אנו המסע – יסודי (לא מעודכן – חפשו גרסא עדכנית!)
קהל יעד: ג'-ו'
משך הסיור: שעתיים
הסיור במשפט: סיור בקומת ההיסטוריה והיסודות דרכו התלמידים יכירו ויחשפו לחיי הקהילות היהודיות, על התרבות המנהגים הייחודיים לצד המאפיינים המשותפים לקהילות ובכך יקבלו מבט על ההיסטוריה היהודית.
הסיור בפסקה:
זמן | פעילות |
15 דקות | פתיחת יום |
50 דקות | קומה 2 – מוקדי העת העתיקה: בבל, אלכסנדריה, ימי הביניים: צרפת, העת החדשה: אמריקה ומרוקו. |
35 דקות | קומה 1 – תערוכת הללויה |
20 דקות | עיבוד וסיכום היום |
חומרים:
- תלבושות ואביזרים לשלב הסיור בקומה 2
- קטעי קריאה למוקדי ההדרכה בקומה 2 (מודפסים בנפרד למקרה שהחניך ירצה להקריא בעצמו)
- דף לפעילות הסיום לתכנית – 'הרגע שלי בהיסטוריה היהודית'
- עפרונות לפעילות סיום
שאלות חשובות בעת ההזמנה:
- האם ישנם ילדים משולבים או על הרצף בכיתה?
- האם יש מידע חשוב שנדע מראש על הכיתה/בית הספר?
מערך חינוכי
מטרות פדגוגיות:
ידע:
- חשיפת המשתתפים להיסטוריה היהודית
מיומנויות:
- קריאה, חקר ואיסוף מידע
חיבור ורלוונטיות:
- מפגש עם סיפורי קהילות ומשפחות יהודיות לאורך ההיסטוריה היהודית
(15 דקות) פתיחת יום
(5 דקות) היצג המדריכה, המוזיאון, והסבר על היום
(10 דקות) הקשר שלנו למוזיאון – משחק: מאיפה המשפחות שלנו?
אמרנו שהמוזיאון מספר את הסיפור של הקהילות היהודיות ברחבי העולם, בהווה ובעבר.
שאלו: האם יש להם רעיון למה המוזיאון קשור אליהם אישית? למה חשוב שהם יבואו לבקר במוזיאון (והמשפחות שלהם והילדים שלהם בעתיד)?
לאחר איסוף התשובות והניחושים המדריכה תציג לילדים 3 שאלות ותבקש מהם לענות בהרמת יד:
- האם יש כאן מישהו בכיתה שנולד מחוץ לישראל?
- האם יש כאן מישהו בכיתה שההורים שלו נולדו מחוץ לישראל?
- ומה עם סבים וסבתות?
כל פעם כשתלמיד משתף ארץ מוצא המדריכה תספור את רשימת המדינות שצוינו.
שאלו: עכשיו אחרי שהבנו שאנחנו מגיעים ממקומות שונים בעולם – מה משותף לכל המשפחות שלנו? מה משותף לכל הקהילות היהודיות שחיו במדינות השונות לאורך ההיסטוריה? (היסטוריה, שפה, חגים, תרבות)
נכוון את התלמידים לדבר על היסטוריה משותפת, תרבות – את כל החיבורים המשותפים האלו של הקהילות היהודיות השונות אנחנו הולכים להכיר היום במוזיאון!
סכמו: אז פתחנו את היום שלנו וראינו שהמוזיאון מספר את הסיפורים של כל המשפחות והקהילות של כולנו, והבנו שיש הרבה מאוד סיפורים שונים ומיוחדים! ועכשיו אנחנו בעצם נצא למוזיאון ונכיר דרך התערוכות השונות ודמויות מיוחדות שנפגוש בדרך מהם הנקודות המשותפות והייחודיות בכל קהילה וקהילה – דמויות שיחדיו מספרות את הסיפור היהודי ההיסטורי.
(50 דקות) סיור ופעילות בקומה 2
פתיחה: ברוכים הבאים לקומה ההיסטורית! אנחנו מתחילים את המסע שלנו במוזיאון בעקבות ההיסטוריה של העם היהודי, נראה נקודות משמעותיות בהיסטוריה ונגלה מהם הדברים הבסיסיים שמרכיבים את הסיפור היהודי ואיך הוא מיוחד לכל קהילה וקהילה. במהלך הסיור גם נפגוש ילדים וילדות יהודים ויהודיות מההיסטוריה היהודית ונשמע איך החיים שלהם נראים וכיצד הם דומים ושונים מהחיים שאנו מכירים.
- סרטון מסעות היהודים
משימה: צפו בסרטון יחדיו ונסו לספור כמה קהילות (כמה מדינות מוצא) מתוארות בסיפור ההיסטורי היהודי.
ראינו שישנן המון קהילות יהודיות שונות ומיוחדות בהיסטוריה היהודית, עכשיו נצלול לתוך כמה מהסיפורים בתוך הקומה עצמה.
