קבלת ספר תורה

קהל יעד: כיתות א'-ב'

*מתאים במיוחד לתלמידים סביב טקס הענקת ספר תורה

משך הסיור: שעתיים

הסיור במשפט: סיור חוויתי במוזיאון במהלכו פוגשים תלמידים את סיפורי התורה, דרך מוצגים, סרטים וחידות.

הסיור בפסקה:

זמןפעילות
10 דקותפתיחה – שליחה למשימה
30 ד'קומה 1 מוקדי חובה: הללויה (דורא ארופוס), הללויה (ויטראז' החלונות), יסודות (ויטרינת התנ"כים)
30 ד'קומה 2 מוקדי חובה: סרטון מסעות היהודים, בבל (מגדל בבל), מחשבה אמונה ויצירה
30 ד'קומה 3 מקומות אפשריים לפתיחה: מוקדי חובה: מסורות (רעשנים), יודאיקה (שופר ופמוטים), מוקד שפות (אליעזר בן יהודה)
20 דקותסיכום ועיבוד – הצגה ושיתוף

* ניתן להחליף בין סדר הקומות (אבל סדנאות הפתיחה והסיכום חייבות להישאר על כנן)

**ניתן לשלב עם טקס קבלת ספר תורה – במקרה כזה

חומרים:

  • דפי משימות לקומות השונות – כל דף על עמוד 1 (לא דו"צ ולא מגולגלים)
  • עפרונות

שאלות חשובות בעת הזמנה:

  1. האם הילדים נחשפו כבר לתכנים של סיפורי התורה? אם כן – אלו סיפורים הם כבר למדו?
  2. מהי רמת הקריאה של הכיתה?
  3. האם ישנם ילדים משולבים בכיתה (על הרצף האוטיסטי או בעלי מוגבלויות)?
  4. האם יש למורה מידע שחשוב שאנחנו נדע על בית הספר/השכבה/הכיתה?


מערך חינוכי

מטרות פדגוגיות:

ידע:

  • היכרות ראשונית עם מגוון מסיפורי התורה

מיומנויות:

  • מיומנויות חקר במוזיאון (גילוי פרטים)

חיבור ורלוונטיות לחיי המשתתפים:

  • סיור שמהווה הכנה/השלמה לקבלת ספר תורה

(10 דק) פתיחה קבוצתית במעגל:

היכרות עם הקבוצה והצגת סיפור המסגרת: אנחנו נורא שמחים שבאתם אבל בדיוק היום קרתה לנו תקלה איומה, במהלך הלילה התקיים שוד במוזיאון. מוקדם בבוקר ניסינו לאמוד את הנזק ובהתחלה חשבנו שלא נגנב משהו בעל ערך, רק כמה מטבעות ועכבר (של מחשב) אבל אז הבחנו שהנורא מכל קרה-כל סיפורי התורה אבדו! מצד שני, הגנבים השאירו אחריהם משהו- מגילות. מנהל המוזיאון שלנו חושב שאולי יש בהן רמז ואם נעבוד יחד נוכל להשתמש במגילות כדי לאתר את סיפורי התורה החסרים. האם אתם מוכנים להתגייס למשימה?

  • התלמידים מקבלים עפרונות ודפי משימה לקומות המוזיאון.

(90 דקות) סיור במוזיאון:

לאחר שדפי המשימה מחולקים הקבוצה יוצאת לסיור בקומות השונות ע"פ המשימות שאותן תקריא המדריכה בתחנות המתאימות ותכוון את התלמידים למצוא את התשובות:

קומה 1 תערוכת הללויה

פתיחה לתערוכה – מה עושים לדעתם בבית כנסת? במשך מאות שנים, בתי הכנסת היו המרכז של הקהילה. ואתם יודעים מה נמצא במרכז בית כנסת? התורה – שאותה מקריאים כל שנה לאורך כל השנה, מהתחלה ועד הסוף. היום כמובן לא כולם הולכים לבית הכנסת, אבל המנהג הזה עדיין נשמר.

  • מוצג דורא ארופוס

המדריכה תסביר על בית הכנסת המיוחד בסוריה בו למדו ילדים יהודים לפני אלפי שנים את הסיפורים מהתורה שגם הם מכירים! אילו סיפורים הם מזהים? למשל הסיפור של מרדכי ואסתר.

משימה בדף: על התלמידים לגלות מיהי הדמות על הקיר שמופיעה כתינוק בסיפור החשוב שקרה במצרים. לאחר הגילוי (משה רבינו) אפשר להעלות שאלות שיתוף נוספות כמו: מתי אתם שמעתם על הסיפור הזה? (ליל הסדר, בכיתה) האם אתם אוהבים את הסיפור? מה הרגע שאתם הכי זוכרים מהסיפור?

