דפי דילמה וקהילה
4 דפי A4, דו-צדדי, לשימוש חד פעמי של קבוצות (הם כותבים עליהם). לא צריך לשמור את הגבולות – לשיקולך
הי! היום ננסה להבין – מהי משמעות המילים "ערבות הדדית"? לצורך כך, נתחיל בדילמה שבה אתם תצטרכו להכריע מה לעשות. קראו את הדילמה למטה, דונו ביניכם, כתבו טיעונים שונים והכריעו מה תעשו (על ידי הצבעת רוב). תצטרכו להציג את הכרעותיכם לפני כל הקבוצה – אז חשוב שיהיו לכם טיעונים טובים! שמות המשתתפים: (6 מקומות) | |
אתם מנהיגים של קהילה קטנה. מסביבכם חברה וקהילות שונות. חברים מהקהילה שלכם הולכים נגד דעת הקהילה, ומביעים דעות שמנוגדות למה שרוב הקהילה ומנהיגיה חושבים. הם לא מוכנים להישמע לאזהרות שלכם, וממשיכים להתבטא איך שהם רוצים. אתם מפחדים שהם ישפיעו לרעה על חברי קהילה נוספים, ויגרמו לקהילה הקטנה שלכם להתפורר מבפנים. הדילמה: מה לעשות עם מי שאינם מקשיבים לדעת הרוב – האם להחרים אותם (לוודא שלא יוכלו לבוא בקשר עם אף אחד מהקהילה) או לעזוב אותם לנפשם? | |
להחרים! (כמה שורות כדי שיוכלו לכתוב טיעונים) | לעזוב אותם לנפשם! (כמה שורות כדי שיוכלו לכתוב טיעונים) |
החלטה סופית: _______________________________________ כמה הצביעו בעד ההחלטה: ___ כמה הצביעו נגדה: ___ | |
דעת המיעוט: למה אתם לא מסכימים עם הרוב? מה יכול לקרות בעולם אם אנשים יתנהגו על פי החלטת הרוב? ____________________________________________________________________ | |
(צד שני של הדף) מצאו אותי! אני בית כנסת מלבני ומואר היטב. במרכזי – ארבעה עמודים על שם ארבע האימהות. שם בית הכנסת: _________________________ |
הי! היום ננסה להבין – מהי משמעות המילים "ערבות הדדית"? לצורך כך, נתחיל בדילמה שבה אתם תצטרכו להכריע מה לעשות. קראו את הדילמה למטה, דונו ביניכם, כתבו טיעונים שונים והכריעו מה תעשו (על ידי הצבעת רוב). תצטרכו להציג את הכרעותיכם לפני כל הקבוצה – אז חשוב שיהיו לכם טיעונים טובים! שמות המשתתפים: (6 מקומות) | |
אתם מנהיגים של קהילה קטנה. מסביבכם חברה וקהילות שונות. פליטים מגיעים לגבול הקהילה. הם מגיעים ממקום לא רחוק, אבל לא דוברים אותה שפה כמותכם. הם רוצים להצטרף לקהילה שלכם. חלקם מגיעים עם רכוש, חלקם לא, המנהגים שלכם דומים, אבל יש להם גם מסורות מוזרות ולא מוכרות. האם אתם מקבלים אותם? הדילמה: האם לקבל קבוצה גדולה של פליטים המגיעים לקהילה שלכם? קבלה שלכם יכולה לגרום לדלדול המשאבים שלכם, ולאובדן הזהות הייחודית שלכם (מנהגים, שפה ועוד), או לדרוש מהם להמשיך הלאה? | |
לקבל – כמובן! (כמה שורות כדי שיוכלו לכתוב טיעונים) | לא לקבל אותם! (כמה שורות כדי שיוכלו לכתוב טיעונים) |
החלטה סופית: _______________________________________ כמה הצביעו בעד ההחלטה: ___ כמה הצביעו נגדה: ___ | |
דעת המיעוט: למה אתם לא מסכימים עם הרוב? מה יכול לקרות בעולם אם אנשים יתנהגו על פי החלטת הרוב? _____________________________________________________________________ | |