- ● "ההיסטוריה קמה לחיים!"
מדריך יקר שים לב: הקבוצה יוצאת איתך להדרכה בקומה 2 בהנחייתך, במערך ישנם 4 קטעי הדרכה מותאמים ורלוונטיים לגילאי הקבוצות אנא השתמש באנקדוטות המוצעות על מנת ליצור הדרכה רלוונטית.
בנוסף להדרכה פרונטלית, במהלך ההדרכה בקומה פירטנו 5 מוקדים בהם ישנה פעילות-הצגתית, כלומר המדריך מביים את הקטעים הבאים עם הקבוצה במוקדים המפורטים.
בכל מוקד של פעילות-הצגתית המדריך יבקש מתנדב אשר יעמוד לצד המדריך מעוטר בשני פריטים תקופתיים (מפורט במערך מהם הפריטים לכל מוקד) לאורך ההדרכה הקצרה והסיפורית, הכוללת כמה שאלות.
על מנת לעורר עניין ותחרותיות – חלקו את הקבוצה ל3-4 קבוצות קטנות אשר ביניהן התחרות על "מי משיג יותר פריטי לבוש" למתנדב שלנו, כלומר איזו קבוצה עונה נכון על כמה שיותר שאלות.
את קטעי ההדרכה הסיפוריים הכוללים את השאלות הדפסנו כיוון שאם המתנדב יסכים להקריא- עדיף בהחלט. אם הקומה רועשת והמתנדב לא יכול להקריא – עליך המדריך להקריא את המידע וגם לתת לקבוצה הזדמנות לענות על השאלות.
בכל פעם שהקבוצה עונה נכון על שאלה בתוך הקטע שמוקרא, המתנדב מקבל עוד פריט לבוש שישלים את התחפושת התקופתית שלו (מפורט במערך מה הפריטים הנוספים).
המתנדב המחופש רשאי (ומומלץ) להישאר מחופש עד סוף הסיור בקומה 2.
הבהרה חשובה: ישנן 5 פעילויות-הצגתיות במוקדי הקומה – בבקשה ערכו לפחות 2 פעילויות-הצגתיות עם מתנדבים ואביזרים במהלך ההדרכה שלכם בקומה 2. מומלץ יותר מ2 ואתם רשאים בהחלט לעשות כך אך הדבר נתון לשיקולכם בהתאם למצב הקומה והקבוצה ובהתאם ללו"ז.
כמובן שאת המידע והסיפורים שאינכם מספיקים לביים עם מתנדבים אתם יותר ממוזמנים לשלב בהדרכה הפרונטלית שלכם על מנת לעניין את הקבוצות עם דוגמאות.
- בכל מוקד רשמנו אפשרות למשימת-שחרור בה הילדים יחפשו מוצג/סמל מסוים, המשימה תוביל אותם למוצג עליו המדריך יערוך הדרכה קלה ורלוונטית. זוהי אפשרות לגוון את הסיור בקומה עם משימות קטנות אשר יאפשרו לילדים מעט להסתובב ולהתרשם מהמוקד.
העת העתיקה – אלכסנדריה
פעילות-הדרכה: המדריך מבקש מתנדב, ומלביש אותו בבגדים מאלכסנדריה, מצרים ; כובע מצרי, מטה נחש.
- כאשר הקבוצה תענה נכון המתנדב המחופש יקבל את אחד מהפריטים הבאים: דג פלסטיק, קערת ליל סדר, גביע יין.
קטע מידע להקראה/המדריך מקריא:
הקהילה היהודית חיה על חוף ים התיכון באלכסנדריה מצרים, ומדברים בשפה היוונית – הידעתם? בשפה העברית יש מילים שהגיעו מיוונית, למשל המילה "סופגניה" – שורש השם, ספ"ג, מותאם לתפקוד של הסופגנייה, הסופגת לתוכה שמן טיגון רב. מקור המילה "סופגן" במילה היוונית סְפּוֹנְגוֹס, ומשמעותה "ספוג".
ההורים שלך שניהם סוחרים, מוכרים בדים ושמנים שונים.
שאלה 1: באלכסנדריה עובר נהר עצום ושמו הנילוס! בגלל החיים ליד נהר הנילוס, איזה מאכלים לדעתכם הכי נפוצים ליד הנהר והקהילה אוכלת? (דגים!)
נכון דגים! (פריט נוסף למתנדב: דג פלסטיק) תמיד שולחן השבת מלא בתבשילי דגים מיוחדים. (תנו למתנדב דג מפלסטיק)
שאלה 2: יש אירוע מאוד מיוחד וחשוב בהיסטוריה היהודית שהתחיל במצרים, הוא קשור לחג מאוד חשוב באזור חודש ניסן (אפריל) אתם יודעים איזה? (פסח, ליל הסדר)
נכון! ליל הסדר! (פריט נוסף למתנדב: קערת ליל הסדר) השנה חגגו באלכסנדריה אירוע מאוד מיוחד: ליל הסדר, בו מספרים סיפורים ממש מיוחד על איך בעצם התחיל העם היהודי – במצרים.