הסבירו: יציאת מצרים היא הסיפור הבסיסי שמספר בעצם את הרגע שבו יצאנו מעבדות לחופש, הסיפור של הלידה של העם היהודי בהיסטוריה. משה רבינו, אחיו אהרון ואחותו מרים שהייתה נביאה – היו המנהיגים של העם היהודי שיצא ממצרים והתחיל את המסע המדבר לארץ ישראל.

  • מוצג 12 השבטים – ויטראז' החלונות

המדריכה תסביר על החיות השונות שהן סמלי 12 השבטים, בניו של יעקב, הנכד של אברהם אבינו. ביציאת מצרים יצאו 12 השבטים, שהרכיבו את עם ישראל, מעבדות לחירות.

משימה בדף: להשלים את השבטים ע"פ החיות המצוירות.

  • ספרי התורה –  אם נסתכל ימינה נראה שני ספרי תורה – המדריכה תסביר את ההבדל בין ספרי התורה ולאילו עדות הם שייכים, ומה עושים בספר תורה – מקריאים את הסיפורים של התורה, חלק מהסיפורים הם היסטוריה, חלקם הם פירוט של החוקים שניתנו לעם היהודי (הר סיני וכיו"ב).

קומה 1 תערוכת היסודות

פתיחה לתערוכה – כאן אנחנו מדברים על מה משותף לכל היהודים בעולם? אחד מהדברים  שאנחנו מציגים כאן וקשור לטקס שאתם עוברים עכשיו – התנ"ך!

  • ויטרינת התנכ"ים

שאלו: מה משמעות המילה הזו "תנ"ך"? מכירים את המילה הזו? היא בעברית?

הסבירו: המילה הזו היא קיצור לשלוש מילים שונות: תורה נביאים וכתובים. כל אחד מהחלקים של התנ"ך מכיל סיפורים שונים; בכל קובץ יש ספרים שונים. למשל בתורה (שאתם מתחילים ללמוד) יש חמישה ספרים, בתנ"ך יש סה"כ 24 ספרים.

התנ"ך הוא אחד הספרים הכי משפיעים בהיסטוריה – ואתם חלק ממיעוט קטנטן שיכול לקרוא אותו בעברית – בשפה שבה הוא נכתב! לאורך ההיסטוריה, תרגמו אותו שוב ושוב ברחבי העולם כדי להיות מסוגלים להבין אותו!

*משימה בדף: מה שם הספר הראשון בתורה? רמז הוא מתחיל באות ב' _ _ _ _ _ _

בעצם הספר הראשון בתורה נקרא בראשית והמשמעות של המילה בראשית היא – "בהתחלה"! והסיפור הראשון בספר הראשון בתורה מספר איך נברא העולם, איך העולם היה בהתחלה.

הסבירו: סיפור הבריאה

לפני שאלוהים ברא את העולם המוכר לנו, היו כל הדברים נתונים בבלאגן: "תֹהוּ וָבֹהוּ", ומכוסים מים.

אלוהים החליט לסדר ולבנות את העולם, ובכל יום יצר משהו חדש – השמיים והים, הכוכבים בשמיים וגם את החיות.

  • חיבור אחרון למשימה האחרונה בדף – איך קוראים לאחותו של הדמות אשר מופיעה הכי הרבה פעמים בקיר של בית הכנסת דורא ארופוס? (מרים) יפה, ועל איזה כלי היא ניגנה? _ _ _

קומה 2 – קומת המסע

פתיחה: בקומה הזו מסופרת ההיסטוריה של העם היהודי, נמשיך בחיפוש שלנו אחרי סיפורים ודמויות חשובות שהלכו לאיבוד מהתורה!

  • מסעות היהודים

הסבירו: הסרטון המצויר הזה מציג את כל ההיסטוריה של העם היהודי, והוא גם יספר לכם על אחת הדמויות המפורסמות בעולם היהודי, הוא היה העברי הראשון והוא הדמות הראשונה שמופיעה בסרט.

משימה בדף: גלו מי הוא ורשמו בדף _ _ _ _ _

  • מגדל בבל

שאלו: מי יודע כאן לדבר יותר משפה אחת? יש כאן מישהו שהמשפחה שלו יודעת לדבר עוד שפות?

