'הסיפורים שלנו'

מדרש מוזיאון בתערוכת "לוכד ההיסטוריה: דיויד סימור שים" 

רציונאל הסדנא

במהלך הסדנא יחשפו המשתתפים/ות לתערוכת "לוכד ההיסטוריה: דיויד סימור שים", יחוו אותה כמנוף להתבוננות אישית ופנימית, ויתנסו בתהליך 'מדרש מוזיאון' – יציקת והענקת תכנים פרטיים משמעותיים ליצירות המוצגות בתערוכה, עד לשכלולם והכלתם לכלל פסיפס אחד, העולה על סך חלקיו.

מטרות הסדנא

  • המשתתפים יחשפו ויכירו את תערוכת "לוכד ההיסטוריה: דיויד סימור שים"
  • המשתתפים יתנסו בחוויית 'מדרש מוזיאון' –  יציקת והענקת תכנים פרטיים משמעותיים ליצירות המוצגות בתערוכה.
  • –           המשתתפים ידונו בסיפורו המאחד של העם היהודי, המשמר את הסיפורים הפרטים הייחודיים, כפי שיבואו לידי ביטוי באסיף 'מדרש מוזיאון'.

מהלך הסדנא  (כ- 45 דקות):

חלק א': סיור בתערוכה (כ- 10 דקות): ניתן להיעזר בדף מסרים וקווים להדרכה בתערוכה

חלק ב': הסיפורים שלנו- מדרש מוזיאון (כ- 30 דקות):

הסבירו למשתתפים כי הם יוזמנו בדקות הקרובות, להסתובב באופן חופשי בתערוכה. הנחו אותם להתבונן ביצירות המוצגות בתערוכה "ולהפעיל" על היצירות,  כלים שלרוב אנו מפעילים על טקסט כתוב: נדרוש ונחפש משמעות הנוגעת בחיינו אנו.

חלקו למשתתפים את הגלויות, והציגו אותן.

בקשו מהמשתתפים לבחור במהלך התנועה בתערוכה, תמונה/מוצג אחד, בהם הם מוצאים השתקפות כלשהי, ייצוג כלשהו לשאלה הנדונה, כדוגמא:

"בחרו תמונה המייצגת עבורכם את הקשר שלכם לעם היהודי (מפגש זהויות, ריבוי שמות, זיכרון היסטורי, ערכים ועוד..)"   

הדגישו בפני המשתתפים, כי לאחר כ 5-10 דקות, תתאספו חזרה, והם יוזמנו לשתף בתמונה ובתוכן שהיא מבטאת עבורם, הקשור בסיפורם האישי הפרטי.

אסיף תוך כדי תנועה

לאחר שהמשתתפים סיירו בחופשיות בתערוכה, ובחרו ביצירות מייצגות עבורם, כנסו אותם בפינה מסוימת, ושאלו אם יש מישהו המוכן להתחיל ולשתף את הקבוצה בסיפור האישי שלו/שלה. הובילו את הקבוצה בין היצירות השונות בהתאם לבחירות ולשיתוף של המשתתפים/ות. צרו מסלול בו הם מובילים את הקבוצה ומסבירים למה בחרו ביצירה זו או אחרת כמייצגת את המפגש הזהויות האישי שלהם. ליד כל תצלום שאלו אם מישהו נוסף בחר בתמונה זו ומדוע.

חלק ב': סיכום (כ- 5 דקות):

נסו לשזור בין הסיפורים של המשתתפים, אולי לראות מה מחבר, מה משותף, גם בין הקשרים שלהם לעם היהודי וגם בין דרכי ההתבוננות שבחרו המשתתפים/ות.

יחידה זו נקראת 'הסיפורים שלנו', ראו אם יש לכם נקודות חיבור למוטיב 'אני חלק מהסיפור' ולנכסים שונים בסיפורו של העם היהודי, למקום האישי אל מול הקולקטיבי הבא לידי ביטוי בתערוכה וכסגירה –  הדגישו את המסר המופיע לעיל, ברציונאל הסדנא.