שאלה 3: כמה כוסות שותים בליל הסדר? (4)
נכון מאוד 4 כוסות! (פריט נוסף למתנדב: גביע יין)
סכמו: אז ביקרנו באלכסנדריה בעת העתיקה וראינו מעט מחיי היהודים באותה התקופה, כיצד החיים באלכסנדריה השפיעו על שולחן השבת שלהם ואירועים משמעותיים כמו יציאת מצרים שהתרחשה כאן! תזכירו לי מה המילה שלמדנו שמגיעה מיוונית? (סופגניה!) נכון מאוד!
תודה רבה למתנדב שלנו! אנחנו נשאיר אותו (אם הוא מוכן) מחופש ונמשיך במסע ההיסטורי בין הקהילות היהודיות ונגלה עוד סיפורים מיוחדים!
- משימת שחרור: הסתובבו רק במוקד (חדר) וחפשו את התמונה בה אנו רואים ליל סדר עם יותר מ100 משתתפים
- הדרכה: איך הומצא ליל הסדר?
שאלו: מהו מאכל ליל הסדר האהוב עליכם? יש מאכלים מיוחדים שהמשפחה שלכם מכינה לכבוד החג?
אני רוצה לספר לכם על הפעם הראשונה שבה מעריכים שציינו את ליל הסדר היהודי – באלכסנדריה, בעת העתיקה. הקהילה היהודית הייתה במצב לא פשוט; אין להם בית מקדש שהיה המרכז היהודי הגדול, ובו הם היו רגילים לחגוג ולציין חגים חשובים כמו פסח. והקהילה צריכה לחשוב על דרך חדשה לחגוג את פסח. באלכסנדריה בה הם חיו היה מנהג מקומי – יוונים היו נפגשים לסעודה, שתו 4 כוסות של יין סביב שולחן נמוך עם כריות מסביב, "בהסבה" – בצורת הישענות מסוימת, כמו אנשים משוחררים וחופשיים. מוכר לכם מאיפשהו?!
אז הקהילה היהודית ראתה את המנהג הזה ומבחינתה הוא התחבר בדיוק לרעיון של חגיגת החירות והחופש שהעם היהודי מציין עם יציאת מצרים והסיפור ההיסטורי.
עד היום אנו מציינים את ליל הסדר באותה צורה יוונית שהתחילה אז – בהסיבה סביב שולחן ושתיית 4 כוסות יין.
העת העתיקה – בבל (עירק)
פעילות-הדרכה: המדריך מבקש מתנדב, ומלביש אותו בבגדי ילדים מבבל (עירק) ; משקפת ומשקפיים
- כאשר הקבוצה תענה נכון המתנדב המחופש יקבל את אחד מהפריטים הבאים: עניבה מפוספסת, נר נשמה, שפם
קטע מידע להקראה/המדריך מקריא:
ברוכים הבאים למרכז היהודי הכי חשוב בעולם! נחשו איפה אנחנו! לא לא ירושלים אנחנו בעת העתיקה והמרכז היהודי הכי חשוב הוא בבל! שמעתם על בבל פעם?!
בכל מקרה אני חייב לספר לכם שעכשיו אני חוזר משיעור בתלמוד, המצאה חדשה שהמציאו כאן, התלמוד מלשון "לימוד"- הוא מלמד אותנו מה לעשות! בכל מיני מקרים שונים, הנה תראו דוגמא:
שאלה 1: נגיד במקרה שהעגלה שלי פוגעת בעגלה שלכם בכביש, מה לדעתכם אנחנו צריכים לעשות? מי צריך לפצות את מי? (מי שפגע, פיצויים למי שנפגע)
נכון! (פריט נוסף למתנדב: שפם )
רואים שאתם חכמים גדולים בתלמוד! מי שנפגע צריך לקבל פיצויים, התלמוד בעצם הוא יצירה שכתבו יהודים בתקופה שלי ובו מוסבר כללי התנהגות מאוד חשובים שהיום הם כללים חברתיים ידועים.
נסו לנחש באיזו שפה מדברים כאן בבבל…ארמית! שמעתם על ארמית? דווקא זו שפה שאתם אמורים להכיר בה כמה מילים…
שאלה 2: יש את המילה הזו, היא מורכבת מ6 אותיות, והמשמעות שלה היא לבקש בקשה…מתחילה באות ה'.. (הלוואי)
נכון! הלוואי! (פריט נוסף למתנדב: עניבה מפוספסת)
הלוואי היא מילה בארמית שאנחנו משתמשים בה עד היום! אז כבר ראינו שני דברים שמבבל העתיקה שרדו עד ימינו – התלמוד, ומילים שונות בעברית! רוצים עוד מילה בארמית?