(צד שני של הדף) מצאו אותי! אני בית כנסת צבעוני מאוד (לפחות מבפנים). כיסאותיי נדמים מבולגנים, ומעליהם חמסות. שם בית הכנסת: _________________________ |
הי! היום ננסה להבין – מהי משמעות המילים "ערבות הדדית"? לצורך כך, נתחיל בדילמה שבה אתם תצטרכו להכריע מה לעשות. קראו את הדילמה למטה, דונו ביניכם, כתבו טיעונים שונים והכריעו מה תעשו (על ידי הצבעת רוב). תצטרכו להציג את הכרעותיכם לפני כל הקבוצה – אז חשוב שיהיו לכם טיעונים טובים! שמות המשתתפים: (6 מקומות) | |
אתם מנהיגים של קהילה קטנה. מסביבכם חברה וקהילות שונות. במדינה שלכם נרדף מיעוט (שאתם לא חלק ממנו), נכלא ונלקחות ממנו זכויותיו. אתם עדים למקרה אלימות כלפי המיעוט הזה. לעזור למיעוט הזה יכול לפגוע בכם – ישנו סיכוי שתיפגעו גופנית או כלכלית. מה אתם עושים? הדילמה: האם לעזור למיעוט הנרדף? הם לא חלק מהקהילה הדתית, אבל כן חלק מהקהילה האזרחית שלי. עזרה להם יכולה להוביל לפגיעה בי. | |
לעזור – כמובן! (כמה שורות כדי שיוכלו לכתוב טיעונים) | לא לעזור! (כמה שורות כדי שיוכלו לכתוב טיעונים) |
החלטה סופית: _____________ כמה הצביעו בעד ההחלטה: כמה הצביעו נגדה: | |
דעת המיעוט: למה אתם לא מסכימים עם הרוב? מה יכול לקרות בעולם אם אנשים יתנהגו על פי החלטת הרוב? ____________________________________________________________________ | |
(צד שני של הדף) מצאו אותי! אני בית כנסת שנבנה בזווית מוזרה. בקומתי השנייה תמצאו דיוקן של נשיא (אבל לא ישראלי). שם בית הכנסת: _________________________ |
הי! היום ננסה להבין – מהי משמעות המילים "ערבות הדדית"? לצורך כך, נתחיל בדילמה שבה אתם תצטרכו להכריע מה לעשות. קראו את הדילמה למטה, דונו ביניכם, כתבו טיעונים שונים והכריעו מה תעשו (על ידי הצבעת רוב). תצטרכו להציג את הכרעותיכם לפני כל הקבוצה – אז חשוב שיהיו לכם טיעונים טובים! שמות המשתתפים: (6 מקומות) | |
אתם מנהיגים של קהילה קטנה. מסביבכם חברה וקהילות שונות. במדינה שלכם נרדף מיעוט (שאתם לא חלק ממנו), נכלא ונלקחות ממנו זכויותיו. אתם עדים למקרה אלימות כלפי המיעוט הזה. לעזור למיעוט הזה יכול לפגוע בכם – ישנו סיכוי שתיפגעו גופנית או כלכלית. מה אתם עושים? הדילמה: האם לעזור למיעוט הנרדף? הם לא חלק מהקהילה הדתית, אבל כן חלק מהקהילה האזרחית שלי. עזרה להם יכולה להוביל לפגיעה בי. | |
לעזור – כמובן! (כמה שורות כדי שיוכלו לכתוב טיעונים) | לא לעזור! (כמה שורות כדי שיוכלו לכתוב טיעונים) |
החלטה סופית: _____________ כמה הצביעו בעד ההחלטה: כמה הצביעו נגדה: | |
דעת המיעוט: למה אתם לא מסכימים עם הרוב? מה יכול לקרות בעולם אם אנשים יתנהגו על פי החלטת הרוב? _____________________________________________________________________ | |
(צד שני של הדף) מצאו אותי! אני בית כנסת גדול מאוד ומפואר, אבל מוצג רק הפנים שלי (לא רואים כיצד אני נראה מבחוץ). שם בית הכנסת: _________________________ |
4 דפי A5 לשימוש רב פעמי – מנוילנים. אשמח אם אפשר לשלב ברקע תמונות של בתי הכנסת עצמם.
