויה, כאשר מתחילים בתקרת חודורוב עם הסבר קצר על תערוכת בתי הכנסת והליכה להללויה.
קבוצות אשר כבר ביקרו בגלריית הללויה יתחילו בתערוכת היסודות.
פתיחה:
ברוכים הבאים לאנו -מוזיאון העם היהודי, המוזיאון שואף לייצג את כל חלקי העם היהודי, ולהציג את היצירה והפריחה התרבותיות של מגוון הקהילות היהודיות בכל הזמנים. זהו הסיפור של כולנו, וכל אחת ואחד מאיתנו הם חלק ממנו.
בסיורנו נצא בעקבות החשיבה והמסורת היהודית, נפגוש במוזיאון את ערכי היהדות, התרבות היהודית וההלכה היהודית ונראה כיצד באים לידי ביטוי במוצגי המוזיאון בדרכים שונות.
הקומה הראשונה כמבטאת את אבני היסוד של הזהות והתרבות היהודית, המהוותמכנה משותף ביותר בקרב יהודים מכל העולם, ללא קשר למקום וזמן. קהילות שונות יכולות לתת לאבני היסוד ביטוי שונה, אך אם נבחן את המהות העומדת בבסיסן של הקהילות נראה את אבני היסוד עליהן מושתתת הזהות והתרבות, ועל כן שמה של הקומה "היסודות".
גלריית הללויה:
על מקומו של בית הכנסת בעולם היהודי , חשיבותו לקהילה ומטרותיו המגוונות.
נקודות מומלצות לעצירה בקומה:
- תקרת חודורוב – סיפורה של קהילה דרך תקרה (מרכזיותה של ירושלים, הפסוקים)
- טלומצקה – סיפור המנורה.
- אלקינס פארק,פילדלפיה – האריכטקטורה של פרנק לויד-רייט כדימוי של הר סיני.
- פאס, מרוקו
- תשמישי הקדושה: טלית, פרוכת ומעיל לספר התורה שהכין איתמר שגיא.
- ניו פורט, רוד-איילנד: תמונתו של ג'ורג' וושינגטון, נבנה על ידי יהודי ספרד.
- o נסיים בסרטון של ג'קי לוי וקובי אריאלי – ההבדל בין יהודים אשכנזים לספרדים.
- מיצב השבת
את מיצב השבת שמולכם ניתן לראות מכל קומה במוזיאון, מיקומו של המרכז מסמל את מרכזיותה של השבת בחיי העם היהודי.
כרקע, נסביר שמבחינה מסורתית ישנן מספר רעיונות מרכזיים סביב שמירת השבת (המופיעים בתנ"ך וגם מופיעים בנוסח הקידוש שנאמר בארוחת השבת): השבת כזיכרון למעשה בראשית, היום בו שבת אלוהים לאחר ימי הבריאה וביקום כולו הייתה מנוחה, בנוסף היותה המצווה הראשונה שניתנה לאדם הראשון, כמו כן השבת היא כזיכרון ליציאת מצרים – בשני מובנים: על ידי שמירת השבת זוכרים שאלוהים הוציא את העם היהודי ממצרים ביד חזקה וגם את החיוב לנהוג בחסד עם הזולת ("וזכרת כי עבד היית במצרים").
מכאן אנחנו מביאים סיבה נוספת וחברתית- הדאגה לכך שכל אדם באשר הוא, לא חשוב מה מעמדו החברתי, זכאי ליום מנוחה. מקומה של השבת כסטארט-אפ יהודי: יום סוציאלי ולאומי כאחד.
כך ניתן לראות כיצד השבת טומנת בחובה משמעות אמונית, תרבותית וחברתית והעניקה השראה לערכים אוניברסליים.
- 143 השעות – הדסה גולדויכט
- שבתות וחגים – אחריות לאחר הבודד (גר, אלמנה, יתום וכו') במועדים ובשבתות (לא חייב להיכנס לסיפור של השיר "שבתות וחגים")
- עובר כחוט השני, ערכה לשבת – יצירה המשלבת את הסיפור המשפחתי בפיוט אשת חיל
- ברית
קריאת הפסוקים הכתובים במיצג ומשמעות המילה ברית בזהות היהודית בכמה מובנים:
ברית המילה- הטקס היהודי הראשון שעובר האדם בחייו.
ברית בין הבתרים- ברית בין עם ישראל לאלוקיו .
ברית נח- ברית בין אלוקים לעולם וההבטחה שלא יהיה עוד מבול וכוללת שבע מצוות בני נח.