שאלה 3: מילה שמורכבת מ- 5 אותיות, המשמעות שלה היא חופש..ההפך מעבדות…(חירות)
נכון! חירות! (פריט נוסף למתנדב: נר נשמה לזכר החורבן ויהודים שנהרגו בחורבן )
לבבל הגיעו יהודים רבים אחרי חורבן בית המקדש אבל הם יצרו והתקיימו בחירות (בחופש) מסוים דרכו הם שגשגו כקהילה יהודית חדשה והפכו להיות המרכז היהודי הגדול ביותר בעת העתיקה!
סכמו: אז עכשיו ביקרנו בבבל בעת העתיקה וראינו מעט מחיי היהודים באותה התקופה, כיצד החיים בבבל השפיעו על החיים שלנו היום, אם בשפה העברית או ביצירה יהודית משמעותית וחשובה.
תודה רבה למתנדב שלנו! אנחנו נשאיר אותו (אם הוא מוכן) מחופש ונמשיך במסע ההיסטורי בין הקהילות היהודיות ונגלה עוד סיפורים מיוחדים!
- משימת שחרור: הסתובבו רק במוקד (חדר) וחפשו קערה מחרס.
- הדרכה: קערת ההשבעה וקמעות יהודיים
שאלו: כשאנחנו לא מרגישים טוב (וזו לא קורונה), מה אנחנו עושים היום? למי פונים?
אני רוצה לספר לכם על מוצגים מאוד מיוחדים שיש לנו כאן, מקוריים מקהילות יהודיות עתיקות שחיו לפני אלפי שנים. כאשר אצלם אנשים לא הרגישו טוב, ואז בתקופה ההיא לא היו רופאים או תרופות כמו שאנחנו מכירים היום, הם היו משתמשים בקמעות וחפצים שונים כדי לשמור על המשפחות, הבתים והבריאות שלהם.
נדבר על קמע אחד לדוגמא, שהוא בעצם גרסא של הקמע המקומי, כלומר של הקבוצות הלא יהודיות, אבל השתמשו בו בקהילות היהודיות ואפילו תסתכלו- מהן האותיות האלו? עברית! ועל הקמע לצידו יש דמות של מלך יהודי – שלמה המלך!
כלומר יש כאן שילוב: בין המסורת היהודית של העברית, דמויות מתוך המסורת היהודית (לילית, שלמה המלך) ובין המסורת העממית המקומית שבעצם הייתה ההשראה לסוגים שונים של קמעות.
את השילוב הזה בין מסורות מקומיות לזהות יהודית אנחנו נראה לכל אורך ההיסטוריה וגם היום בחיים שלנו – לדוגמא אם היום נלך לקניון בחו"ל אנחנו נמצא מנורות, כיפות שמשלבות סמלים מקומיים בתוכם! למשל כיפה יהודית עם סמל של NBA או APPLE.
אגלה לכם שבהמשך הקומה יש חנוכייה מאוד מיוחדת מהשנים האחרונות שמציגה בתוכה סמל אמריקאי מרגש וחשוב.
סכמו את המוקד: פגשנו רגעים מהעת העתיקה, תקופה שהייתה לפני 1500 שנים – וכיצד בתקופה זו הקהילות היהודיות הגדולות חיות ופורחות מחוץ לישראל! ראינו איך אורח החיים היהודי חשוב לקהילה, אם במאכלים או בחגים שהם מציינים, ואיך מנהגים שהתחילו בעת העתיקה לפני אלפי שנים הם עדיין חלק מהדברים שאנו נוהגים כיום.
ימי הביניים – שטרסבורג, צרפת
פעילות-הדרכה: המדריך מבקש מתנדב, ומלביש אותו בבגדי ילדים מצרפת ; כובע ברט, מגדל אייפל
- כאשר הקבוצה עונה נכון המתנדב המחופש יקבל את אחד מהפריטים הבאים: בגט, מקטרת ,שרשרת מגן דוד
קטע מידע להקראה/המדריך מקריא:
ברוכים הבאים לעיר שטרסבורג צרפת! בונז'ור! אבל רק שתדעו שצרפתית היא לא השפה היחידה בה הקהילה היהודית מדברת כאן!
שאלה 1:אני מדברת בשפה יהודית נוספת שיש בה הרבה מילים שאתם מכירים, נסו לנחש את השפה: בלוף, פופיק, פלונטר! (יידיש)
נכון! זוהי שפת היידיש! (פריט נוסף למתנדב: מקטרת ) יש לכם בני משפחה שדוברים יידיש? אז תאמינו או לא, אתם מדברים ביידיש, כי את המילה פופיק כולנו אומרים לפחות פעם אחת בחיים.
