ז'-י"ב

קהל יעד: כיתות ז'-י"ב

גיל: 12-18

משך התכנית: שעתיים

התכנית במשפט: תכנית העוסקת בנושא הערבות ההדדית ועמיות יהודית דרך תערוכות המוזיאון.

התכנית בפסקה: מהו החומר ממנו עשויה קהילה? ממה עשויים מנהיגים?  נצא לסיור במוחותיהם ובליבם של קהילות ודמויות משפיעות בעם היהודי, נלמד על ערבות הדדית, תרומה לקהילה ועשייה למען האחר לאורך ההיסטוריה, ומה מקומן בימינו.

זמןכיתות ז'-ט'כיתות י'-י"ב
30 דקותפעילות פתיחה: מפת עולם+דילמות קהילה עם דפי קהילה+עיפרון
10 ד'מונולוג פופ אפ: דונה גרציה/רוזה לוקסמבורגתחילת הסיור
70 ד'סיור בגלריית הללויה + מבצע משה
10 ד'פעילות סיכום ועיבוד – הצגת הקהילות

חומרים:

  • פעילות פתיחה: מפת עולם+חלקי פסיפס
  • סיור בגלריה – סט דפי קהילה+קלסרים+עפרונות+דפי כתיבה
  • פעילות סיכום: צבעים
  • לכל כיתה: פוסטר  תצוגה "ערבות הדדית"

3 השאלות החשובות בעת הזמנה:

  1. האם ישנם ילדים משולבים בכיתה (על הרצף האוטיסטי או בעלי מוגבלויות)?
  2. האם יש למורה מידע שחשוב שאנחנו נדע על בית הספר/השכבה/הכיתה?
  3. האם עבדו על נושא ערבות הדדית השנה?

מערך חינוכי

מטרות פדגוגיות:

ידע:

  • חשיפת המשתתפים למושג ערבות הדדית ולדילמות של יחידים וקהילות, יהודים ולא-יהודים, לאורך ההיסטוריה של העם היהודי ומדינת ישראל.  
  • ערבות הדדית – פעולה אקטיבית עבור אדם אחר על בסיס תחושת שייכות לקהילה משותפת.

מיומנויות:

  • הקניית יכולת ראשונית לניתוח ודיון ערכי של דילמה מוסרית.  

חיבור ורלוונטיות לחיי המשתתפים:

  • מהי המשמעות של ערבות הדדית בימינו?
  • היכן אני רואה היום בחברה הישראלית מקרים המצריכים ערבות הדדית, וכיצד אני מגיב אליה?
  • כיצד עלי להגיב למקרים של דוחק וצורך של יחידים וקבוצות בחברה?

(30 ד') סדנת פתיחה: מפת עולם ודילמות קהילה

5 דק' – פתיחה (הצגת המדריכה, הצגת המוזיאון, לו"ז להיום, מה המטרות שלנו)

10  דק' – פעילות פתיחה: מפת עולם+פסיפס

  • עושים מעגל
  • עורכים סבב שמות ושאלה: מאיפה הגיעו ההורים/סבים/סבי סבים?
  • פורסים את המפה ומבקשים מהילדים להניח חלקי אבנים בארצות המוצא של משפחתם.
  • אוקי, אנחנו רואים כאן שהעם היהודי היה, ועודנו, מפוזר על פני על העולם. מישהו יודע היכן חיים רוב יהודי העולם? מהן הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם?
  • היום ננסה להבין את המושג ערבות הדדית – איך יכול להיות שאנשים שהיו פזורים על פני מרחב כזה גדול, כל כך הרבה שנים, רואים קשר בין אחד לשני (ע-מ-יות! ע-מי-יות! ע-מי-יות!).

15 דק – דילמות קהילה

עכשיו, במקום שאני אוביל אתכם ברחבי המוזיאון ממוצג אחד לאחד, אתם הולכים להיות ראשי קהילה, ולהחליט בעצמכם מה לעשות במקרים שונים:

  • חלקו  את הקבוצה לתת-קבוצות. כל קבוצה מקבלת קלסר, עם דף קהילה, עיפרון ודף כתיבה.
  • אמרו: יש לכם 7 דקות לקרוא את הדילמה, להחליט איך תגיבו ולכתוב נימוקים. בסוף 7 הדקות כל קבוצה תצטרף להציג את המקרה ומה היא החליטה לעשות.
  • שחררו את הקבוצה למשימה בחלקים שונים של הלובי/בחוץ. עברו ביניהם וודאו שהם מבינים את ההוראות (ואשכרה עובדים J ).
  • הקבוצות יציגו את העמדות שלהם – אתגרו אותם לגבי עמדותיהם, עודדו את הקבוצה לאתגר גם.
  • לסיכום: מה זה ערבות הדדית? (ערבות הדדית היא רעיון שנוסח על ידי חז"ל לפני קרוב ל-2000 שנה, לפיו כל יהודי ערב ואחראי לכל יהודי אחר, שקהילה אחראית לכל אחד מחבריה, וכל אחד מחבריה אחראי לקהילה כולה). האם ערבות הדדית נראית לכם חשובה? למה? האם ראינו הדילמות הללו ערבות הדדית?

 (10 דקות) מונולוג דונה גרציה: ברחבי הגלריות לאורך הסיור

  • וודאו הבנה של הדמות:
    • מי הייתה דונה גרציה?
    • מתי היא חיה?
    • מה היה פועלה?
  • לאחר וידוא הבנה ויישור קו, ערכו דיון:
    • בפני אלו דילמות עמדה דונה גרציה?
    • האם ישנה ערבות הדדית בסיפורה של דונה גרציה? היכן?

(70 ד') סיור בגלריית הללויה ומבצע משה:

  • פתיחה: אנחנו עכשיו הולכים לגלריית "הללויה", גלריה שמוקדשת לבתי כנסת. אתם הולכים למצוא עכשיו קהילות יהודיות שהתמודדו עם אותן דילמות שאיתן אתן  התחלתם להתמודד.
    • שאלו: למה בתי כנסת? בתי כנסת כמרכז הקהילה והקיום היהודי לאורך רוב ההיסטוריה.
    • הדריכו בית כנסת אחד לבחירתכן (חשוב! לא להדריך אחד מבתי הכנסת של כתבי החידה: פז, אמסטרדם, ברלין, טורו)
    • שלח אותם למצוא את בתי הכנסת הנכונים על פי כתב החידה. בצד השני של הדף שלכם ישנה חידה. מצאו את בית הכנסת הנכון. קבוצה שחושבת שמצאה צריכה לגשת למדריך. אם היא צודקת – מקבלים עוד דף עם מידע נוסף, צריכים להכין הצגה של הקהילה, הדילמה, ומה הם עשו באותה הדילמה.
    • סיור מוצגים בהובלת הקבוצה –בין הקבוצות שמציגות את בתי הכנסת.
    • לאחר כל בית כנסת והצגת מוצג ודילמה על ידי תת-קבוצה:
      • ודאו הבנה
      • השלימו פרטים חשובים לגבי בית הכנסת והקהילה
      • עוררו דיון: האם לדעתכם נהגה הקהילה נכון? מדוע? מה אתם הייתם עושים אחרת?
    • סכמו: מהי ערבות הדדית? היכן ראינו דוגמאות שלה בגלריה?
  • סיור בגלריית "מבצע משה": פתיחה לגלריה.
    • שאלה: האם מבצע משה מהווה דוגמה לערבות הדדית? מדוע?
    • לאחר צפייה ב-2 סרטים דיון:
      • איך משתקפת החברה הישרלאית בסרטים אלו?
      • האם הסרטים הזכירו לכם איזו דילמה מהגלריה למעלה? כיצד?
      • האם ישנן דילמות היום של ערבות הדדית בחברה הישראלית?

(20 ד') סיכום ועיבוד:

  • עיבוד:
    • אלו דילמות ראינו כאן?
    • אלו ערכים ראינו מתנגשים בדילמות אלו?
    • מה זה ערבות הדדית? איך ערבות הדדית באה (או לא באה) לידי ביטוי לאורך השנים בהיסטוריה היהודית?
    • האם הייתה דילמה ששיניתם דעתכם לגביה לאורך היום?
  • סיכום:
    • ערבות הדדית היא פעולה עבור אדם אחר, מתוך תחושת שייכות לקהילה משותפת. הקהילה יכולה להיות קטנה – הכפר, בית הספר, יכולה להיות אזרחי מדינת ישראל, יהדות העולם או כל הגדרה אחרת. ערבות הדדית אינו ערך קל – לעיתים קשה מאוד לפעול על פיו. בתכנית פגשנו מקרים מהחיים בהם יהודים היו צריכים להחליט האם לפעול בעקבות ערכים אלו או לא – ודילמות כאלו ממשיכות וקיימות מסביבנו כל יום גם עכשיו. חשוב שניקח את הרעיונות הללו איתנו לחיי היום יום.