הסבירו: כאן אנחנו רואים את המגדלים התלויים בבבל העתיקה, אתם פעם שמעתם על הסיפור של מגדל בבל? זה אחד הסיפורים המפורסמים ביותר וחשוב מאוד שנשחזר ביחד מה קרה שם!

המדריכה תספר את הסיפור: בתורה אחרי פרשת נח מסופר הסיפור על מגדל בבל – שהוא הסיפור שדרכו התורה מסבירה איך נוצרו שפות בעולם. בני האדם, שאז עוד כולם דיברו שפה אחת, החליטו לבנות מגדל גבוה בבבל והוא יגיע עד השמיים, וככה הם יהיו מפורסמים. אלוהים לא כל כך אהב את זה, והוא מחליט לבלבל אותם – לבלל את שפתם של האנשים. פתאום, הם קמים בבוקר וכל אחד מדבר שפה אחרת. מה לדעתכם קורה להם? מה קורה למגדל שהם מנסים לבנות? נכון! הם לא מצליחים לשתף פעולה, ומתפזרים בכל עולם. וכך, על פי התורה, נוצרו כל השפות.

משימה בדף: ציירו את מגדל בבל בגרסא שלכם.

  • חיבור לשאלה האחרונה בדף – עוד סיפור מאוד חשוב מספר בראשית שמתרחש ממש לפני מגדל בבל הוא הסיפור של המבול ! שמעתם עליו?

משימה בדף: איך קראו לאיש שבנה תיבה ענקית כדי להציל את כולם מהמבול? _ _ _

  • מחשבה אמונה ויצירה

מתודה הדרכתית (ללא עזר): לאורך כל הסיור אנחנו רואים כיצד סיפורי התורה מתגלגלים מדור לדור. על מנת להמחיש את האופן בו התורה מתגלגלת, נשחק משחק קצר בשתי קבוצות של טלפון שבור. נחלק את הקבוצה לשתיים וננחה אותם לשבת בשתי שורות. הראשון/ה בכל קבוצה תקבל מאיתנו מילה הקשורה לסיפור תנ"כי מוכר ועליה להעביר את המילה בלחישה עד לאחרונ/ה שבשורה. לאחר המשחק נעבד בקצרה ונראה מה קרה למילה הראשונית- האם עברה במדויק או עברה שינויים בדרך? נסכם ונסביר כי תהליך דומה קורה גם לתורה. היא עוברת בין מספרות/ים שונות/ים מדור לדור, לעתים חלקים ממנה נשמרים במדויק ולעתים היא משתנה והופכת למשהו חדש לגמרי.

נסב את תשומת לב התלמידו/ים לשני ספרי התורה שנמצאים מולם (מהקהילה הפארדסית בקוצ'ין ומאיטליה) ונדריך על אחד מהם. בשני ספרי התורה הללו, אשר לא רק נשמרו במשך כמה דורות, אלא גם חצו מדינות, אפשר לראות שלא רק החלק הפנימי של ספר התורה עצמו מכיל סיפור, אלא גם העיטורים החיצוניים שלו.

סכמו: גילינו הרבה מאוד סיפורים בקומה ההיסטורית: פגשנו את אברהם אבינו, שמענו על מגדל בבל ועל זה שקהילה זו המשפחה שדואגת לכל החברים בה, וגם פגשנו בסוף את נוח והתיבה. ממשיכים לקומה האחרונה במסע שלנו.

קומה 3 – קומת הפסיפס

פתיחה: בקומה  הזו אנחנו רואים איך הסיפורים מהתורה משפיעים עלינו גם היום ואיך הם עדיין חלק מהחיים שלנו: באירועים שונים ובחגים.

  • מוקד המסורות – רעשנים

שאלו: מי מזהה לאיזה חג הרעשנים קשורים? מה עושים איתם בחג הזה? למה עושים את זה?

הסבירו: הרעשנים הם חלק ממסורת חג הפורים, חג שנחגג עד היום ואנחנו נוהגים לעשות בו כל מיני דברים כדי לחגוג: סעודה, תחפושות, משלוחי מנות (הצביעו על המשלוח מנות המוצג גם במוקד) – וקריאת מגילת אסתר. מגילת אסתר היא מגילה שהיא חלק מסיפורי הכתובים שבתנ"ך, והיא סיפור שהתרחש ביהדות איראן (פרס) ואנחנו חוגגים אותו עד היום כל שנה.

משימה בדף: במוקד מסתתר פרי מאוד חשוב, אחד משבעת המינים – מה הפרי? _ _ _ _ _

  • מוקד יודאיקה יהודית – שופר

שאלו: מי מזהה לאיזה אירוע השופר קשור?