היום קורה אירוע מאוד מיוחד ומרגש בשבילי , הגעתי לגיל מצוות, שמתרחש בגילאי 12-13, ומתרחש היום טקס מאוד מיוחד בשבילי כיהודי/ה –
שאלה 2: זהו טקס מאוד מרגש שמתרחש בחייו של כל יהודי ויהודיה, טקס מעבר מילדות לנערות, בגרות! איך קוראים לטקס הזה? (בת מצווה/בר מצווה)
נכון! בת מצווה/בר מצווה! (פריט נוסף למתנדב: בגט ) מישהו מכם כבר עבר את הטקס הזה? או היה בטקס שכזה? מה היה בטקס? אני מחפש רעיונות נוספים שאוכל לבקש מההורים שלי אצלנו בקהילה טקס הבר/בת מצווה הוא טקס מאוד מרגש ונהוג לתת בקהילות האשכנזיות שסביבנו מתנה מיוחדת יהודית בטקס הזה.
שאלה 3: אבא שלי הבטיח לי שייתן לי מתנה שקשורה לסמל יהודי מוכר וחשוב, הסמל מורכב משני משולשים הפוכים…איך קוראים לו? (מגן דוד)
נכון! מגן דוד! (פריט נוסף למתנדב: מגן דוד ) מגן הדוד הוא סמל משמעותי מאוד בשבילי, הוא מעטר את קירות בית הכנסת הקהילתי שלנו ואנו מקשטים את הבתים שלנו בסמל הזה, הוא הסמל של העם היהודי.
את האירוע נערוך בבית הכנסת, ונכין את המאכלים האהובים עליי- קוראסון ובגטים! יאמי!
סכמו: אז ביקרנו בצרפת של ימי הביניים וראינו איך אירועים שהם חלק מהחיים היהודיים משותפים לנו ולילדים מאותה התקופה! כמובן שכל אחד מאיתנו יחווה אחרת את טקס הבר מצווה שלו, או את החתונה שלו, אבל אנחנו רואים איך הסמלים היהודים והמשמעות של טקס המעבר הזה משותפים לכל הקהילות היהודיות בהיסטוריה.
תודה רבה למתנדב שלנו! אנחנו נשאיר אותו (אם הוא מוכן) מחופש ונמשיך במסע ההיסטורי בין הקהילות היהודיות ונגלה עוד סיפורים מיוחדים!
- משימת שחרור: הסתובבו רק במוקד (חדר) וחפשו תכשיט ועליו ירח וכוכב.
- הדרכה: אוצר המטבעות מארפורט
שאלו: מי מכם היה פעם בחתונה? מה הדברים שחייב כדי לקיים טקס החופה?
אז תראו את התכשיט שכאן, אני רוצה לספר לכם את הסיפור מאחוריה ואיך היא קשורה לטקס החתונה היהודי – האוצר הזה ואוצרות דומים לו היו חבויים בקירות בתים ברובע היהודי, האוצר לעתים מורכב ממטבעות, תכשיטי זהב, וכלי כסף שונים. הקהילות היהודיות היו עשירות ולכן היה להם אוצרות שכאלו. אחד הפריטים המרהיבים שהתגלו באוצר ארפורט הוא טבעת, שהעתק נאמן למקור שלה מוצג בפניכם – העיטור של הירח והכוכב היה אופייני לקישוט אוצרות יהודיים באותה התקופה והיה חלק חשוב מהטקס היהודי של החופה.
סכמו את המוקד: הכרנו את הקהילות היהודיות בימי הביניים וראינו איך באירועים המיוחדים בחיי היהודים יש מנהגים מיוחדים לכל קהילה יהודית- מתנות או סמלים חשובים שהם חלק מהטקסים. לכל קהילה יש מנהג אישי משלה.
העת החדשה – ניו יורק, אמריקה
- הדרכת פתיחה למוקד:
המשכנו במסע בהיסטוריה היהודית והגענו למאה ה19 – בערך לפני 100 שנים. בעולם קורים הרבה דברים חדשים ומשפחות יהודיות מהגרות ועוברות למקומות שונים ברחבי העולם – התמונות הגדולות מציגות איך במקומות שונים התפתחו משפחות יהודיות שונות – בואו נעבור רגע על הלבוש של המשפחות השונות ונראה מה אנחנו יכולים להבין עליהם.
שאלו: המשפחה עשירה או עניה? האם הם גרים בעיר או מחוץ לעיר? באיזו שפה לדעתכם המשפחה הזו מדברת? מה הם אוכלים? במה הם עובדים?
המדריכה תתן מידע על המשפחות כרקע לתהליכים שקורים בעת החדשה.
פעילות-הדרכה: המדריך מבקש מתנדב, ומלביש אותו בבגדי ילדים מאמריקה: כובע עם דגל אמריקה, פסל החירות
- כאשר הקבוצה עונה נכון המתנדב המחופש יקבל את אחד מהפריטים הבאים: חלה, דולרים, פוטבול
קטע מידע להקראה/המדריך מקריא:
ברוכים הבאים לאמריקה! וולקאם! ארץ ההזדמנויות וההתחלות החדשות! כשהמשפות היהודיות הגיעו לכאן הם ידעו שהם יצטרכו לעבוד קשה אבל כאן הם יצליחו לבנות עתיד למשפחה שלהם.