- מעגל החיים היהודי
לצד ההדרכה הקלאסית על מעגל החיים יש לשלב ולהציג שחלק מהסיפור של המוזיאון הוא הצגת העם היהודי דרך יצירות אמנות מודרניות של אמנים יהודים, ביצירות הבאות האמנים הם מסורתיים/דתיים ומומלץ לציין שהשיח שלהם סביב היסודות מגיע מתוך הדילמות הזהותיות האישיות שלהם כיוצרים דתיים. כמו כן מומולץ להקריא את הפסוקים/הלכות על הויטרינות ובכך להדגיש את שורשי הטקסים מהמקורות המקראיים השונים.
- "כסא אליהו" – אריק וייס מכפר אדומים יצר את שבו נמצא השם אליהו ושם אלוקים.
- "זהירות שביר" – קן גולדמן מקיבוץ שלוחות יצר את גביע היין עליו חרט את כל מילות הכתובה, שמה של היצירה "זהירות שביר" ומציגה את השבריריות בחיי הנישואין, להסביר את משמעות היצירה כמובן בפירוט.
- "אבני הקדיש" – גם יצירתו של גולדמן, חלוקת הקדיש לאבנים כשעל כל אבן מילה מהקדיש וסיפור המוצג.
- o "והיו לאות על ידיך" – התכשיט/יצירת האמנות סביב טקס ה"בת המצווה", עם הסבר לפסוק שמופיע על הוויטרינה- בהקשר של יצירה זו חשוב להציגה כתכשיט ולא של תשמיש קדושה, כמו כן להתייחס לכך שבשולחן ערוך מצוינת הבת מצווה לצד הבר מצווה.
- השפעת התנ"ך על תרבות העולם
תרגום התנ"ך לשפות שונות ,ביניהם כתב ברייל ומנדרין.
עשרים וארבעת הספרים המרכיבים את התנ"ך הם הבסיס הספרותי שנתן גוף וצורה ליהדות, לא רק במובן הדתי, אלא גם מבחינה תרבותית ומוסרית. לצד התנ"כים אנו רואים שורה של יצירות אומנותיות מודרניות (מחזמר, ויז'ואל וכו') שהמשותף להם הוא מקור ההשראה המקראי, מבחינה טקסטואלית, תוכנית או מהותית. העובדה שהתרבות היהודית (וכפי שניתן לראות במוקד, גם לא מעט מהתרבות העולמית) העכשווית מתבססת על כתבים מלפני אלפי שנים, מוכיחה את הרלוונטיות והחשיבות שיש לתנ"ך עבור העם היהודי, בין אם במדינת ישראל ובין אם בתפוצות (עד היום זהו עדיין הספר הנמכר ביותר בעולם).
יש לקשר את ערך יהודי מהתנ"ך: יציאה מעבדות לחירות כפי שנראה שבא לידי ביטוי בסרטון "ליל הסדר", ערך שהפך לאוניברסיאלי ובסיסי של תנועות מהפכניות בצרפת ומהפכת זכויות האזרח של מרטין לותר-קינג בארה"ב.
(שימו לב- יכול להיות שהסרט יוחלף בתקופה הקרובה ויוקרן סרט ההסבר על קודקס ששון, כך שיש להיות גמישים ולבחור כיצד והאם לקשר את הסרט המוצג להדרכה)
משם נעבור לקיר שמראה בצורה מודרנית את עשרת הדיברות ואת הפסוק שיסיים את הקומה הראשונה: "על שלושה דברים העולם עומד- על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים".
אנו מציינים את עשרת הדיברות כערכי יסוד של העם היהודי, המדגיש כמה היהדות מבוססת על המוסר, בין אדם לאלוקיו ובין אדם לחברו.
קומה 2:
שימו לב: אף על פי שהמוקדים בקומה מתחילים רק בימי בית שני, חשוב מאוד לדבר במונחים לא של 2000 שנים אלא של 4000 שנים, כולל התנ"ך.
- המסע הייחודי של עם ישראל מאברהם אבינו באור כשדים ועד קום מדינת ישראל
צפייה בסרט: "מסעות היהודים"- סיפור של 4,000 שנה, מאברהם אבינו.
- קיר הקהילות- דמויות לבחירת המדריך + אינטראקטיב קהילות.
ניתן לבחור 2 דמויות מתוך הרשימה הבאה ולהציג את סיפורן:
- מבשר הציונות הראשון רבי יהודה אלקלעי .
- הפייטן רבי דוד בוזגלו.
