משך הסיור: 90 דקות

הסיור בפסקה:  מתוקף חוק בית התפוצות, במהלך שנות תכנונו וקל וחומר מאז פתיחתו, הגדיר לעצמו 'אנו-מוזיאון העם היהודי' את המשימה השאפתנית לספר את סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי. סיור זה מתייחס למוזיאון 'אנו' כמקרה בוחן לאופן בו נושא העמיות, על ששת נכסיו, מתגלם בעולם היהודי של ימינו באופן ויזואלי. במהלך הסיור מוזמנות/ים המשתתפות/ים לברר כיצד מבטא המוזיאון את נכסי העמיות השונים וסוגיות זהותיות שונות ודרכם לראות כיצד ישנן גישות שונות ומגוונות לזהות יהודית ברחבי העולם.

*הערות חשובות:

לצד העיסוק בעמיות, חשוב מאוד להמשיג את המוזיאון כעוסק בסוגיות שונות של זהות- יהודית ודאי אך גם ישראלית (אליה יש להניח שהתלמידים מחוברים יותר).

הסבב השני של הקבוצות מגיע לסיור לאחר שעברו את סדנת הקשר הא(ע)מיתי. המטרה היא לבחון יחד איך הם מתגלמים לא רק כרעיונות מופשטים אלא כאוסף דימויים ממשיים במוזיאון.

מתווה הסיור

פתיחה והצגת מטרת הסיור: הפתיחה צריכה להמשיג את העובדה שככלל, המוזיאון מציג זהויות שונות המרכיבות את העולם היהודי אך לא פחות מכך, הוא מהווה מעין מראה עבור המבקרים לבירור זהותם האישית. הגדרת העצמי לא רק במה אני אלא גם מה אני לא. כך מוזמנים המבקרים גם להכיר אך גם לראות מה מהמוצגים מעניין אותם, משמח אותם, מרגיז אותם, מסקרן אותם וכו'.

קומה 3

  • ערכים יהודיים

מוקד קהילות וגבולות (דה לה פרגולה) ומוצג "תיקון עולם" – ערך יהודי המגיע מהמשנה וביטויו השונים ברחבי העולם היהודי

מוקד האינדיבידואלים – מורכבות הערכים היהודיים מהזויות השונות של הזהויות היהודיות

מנהגים ומסורות- בין פולקלור למשמעות עמוקה המגלמת חשיבה ערכית

  • זיכרון היסטורי-יהודי בנקודות מבט שונות

מוקד הקולנוע- בין ET לרשימת שינדלר- דמותו של סטיבן שפילברג כיוצר אמריקאי-בינלאומי המציג דרך בחירותיו היצירתיות את המורכבות והשיח סביב זיכרונות היסטוריים יהודיים.

מוקד התיאטרון- הדיבוק- על המפגש בין זיכרון ממשי לסיפור.

  • עברית ושפות יהודיות

מוקד שפות יהודיות- מוצג מילון אליעזר בן יהודה  – דמות יהודית-תרבותית-ישראלית פורצת דרך אשר הקימה לתחייה את השפה העברית, העברית המחודשת והמדוברת כאקט ציוני במאה ה20

מוקד שפות יהודיות-מוצג איל פרוגריסו ("הקידמה") – ביטוי לזהות התרבותית שנוצרה בעקבות ההגירה הספרדית לארה"ב בעשורים הראשונים של המאה ה20 –שלוש השפות המדוברות בקהילות מציגות את תוואי חיי הקהילה המקומית באותה התקופה – לדינו, אנגלית, ורש"י.

מוקד ספרות- מוצג מכונת הכתיבה של יצחק בשביס זינגר – דמות יהודית-תרבותית אשר ביצירותיה הכתובות ביידיש ביקש לשמר תרבות ועולם אשר הלך ונעלם.

  • אורח חיים יהודי/תרבות ויצירתיות יהודית

מוקד יודאיקה, מוצג קידוש TO GO

מוקד יודאיקה, מוצג חנוכיית חנו-KIT

קומה 2

*הקומה כולה עוסקת בזיכרון היסטורי ועל כן לצד העיסוק המובהק בנכס הזיקה לישראל, תתייחס ההדרכה גם לנכס הזיכרון.

  • זיקה למדינת ישראל וחיבור רבגוני לישראל

מוקד המודרנה- אזור תנועות פוליטיות (ולא רק ציונות) – היצג של מגוון דעות בנוגע למקומם ושייכותם של היהודים בעולם, ע"פ תמונת מצב במאה ה19.

מוקד המודרנה- מכתבו של ג'ורג' וושינגטון לקהילת טורו – מורכבותה של נאמנות לישראל לצד הנאמנות למקום המגורים. היכולת הדואלית להיות נאמנים לעולם היהודי (קיומו של בית הכנסת ושמירת אורח חיים יהודי גם לאחר גירוש ספרד) לצד הנאמנות לממשל המקומי.

מוקד קומ.יוניטי – היווצרותן של קהילות יהודיות ע"פ מאפיינים שונים וחדשים במאה ה21. השאלה לאן המודל עוד ימשיך להתפתח ומה דעתנו על כך?

קומה 1

אז מה מחבר בינינו בכלל? סיכום על רעיון העמיות כגורם מחבר

מוקד השבת- 143 שעות ו"לבד על הגג"

מוקד מעגל השנה

סיכום

נחזור שוב על המטרה של הסיור שקיימנו, כבחינת מרחב שמבקש לבטא רעיונות מופשטים באופן ויזואלי ומעשי. מוזיאון הוא ייחודי משום שהוא נשאר כפי שהוא לאורך זמן, גם בעולם משתנה אך התפקיד שלנו כאנשים בעלי תודעה הוא לבחון כל הזמן את העולם היהודי המשתנה סביבנו ולראות בעין מפוקחת כיצד אנחנו עדיין משמרים את הסולידריות הזו והחיבור אליו.