שאלה 1: אחד הדברים המרגשים שלומדים בבית הספר של הקהילה הוא ערך מאוד חשוב ביהדות- שמעתם פעם על "תיקון עולם"? אני אתן לכם דוגמא, נגיד כשאתם יושבים באוטובוס, ועולה אישה מאוד מבוגרת שקשה לה לעמוד והאוטובוס ממש זז ומתנודד – מה אתם עושים? (קמים לה, מפנים לה את הכיסא)
נכון! (פריט נוסף למתנדב :דולרים) ניתן לה את מקום הישיבה כי היא מבוגרת, "והדרת פני זקן" – מכירים את המשפט? אז אתם בעצם מתקנים משהו בעולם, אתם עושים מעשה טוב, שאולי נראה לכם קטן אבל בעצם משפיע כי הוא מאוד עזר לאותה אישה.
את המשפט "תיקון עולם" תלו בכיתה בקהילה, הוא מגיע מתוך המסורת היהודית, שנדע תמיד שיש משמעות למעשים שלנו וככל שנעשה טוב בעולם ככה נתקן אותו ונפיץ טוב.
שאלה 2: אני מאוד אוהב לאכול מאכלים שסבתא שלי הייתה מכינה, למשל יש מאכל אחד מיוחד שאני כל הזמן מבקש מאמא שלי להכין..זו מעין קציצת דג, עם חתיכת גזר למעלה…זו מילה שהיא חצי באנגלית כי יש בה את המילה "פיש" שזה דג, אבל לא זוכר מה החצי הראשון…גפיל…משהו…אתם יודעים על מה אני מדבר? (גפילטע פיש)
נכון! תחזרו אחרי – "גפילטע פיש"! (פריט נוסף למתנדב: פוטבול)
יאמי אין כמו גפילטע פיש בעולם הזה!
המאכל הזה הגיע עם המשפחות היהודיות ממזרח אירופה, ממש מתכון שהגיע איתם במזוודה ומאוד חשוב להם להכין אותו מדי פעם, ככה שיהיה בבתים ניחוחות של סבתא בבית. יש לכם מאכלים כאלו שאתם אוהבים לבשל והם מתכונים משפחתיים?
שאלה 3: טוב אני ממש חייב לזוז כי הבטחתי לחלק עיתונים היום בערב, כדי לעזור בפרנוסיי (פרנסה), אז אני רק חייב לשאול אתכם שאלה אחת אחרונה – היום למדתי עם ההורים על אחד החגים היהודיים שחוגגים בו עם ראש של דג! לא גפילטע, ראש של דג ככה שלם! איך קוראים לחג הזה? (ראש השנה)
נכון ! ראש השנה! חג מרגש ומיוחד מאוד! (פריט נוסף למתנדב: חלה ) – ריגש אותי מאוד לדעת שכבר שנים רבות יהודים אוכלים ראש של דג ומאחלים בלב שמח שנהיה לראש, ולא לזנב, כלומר שתמיד נוביל ונצמח בכל התחומים.
- משימת שחרור: הסתובבו רק במוקד (חדר) וחפשו את פסל החירות.
- הדריכו על מנורת החירות שמשלבת בין סמל יהודי לסמל אמריקאי וכמה הדבר עדיין חשוב בזהות של יהודי ארה"ב.
סכמו: אז ביקרנו באמריקה וראינו איך ערכים יהודיים הם חלק מהחיים של הקהילות היהודיות, לצד החשיבות של שמירת המסורת והמאכלים הייחודיים לכל קהילה.
תודה רבה למתנדב שלנו! אנחנו נשאיר אותו (אם הוא מוכן) מחופש ונמשיך במסע ההיסטורי בין הקהילות היהודיות ונגלה עוד סיפורים מיוחדים!
העת החדשה – מוגדור, מרוקו
פעילות-הדרכה: המדריך מבקש מתנדב, ומלביש אותו בבגדי ילדים ממרוקו ; תרבוש, חמסה מנויילת
- כאשר הקבוצה עונה נכון המתנדב המחופש יקבל את אחד מהפריטים הבאים: דגים, גביע יין, הינומה.
קטע מידע להקראה/המדריך מקריא:
אהלן וסהלן ברוכים הבאים למוגדור במרוקו, אני לומד ברשת כי"ח – בית ספר בינלאומי שבו הרבה ילדים יהודים לומדים, שזה מאוד מרגש אבל גם מאוד קשה כי כל המורים שלי מלמדים באנגלית, מאוד חשוב במשפחה שלי שאני גם אלמד תורה והלכה יהודית אבל גם אלמד חשבון אנגלית ותאטרון.
היום קורה אירוע מאוד מיוחד ומרגש בשבילי , אחותי הגדולה מתחתנת בסוף השבוע ואנחנו מתארגנים לאירוע כבר חודשים! הנה כאן יש את שמלת הכלה שלה (מצביע על השמלה במרכז המוקד)!
