סיפור עתיק בן אלפי שנים וחדש תמיד

סדנת שיח דינמית ומשתפת, המבוססת על צילומים מתוך מאגר תחרות "העדשה היהודית", תערוכת "לוכד ההיסטוריה: שים" ותמונות מאוסף זוננפלד.

סדנת הסיכום יכולה להיערך ב:כיתה חכמה/גלריית "העדשה היהודית"/בתערוכת "לוכד ההיסטוריה: שים".

מטרות הסדנא

  • המשתתפים יחשפו ויתוודעו ליצירות צילום של נוער יהודי מהתפוצות במסגרת תערוכת "העדשה היהודית".
  • המשתתפים יתנסו בחוויית 'מדרש מוזיאון' – יציקת והענקת תכנים פרטיים משמעותיים ליצירות מתוך הגלריה כיום, וממגוון תמונות שצולמו בשנים קודמות.
  • –           המשתתפים יביאו לידי ביטוי סיפורים אישיים, וישלבו אותם יחד עם מוצגים מהמוזיאון או מאוספיו.

מהלך הסדנא  (כ- 45 דקות):

חלק א': סיור

במידה והסדנא נערכת בשים / בעדשה היהודית – יערך סיור בתערוכה (כ- 7 דקות).

במידה והסדנא נערכת בכיתה : יש לפרוס את הגלויות במרכז הכיתה.

חלק ב': הסיפורים שלנו- מדרש מוזיאון (כ- 25 דקות):

הסבירו למשתתפים כי הם יוזמנו בדקות הקרובות, להסתובב באופן חופשי בתערוכה. להנחות את המשתפים להתבונן ביצירות המוצגות בתערוכה "ולהפעיל" על היצירות,  כלים שלרוב אנו מפעילים על טקסט כתוב: נדרוש ונחפש משמעות הנוגעת בחיינו אנו, ונחפש אחר יצירה שמבטאת את הזהות או הקשר אותו הם חווים מול נושא העמיות היהודית.

בקשו מהמשתתפים לבחור צילום, בו הם מוצאים השתקפות כלשהי, ייצוג כלשהו לשאלה הנדונה, כדוגמא:

"בחרו תמונה המייצגת עבורכם את הקשר שלכם לעם היהודי (מפגש זהויות, ריבוי שמות, זיכרון היסטורי, ערכים ועוד..)" 

"בחרו תמונה המייצגת מהי החוויה האישית לכם אל מול ישראליות / יהדות "

הדגישו בפני המשתתפים, כי לאחר כ 5-10 דקות, תתאספו חזרה, והם יוזמנו לשתף בתמונה ובתוכן שהיא מבטאת עבורם, הקשור בסיפורם האישי הפרטי.

אסיף תוך כדי תנועה

לאחר שהמשתתפים עברו על מאגר התמונות כנסו אותם בפינה מסוימת, ושאלו אם יש מישהו המוכן להתחיל ולשתף את הקבוצה בסיפור האישי שלו/שלה. הובילו את הקבוצה בין היצירות השונות בהתאם לבחירות ולשיתוף של המשתתפים/ות. צרו מסלול בו הם מובילים את הקבוצה ומסבירים למה בחרו ביצירה זו או אחרת כמייצגת את המפגש הזהויות האישי שלהם. ליד כל תצלום שאלו אם מישהו נוסף בחר בתמונה זו ומדוע.

חלק ב': סיכום (כ- 5 דקות):

נסו לשזור בין הסיפורים של המשתתפים, אולי לראות מה מחבר, מה משותף, גם בין הקשרים שלהם לעם היהודי וגם בין דרכי ההתבוננות שבחרו המשתתפים/ות.

יחידה זו נקראת 'הסיפורים שלנו', ראו אם יש לכם נקודות חיבור למוטיב 'אני חלק מהסיפור' ולנכסים שונים בסיפורו של העם היהודי, למקום האישי אל מול הקולקטיבי הבא לידי ביטוי בתערוכה וכסגירה –  הדגישו את המסר המופיע לעיל, ברציונאל הסדנא.