הסבירו: השופר קשור לשני חגים חשובים בלוח השנה היהודי – ושניהם מופיעים בתורה: ראש השנה ויום כיפור.

בתורה השופר משמש לכמה דברים; להודיע על מלחמה, וגם להודיע על כניסת השבת ויציאתה, אבל כיום השופר מוכר לנו מהתפילות של החגים בחודש תשרי.

משימה בדף: בסעודת ראש השנה נוהגים לטבול את התפוח ב _ _ _

  • פמוטים

שאלו: מי יודע מתי משתמשים בכלים הללו?

הסבירו: הפמוטים מולכם הם מעמדים לנרות שבת, בהם מדליקים נרות לפני כניסת השבת בשישי בערב. השבת עצמה נקבעה בספר בראשית, הספר הראשון בתורה (זוכרים?) – אחרי 7 ימים של יצירת העולם אלוהים "שבת", נח מהעבודה. אז בעצם את השבת הראשונה בהיסטוריה אנחנו רואים בסיפור התורה הראשון.

משימה בדף: איזה משקה שותים בקידוש של שישי בערב? _ _ _

  • חיבור לשאלה האחרונה בדף – בסיפור של מגילת אסתר יש את המלך אחשוורוש, 

משימה בדף: מה חובש כל מלך על הראש?  _ _ _

  • מוקד שפות, מילון אליעזר בן יהודה מוקד נוסף להדרכה (אבל ללא תחנות בדף העזר)

השפה שבה אנו מדברים – עברית – מגיעה מהתנ"ך. הייתה תקופה ארוכה בעבר בה העברית לא הייתה שפה ביומיום אלא רק שפת התפילה, אליעזר בן יהודה החייה את השפה העברית והשתמש בביטויים רבים מהתנ"ך ושילב אותם בשפה שלנו: למשל המילה עוגה מופיעה בתנ"ך ואליעזר בן יהודה שימש אותה גם בשפה העברית.  (מילים נוספות: דשא, ריקוד)

סכמו: גילינו הרבה מאוד סיפורי תורה שאנחנו מכירים מהחיים שלנו: ראינו שהחג האהוב עלינו – פורים – בו אנחנו מתחפשים ואוכלים אזני המן מגיע ממגילה בתנ"ך, ודיברנו על החגים השונים והשבת שמתרחשים כל שבוע וכל שנה והם חלק מהחיים שלנו – מגיעים כולם מהתורה ומסיפורים שונים.

שאלה אחרונה לסכם את הכל – אם תחברו את כל האותיות האחרונות בשאלות האחרונות בכל דף – מה יצא לכם?

משימה בדף: ת + נ + כ = תנ"ך !

(20 דקות) סיכום ועיבוד

נחזור למעגל קבוצתי. כעת על המדריכה להשלים חוסרים במגילה שלה על פי תשובות התלמידים:

מה הם גילו?

אלו סיפורים הם יכולים לספר לה?

מה המילה הראשונה שצריכה להיות כתובה בתורה?

איך קוראים ליום השביעי בבריאה?

מי היה אב האומה הראשון?

כמה שבטים היו לעם ישראל?

מי התינוק החמוד ששט בנילוס בסירה משלו?

איך קוראים לאחות משה? כבר שכחתי! ועל מה היא ניגנה?

נסכם כי בזכות העבודה הקשה שלכם הצלחנו למצוא את כל סיפורי התורה במוזיאון! אנחנו מאוד גאים בכם ומגיעות לכם מחיאות כפיים!

העזר המלווה את המערך הוא 3 דפי משימות המודפסים על דף שנראה כמו מגילה.

  • בכל שאלה אחרונה בדף יש לסמן באופן מודגש את האות הראשונה של התשובה (אני סימנתי באדום)

השאלות לעמודים האחרים:

פרק ב'

מי היה העברי הראשון? _ _ _ _ _

מקום לאיור שלהם למגדל בבל (ממש לתת ריבוע ריק)

מי בנה את התיבה? _ _ _

פרק ג'

במוקד מסתתר פרי מאוד חשוב, אחד משבעת המינים – מה הפרי? _ _ _ _ _

בסעודת ראש השנה נוהגים לטבול את התפוח ב _ _ _

איזה משקה שותים בקידוש של שישי בערב? _ _ _

מה חובש כל מלך על הראש?  _ _ _

בואו נאסוף את האותיות הראשונות מכל השאלות האחרונות בעמודים – _ + _ + _ – מה יצא לנו? (תנך)