שאלה 1: במשפחה שלי נהוג לעשות מנהגים מיוחדים סביב החתונה, אבל יש אביזר אחד שמשותף לכל החתונות היהודיות, אבא שלי לימד אותי את המילה הזו, מותחים בד על 4 עמודים, מתחרז עם המילה סוכה… (חופה)
נכון! חופה! (פריט נוסף למתנדב: גביע יין )
חופה יהודית, נכון! מכירים? ראיתם כזו פעם? סיפרו לי שהרעיון של להכניס כלה וחתן תחת החופה זה בעצם לבנות את הבית הראשון אליו הם ייכנסו – כבר בטקס הנישואין שלהם. אבל רק שתדעו, כל החופות לא נראות אותו הדבר! נגיד אצלנו במשפחה החופה היא מבד משי ואנחנו מחברים פרחים לעמודים.
לא רק החופה המקושטת מיוחדת למשפחה שלי, יש לנו מנהג משפחתי עתיק שנקרא "חינה" – שמעתם על זה? זהו אירוע חובה לפני החתונה, ומשקיעים בקישוט האולם, תלבושות למוזמנים ואפילו הכנת עוגיות וממתקים מסורתיים שאני מאוד אוהב. החינה היא בעצם טקס האירוסין, השלב שקודם לחתונה היהודית עצמה ובקהילה שלה אלו אירוסין מאוד מיוחדים.
שאלה 2: אחד המאכלים שאני ממש מחכה שסבתא שלי תכין לחינה וגם תלמד אותי להכין – רגע בואו תנחשו: הוא מעין ממרח אדום חריף שעשוי מעגבניות, פלפל, גמבה…(מטבוחה)
וואו איך ידעתם?! נכון זו המטבוחה (פריט נוסף למתנדב: דגים ) – אתם אוהבים מטבוחה? מתכון המטבוחה של סבתא שלי עבר כבר 5 דורות במשפחה שלנו, הוא סודי ביותר ואני ואחותי נכין אותו גם לילדים שלנו.
טוב אני חייב כבר להתחיל להתכונן לחינה הערב, ואז להכין נאום לחופה ! אחותי סומכת עליי ! היא גם ביקשה שאהיה זה שיגיד את המשפט האחרון של הטקס בחופה, היא הסבירה שזהו משפט מיוחד מאוד שמשלב ברגע הכי מאושר שלנו רגע של זכרון על בית המקדש שנחרב לעם היהודי לפני יותר מ1500 שנים
שאלה 3: מכירים את המשפט? הנה אני אתחיל – אם אשכחך ירושלים – (תשכח ימיני)
בדיוק ככה. (פריט נוסף למתנדב: הינומה של כלה ) אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי. המשפט הזה הוא משפט שנאמר בכל החופות היהודיות בכל הקהילות היהודיות בהיסטוריה וגם בהווה! זה מאוד מרגש להיות חלק מהשרשרת היהודית ולהגיד את המשפט בחופה המשפחתית שלנו.
סכמו: תודה רבה למתנדב שלנו! אז ביקרנו במרוקו במאה ה19 וראינו איך חתונה יהודית היא משותפת ודומה בהרבה קהילות יהודיות אבל יש מנהגים יחודים לכל קהילה והכרנו את המאכלים והמנהגים של קהילת מרוקו.
תודה רבה למתנדב שלנו! אנחנו נשאיר אותו (אם הוא מוכן) מחופש ונמשיך במסע ההיסטורי בין הקהילות היהודיות ונגלה עוד סיפורים מיוחדים!
- משימת שחרור: הסתובבו רק במוקד (חדר) וחפשו צילום של מחנכת עם 20 התלמידות שלה.
- הדרכה: תכניה וצילום מבית הספר "כבוד ואומץ" של סטלה קורקוס
שאלו: מי הקים את בית הספר שלכם? אתם יודעים למה הקימו אותו? מה אתם חושבים שלומדים ילדים יהודיים בבתי ספר מחוץ לישראל?
אני רוצה לספר עכשיו את סיפורה של סטלה קורקוס, אשה שחיה בעיר מוגדור שבמרוקו והחליטה להקים בית ספר לנערות יהודיות. הראשון מסוגו בצפון אפריקה! כאן יש לנו תוכניה ותצלום של כיתה שלמדה בבית הספר שלה.
בית הספר נקרא "כבוד ואומץ" כיוון שהיה חשוב לקורקוס שהנערות שילמדו אצלה ישתמשו בכלים שנותנים להן בבית הספר בשביל להשיג בדיוק את הערכים וההישגים האלו.
קורקוס רצתה שנערות יהודיות במרוקו יוכלו לרכוש השכלה גבוהה ולכן הנערות למדו שם עברית, צרפתית, אנגלית וגם מקצועות שיעזרו להן להתקדם: היסטוריה, גיאוגרפיה, ספרות, קריאה וכתיבה, שירה, תפירה, לימודי פסנתר ודרמה.