- מר שושני.
- הרבנית אסנת אדוני ברזני.
- המהר"ל מפראג.
- המהר"ם מרוטנברג.
לקראת הכניסה לתוך הקומה:
להסביר את מבנה הקומה, הקומה מחולקת בסדר כרונולוגי, ובכל חדר הקהילות היהודיות הגדולות בתקופה.
חשוב להסב את תשומת לב המבקרים למסגרות הכחולות המלוות את הקומה ומתארות מה חל בארץ ישראל בתקופה הנדונה. כך אנחנו ממחישים את העובדה שגם אם הקיום היהודי נמצא מחוץ לישראל, העיניים עדיין נשואות לישראל.
- הסרט של שלומציון המלכה
- · "מחורבן לבניה"- לציין את המושג שכתוב בתחילת הקומה, כלומר הקומה עוברת מחורבן שני בתי המקדש לתקומת מדינת ישראל.
- תחנת רשות: "שיר של יום", יצירתו של פלג דישון המתארת את סדר העבודה בבית המקדש.
- · מוקד ארץ ישראל, בבל ואלכנסדריה
להסביר שזו תחנה ראשונה במסע היהודי בעולם וליד כל שם של מקום, יש תיארוך של התקופה בה אנו עוסקים.
- התלמוד הבבלי
- o הדף היומי
- השפעת המרכז בבבל על יהדות העולם באותה תקופה – הגאון וראש הגולה
- מכתב מהגניזה הקהירית של נטרונאי גאון
- o קיר התפתחות ההלכה.
- אשכנז וספרד- תקופת ימי הביניים.
- אשכנז: נסביר את מקור השם כשמו של נכדו של יפת בן נח (יפת מזוהה עם עמי אירופה בשל יופיו, המתקשר לאסתטיקה של תרבות המערב) ומהו המרחב הגיאוגרפי המיוחס לאזור- קהילות שו"ם שעל חבל הריין.
ניתן להזכיר מנהגים שהתפתחו באשכנז כגון: בר מצווה וטקס הנישואין כפי שאנחנו מכירים אותו. מוזכרים במוקד שלושה רבנים גדולים יוצאי אשכנז המשפיעים על העולם היהודי עד ימינו: רש"י, רבינו תם ורבינו גרשום מאור הגולה .
- ויטרינת כתבי היד (מול סינגוגה ואקלסיה)
- משמעות מגילת אסתר המקורית שנמצאת שם ושייכת למשפחת מימרן
- שירת יהדות ספרד ותור הזהב ל- הסביר על השירים ברקע שנכתבו לפני יותר מ1,000 שנה על ידי אבן גבירול, דונש בן לברט (שכתב את : "דרור יקרא" ) ופיוטים נוספים הרלוונטים לימינו.
- הדיורמה של רבי שמואל הנגיד כאישיות אופיינית ליהודי תור הזהב- משורר, פילוסוף, שר צבא ווזיר.
- סרטון האנוסים – תקופה זו נסתיימה בשנת 1492 עם כיבוש ספרד על ידי הנוצרים והגירוש, כאשר חלק גדול מהיהודית התנצרו וחלק קטן התנצר למראית עין ושמר על יהדותו בסתר ( האנוסים).
- להראות את בית הכנסת שהפך לכנסיית: סנטה- מריה לבלנקה בטולידו, ספרד.
- מוקד אמונה ויצירה
מיצב חכמת הדורות – עץ המחשבה וההגות במרכז הקומה – לציין שהתנ"ך הוא שורש היצירה היהודית ובסיס להתפתחות המחשבה, היצירה והאמנות.
דוגמאות של אמנות ויצירה המבטאות את משמעות הגעגוע למקדש ולירושלים
- הרימונים של ספר התורה והדימויים שעליהם.
- "ועשו לי מקדש" של גיורא אהרוני
- כפרות – הצעה מודרנית שמתייחסת לחטאים היומיומיים של דורנו
- הקבלה – דוגמא להתפתחות ספרי הקבלה והיצירה, האמנים יוסי ברגר ודורית פלדמן
- האינטראקטיב על צורת והיסטוריית "הדף היומי"
פולין- ליטא והאימפריה העות'מאנית- המאה ה16-18 :
- מנורת הבעש"ט– עליית החסידות
- פרקסו הגר"א והבעש"ט– על הקונפליקט בין חסידים וליטאים
- השפעת המצאת הדפוס על העולם היהודי – הקהילות היהודיות היו בין הראשונות לעשות שימוש בהמצאה החדשה באמצע המאה ה-15 כבר התחילו להופיע ספרים מודפסים עבור יהודי אירופה. בספרד, איטליה, קושטא (טורקיה) ומקומות אחרים נהנו היהודים מספרי לימוד ותפילה שהודפסו בארצותיהם או יובאו לשם ממקומות אחרים.