בית הכנסת רבי אבן דנאן, פז, מרוקו נקרא לפני כן על שם ר' מימון בן סידן, נבנה במאה ה-17. בנייתו קשורה באגדה על ר' מימון בן סידן, מגולי ספרד, שהגיע לפאס יחד עם גולים אחרים, והמלך וגם יושבי ה"מלאח" סירבו להכניסם לעיר. על פי אגדה מקומית, באותה תקופה היתה בצורת קשה, וה', שלא נענה לתפילות יושבי ה"מלאח", נעתר לתפילתו של ר' מימון בן סידן (מפליטי ספרד). ארובות השמיים נפתחו וגשם עז החל לרדת. בעקבות אירוע זה ניתנה ליהודים לבסוף הרשות להתיישב בעיר. בתו של ר' מימון נישאה לבן משפחת דנאן, שעל שמה נקרא בית הכנסת. |
בית הכנסת הפורטוגזי, אמסטרדם בית הכנסת הפורטוגלי הוקם ב-1675 בליבו של הרובע היהודי מול בית הכנסת האשכנזי (שנבנה ב-1671). אווירת החופש והחירות האינטלקטואלית ששררו בעיר משכו אליה אנשי רוח, ועררו מחשבה ויצירה גם בקרב יהודייה. כזה היה ברוך שפינוזה (1632-1677), אחד האישים הבולטים והשנויים במחלוקת בקרב הקהילה הפורטוגלית. שפינוזה, שהיה סוחר ופילוסוף, הוחרם על ידי מנהיגי הקהילה בגלל דעותיו ה רציונליסטיות וכפירתו בהתגלות האלוהית. הוא סירב לוותר על השקפותיו ועזב את הקהילה מרצונו החופשי. שפינוזה לא התנצר והחברה ההולנדית אפשרה לו לחיות ולעבוד מחוץ לקהילה, מה שלא היה מקובל בקהילה היהודית באותה תקופה, ובזאת להיות ל"יהודי החילוני" הראשון בהיסטוריה. שפינוזה ידוע עד היום בתרבות המערבית כפילוסוף חשוב ופורץ דרך, ואבי ביקורת המקרא המודרנית. |
בית הכנסת טורו, רוד איילנד, ארה"ב בית הכנסת נבנה ב 1763, יותר ממאה שנים לאחר שראשוני היהודים התיישבו בצפון אמריקה. הם היו יהודים ספרדים, שהתיישבו ברוד- איילנד מפני שהמדינה הקטנה ביותר בארצות הברית נודעה כמעוז של סובלנות דתית. מתחת לבימה באולם התפילה חפרו אנשי הקהילה מעבר מילוט סודי, המעיד כנראה שגם במולדתם החדשה לא הוציאו מכלל אפשרות את סכנת הרדיפות. מאה שנים לאחר הקמת בית הכנסת, בזמן שהשתוללה מלחמת אזרחים בארה"ב, השתמשו באותו מעבר מילוט כדי לעזור לעבדים אפרו-אמריקאים לברוח מהדרום לצפון או לקנדה, ולהשתחרר מעבדותם. |
בית הכנסת החדש – אורנינבורגר, ברלין, גרמניה באמצע המאה ה-19, מתנה הקהילה היהודית כ 25,000 איש. כאשר רובם התגוררו ברובע בו הוקם בית הכנסת. זה הפך למפורסם ביותר בגרמניה, עם 3,200 מקומות ישיבה באולם הראשי והיו עוד מספר אולמות תפילה. בליל הבדולח (לילה ב-1938, בו נפגעו עסקים ובתי כנסת יהודים רבים במהומות אנטישמיות שלובו על ידי השלטון הנאצי) פרצו לבית הכנסת, חיללו את ארון הקודש ותיכננו להעלות אותו באש. סגן אוטו בלגרט, קצין משטרה גרמני, פיזר את ההמון הזועם באיומי אקדח, ובכך הציל את בית הכנסת. |