בשנים הראשונות לא היה להם בניין אז בית הספר התחיל בביתה של קורקוס ומשפחתה, היה חשוב לה לתת חינוך יהודי משכיל לאותן נערות יהודיות.
סכמו את הקומה והפעילות:
פגשנו הרבה סיפורים של ילדים וקהילות יהודיות בהיסטוריה וראינו מהם הדברים שמעסיקים אותם ואיך הם חיים – האם כולם אותו הדבר? מה היה המשותף לכולם מבחינת הסיפור היהודי? שפות יהודיות, שבת, חינוך יהודי, חגים יהודיים ואפילו בית הכנסת שהוא מרכז קהילתי.
נבקש מהמתנדבים שלנו לעמוד ולשתף את כל הקבוצה מה הם למדו על התקופה בה הדמויות שלהן חיו:
מה הילדים אכלו? אילו שפות דיברו? איזה חגים או מועדים חגגו?
אנחנו בעצם רואים איך הסיפורים בהיסטוריה היהודית שונים וייחודיים אבל איך יש נקודות חיבור שונות בין כולם. כעת נעבור לתערוכה בה נראה כיצד בתי הכנסת הם חלק מהקהילה ואילו סמלים יהודיים חשובים אנחנו מזהים בהם שהם חלק מהחיים שלנו גם היום.
(35 דקות) תערוכת הללויה
פתיחה: עכשיו אנחנו עוברים לקומה הבאה, קומת היסודות בה נבקר בתערוכת הללויה – תערוכת בתי הכנסת המייצגים קהילות יהודיות מרחבי העולם.
אחרי שראינו בהיסטוריה היהודית דמויות וסיפורים שהם חלק מההיסטוריה שלנו כעת נדבר על הסמלים והאירועים שהם חלק מהחיים של יהודים בהיסטוריה ושל יהודים היום.
- דורא אירופוס
שאלו: למה קוראים לבתי הכנסת ככה? מאיזו מילה הם מגיעים? (כינוס) לשם מה מתכנסים בקהילה היהודית לדעתכם?
הסבירו על דורא ארופוס וציינו שמכיוון שבית הכנסת הוא המרכז של הקהילה היהודית ושל החיים שלה הסמלים היהודיים תמיד יופיעו בצורה כזו או אחרת בבית הכנסת.
שאלו: אילו סמלים יהודיים אתם מכירים?
משימה: בקשו מהילדים לספור כמה פעמים מופיעה המנורה באיורים של בית הכנסת דורא ארופוס.
- שחרור לפעילות עצמאית בתערוכה
בתערוכה מוצגים בתי כנסת רבים מרחבי העולם, מצאו את הסמלים היהודיים בתערוכה וספרו כמה פעמים מצאתם אותם! תפגשו אותי עוד 8 דקות במנורה הכי גדולה בתערוכה (דורא ארופוס):
*מגן דוד *מנורה *ספר תורה *אריה
כנסו את הילדים והדריכו אותם באחת מהתחנות הבאות:
- טלומצקה – חשיבות הסמל היהודי של המנורה ואיך היא הצילה את חברי הקהילה היהודית
- אלטנוישול – סיפור אגדה יכול להיות דבר מאוד חזק והסיפור של הגולם היה הדרך בה הקהילה היהודית הרגישה בטוחה
(20 דקות) עיבוד וסיכום
שבו עם הילדים במקום שקט ושוחחו:
מה הסיפור או הפעילות שהכי אהבתם היום?
האם הכרתם את הסיפורים ששמענו היום? מאיפה?
פעילות סיכום :
אחרי שהכרנו דמויות בהיסטוריה היהודית, עכשיו אתם הדמות האחרונה ביומן המסע:
אתם מוזמנים לכתוב על רגע אחד מיוחד שהיה לכם שקשור לחג יהודי/טקס/רגע מרגש עם המשפחה שלכם על דף הפעילות שאני אחלק לכם כעת "הרגע שלי בהיסטוריה היהודית", המדריך יחלק גם עפרונות ויאפשר לתלמידים לשתף בע"פ אם יעדיפו.
למדריך: כדאי לתת רעיון מומלץ לשתף ולתת דוגמא לסיפור שלכם, משהו פשוט ונחמד שהילדים יוכלו להזדהות איתו.
אז כאן אנחנו מסיימים את הביקור שלנו, הכרנו משפחות ורגעים רבים בהיסטוריה היהודית וראינו איך כל משפחה חווה את הערכים התרבות והמנהגים שלה אחרת אבל לכל הקהילות יש נקודות שמחברות ומשותפות כחלק מהיותן בסיפור היהודי – גם אתם היום כחלק מקהילות יהודיות בהיסטוריה זיהיתם רגעים ומנהגים שאולי אתם מכירים מהבית שלכם וראיתם איך אתם חלק מההיסטוריה היהודית באופן שייחודי לכם אבל שקושר אתכם לשרשרת הזו.