היות שהדפוס אפשר הפצה המונית של טקסטים בקלות, במהירות ובעלות נמוכה יחסית, מנהיגי הקהילות היהודיות הבינו את יתרונותיו ואימצו אותו לטובתם. חיבורים עתיקים קאנוניים שהיה עניין להפיץ הודפסו ולצדם גם חיבורים שנועדו להעשיר את הקורא היהודי הלמדן, אך לא פחות מהם, אפשר הדפוס יצירה והפצה של תעשיית הספרות היהודית בת התקופה בשלל שפות יהודיות החיבור צאינה וראינה – נכתב ביידיש על ידי יעקב בן יצחק מיאנוב עבור נשים קוראות הוא דוגמא מובהקת לכך- ונמצא גם במוקד הספרות בקומה השלישית.
מוקד המודרנה
העת החדשה נושאת על כנפיה: האמנציפציה ותנועת ההשכלה וכיצד זה בא לידי ביטוי במרחב שיש לפנינו.
- מוקד משתלבים– נתעכב על המשפט: "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך"- המיוחס למשה מנדלסון, אך בעצם נכתב בשירו של י.ל. גורדון. האם זה היה אפשרי?
- יהודים בצבאות העולם ומשפט דרייפוס– את חזון ההשתלבות משל מנדלסון נבחן דרך יהודים אשר שירתו בצבאות שונים ברחבי העולם ועד לפרשת דרייפוס שהובילה להתפכחותו של הרצל ועודדה את הקמת התנועה הציונית והקונגרס הציוני הראשון לפני 125 שנה.
- בין מזרח ורוחות מערב– היכרות עם סטלה קורקוס ובית הספר היהודי שהקימה, כדי לשמור על נערות יהודיות שלא תצאנה לשמד ושילב לימוד אנגלית והעלאת מחזות של שייקספיר.
- מהשטעטל לעיר הגדולה– סיפור הקמת הישיבות כמוסד מוסדר הנותן מענה לכלל צרכי התלמידים, מהוראה ועד ללינה והזנה.
- סרט :"הבורשט"
- o "שנים של תקוה"/רן טל
- ביקור בחדר ההתייחדות עם השואה והסבר עליו
- הסרט: "המיליון החסר", יהדות בריה"מ ומדינת ישראל במספרים.
קומה 3
מוקד המאורות
איוריו של פינקוס
הרב עובדיה יוסף והרבי מליובביץ' כחלק בלתי נפרד מדמויות המופת של העם היהודי בעת הזאת.
שמלת הכלה מבית האופנה גוטקס של לאה גוטליב הלקוחה מן הסדרה: "ירושלים של זהב"
נסביר מנין לקוח הביטוי- התכשיט שהעניק התנא רבי עקיבא לאשתו רחל שמסרה את נפשה למען לימוד התורה שלו. הקישוט על השמלה, המתכתב עם האפוד של הכהן הגדול ומעוטר באוסף דימויים מן התרבות היהודית: מנורה, מזבח, חמסה.
הגיטרה של לאונרד כהן
שהיה בישראל בשנת 2009 להופעתו האחרונה, במהלכה בירך את הקהל בברכת הכהנים. יצירתו המוזיקלית של לאונרד כהן התכתבה תדיר עם התרבות היהודית והליטוריגה. שירו "Who by fire" נוצר בהשראת הפיוט "נתנה תוקף". השיר האחרון שכתב, תוך ידיעה כי קצו קרב חוזר על האמירה "הנני, I’m ready my lord".
סיכום הסיור
בסיורנו פגשנו דרך ייצוגן של אבני יסוד בזהות היהודית, ההיסטוריה הענפה והמגוונת של הקהילות וכמובן דרך סיפורים אישיים ויחודיים של דמויות מפתח את הערכים והמסורת היהודית.
על מנת להבין את עומקו של הסיפור הדרך עוד ארוכה וכמובן שהסיפור אינו נגמר אלא ימשיך להיכתב אבל בסיור זה טעמנו מן העושר הקיים בעולם היהודי.
מקווים שנהניתם, בואו לבקר אותנו שוב!
סיור זה נערך ונכתב על ידי חנה גלדצהלר