ארכיון: המסע תשפ"ב
קהל יעד: כיתות י'-יב'
מתאים במיוחד ל: קבוצות מסע לפולין/מסע ישראלי/מכינות
משך הסיור: שעתיים
הסיור במשפט: סיור עומק להיסטוריה של העם היהודי, בייחוד זו שבין התנ"ך לפלמ"ח.
הסיור בפסקה: סיור שמתמקד בהיסטוריה הייחודית והמתמשכת של העם היהודי, על גווניו, עדותיו וקהילותיו. הזדמנות ללמוד על ההיסטוריה היהודית שאינה מסוקרת בתכנית הלימודים לבגרות – זו שבין בית שני להקמת מדינת ישראל. הסיור כולל פעילויות פתיחה וחקר בגלריות.
זמן | חלוקה לקומות |
20 דקות | סדנת פתיחה |
90 דקות | קומת המסע |
10 דקות | סדנת סיכום |
חומרים:
- ערכת מרכזים יהודיים
שאלות חשובות בעת ההזמנה:
- האם ישנם ילדים משולבים או על הרצף בקבוצה?
- האם סיימו את הבגרות בהיסטוריה? מה למדו עד כה?
- האם יש מידע חשוב שנדע מראש על הכיתה/בית הספר?
מערך חינוכי
מטרות פדגוגיות:
ידע:
- הרחבת הידע ההיסטורי של המשתתפים לגבי ההיסטוריה של העם היהודי
מיומנויות:
- חקר וחשיבה ביקורתית
חיבור ורלוונטיות:
- העמקת ההבנה ההיסטורית של הסיפור שלהם
(20 דקות) סדנת פתיחה:
- מתחילים עם "קאנון" – קנה מידה. מבקשים ממתנדב/ים לסדר את כרטיסיות הארצות על פי גודל הקהילות היהודיות. אחרי שהמתנדבים מסדרים מתקנים ומסבירים את תמונת העולם היהודי היום.
- בוחרים בין אחד לשלוש תקופות נוספות, ועורכים, יחד עם הקבוצה, את גודל וחשיבות המרכזים היהודים בזמנים אלו.
חשוב – להשאיר את מפת הקהילות של היום, ולערוך לצידה מפה נוספת. כך ניתן להשוות בין הזמנים השונים, ולראות כיצד מפת העולם היהודי השתנתה לאורך השנים ומשתנה עדיין. - מוסיפים את התקופות הנותרות, עד שהמפה מתמלאת.
- מראים בעזרת כמה תקופות איך העולם היהודי השתנה ומשתנה עד ימינו.
- סיכום: היום במוזיאון נספר את סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי. נראה איך העם היהודי התפזר ברחבי העולם, ועדיין מתקיים מאוסטרליה ועד אלסקה. במהלך הסיפור הזה היו עליות ומורדות, צדיקים ורשעים, תפניות, רגעים של ניצחון ושמחה ורגעים של שפל. נראה את הסיפור הזה בכל מיני צורות – הומור, בתי כנסת, גיבורים וכו'.
היום | 1948 | 1882 | 1492 | המאה ה-5 | 70 |
ישראל | ארה"ב | פולין | ספרד | עירק | ישראל |
ארה"ב | צרפת | גרמניה | גרמניה | ישראל | עירק (בבל) |
צרפת | ישראל | צרפת | צרפת | ||
ארגנטינה | ארגנטינה | ארה"ב | |||
גרמניה | עירק | עירק | |||
ספרד | ספרד | ישראל | |||
עירק | גרמניה | ספרד |
בסיור היום נתחקה אחר הקהילות הללו, כל אחת בזמנה:
- ממלכת ישראל
- בבל
- ספרד
- פולין
- ארה"ב
נראה כיצד כל אחת מהן השפיעה והשופעה מסביבתה, ושינתה את היהדות כמו שאנחנו מכירים אותה היום. הסיור יתמקד במתח שבין ישן לחדש, מסורת וחידוש בקהילות אלו – כיצד הן לקחו את הזהות היהודית כפי שהייתה, ושינו אותה.
(90 דקות) קומת המסע
בסיור זה תוכלו להתחקות אחרי הקהילות השונות ולהראות את התמורות המרכזיות של ההיסטוריה היהודית. בכל מוקד ניתן לבחור מוצגים שונים, כל עוד הם מדגישים ומדגימים את התמורה ההיסטורית והקהילה המדוברת. בחרו לפחות מוצג אחד – ניתן להציג יותר.
- צפייה במסעות היהודים
- ארץ ישראל, בבל אלכסנדריה:
- מוצג הנוגע לישראל (יד למלך, סרט שלומציון, סרקופג): ישראל כממלכה עצמאית (לעיתים) במהלך ימי בית שני, עם עימותים פנימיים וחיצונים רבים. אם הקבוצה יכולה להשלים מלימודיה (יחידה ראשונה בהיסטוריה לבגרות) – מה טוב.
- מוצג הנוגע לבבל (הצהרת כורש, סרט התלמוד, רפליקת כתב היד נהוראי גאון, איורי אסף חנוכה, קערת ההשבעה): בבל, עירק של היום, היא הקהילה היהודית העתיקה ביותר מחוץ לישראל, ואולי החשובה שבהן. לאחר חורבן בית שני, היא נהפכת למרכז הרוחני, הדתי והכלכלי של יהודי העולם. ההנהגה הצבאית מדינית מתחלפת בהנהגה קהילתית של חכמים – הרבנים. רבנים אלו נמדדים ביכולת הלמידה שלהם את התורה שבעל פה. מתנסח הטקסט החשוב ביותר ליהדות המסורתית מלבד התנ"ך – התלמוד. כשמו כן הוא, תיעוד של לימוד של המשנה שנעשה בישיבות הגדולות של בבל.
- ספרדים ואשכנזים:
- מוצג הנוגע לספרד (שמואל הנגיד, חותם העיר סיביליה, בלמונטה, כתבי היד ועוד): יהודי ספרד הם הקהילה המצליחה ביותר עד למודרנה. אנחנו רואים כיצד יהודים מתקבלים בקרב החברה הכללית, ועולים למשרות חשובות מאוד, כולל גנרלים, רופאי מלכים ועוד. אבל רוב היהודים הללו היו במקביל גם רבנים – כלומר לא רק שמרו על זהותם היהודית, אלא תפסו עמדות של הנהגה גם בקהילה היהודית וגם מחוצה לה.
- פולנים, ליטאים ועותמאנים:
- מוצג הנוגע לפולין (הסרט בין קושטא ללובלין, כתבי היד והתלמודים, דיורמת החרם ועוד): לאחר גירוש ספרד, המרכז היהודי הגדול ביותר לראשונה עובר מקהילות ספרדיות או מזרחיות לקהילה אשכנזית. פולין נהיית מרכז עצום של יהודים, עם מיליוני יהודים שחיים בתנאים (יחסית) נוחים. כאן מתפתחת במידה רבה היהדות המסורתית כפי שאנחנו מכירים אותה כיום – ליטאים, חסידים, עולם הישיבות וכו'. יהודי פולין נטמעים הרבה פחות במערכות המדינה הפולנית או הרוסית, והקהילות היהודיות נבדלות משכניהם יותר מבספרד של ימי הביניים.
- המודרנה:
- מוצג הנוגע לארה"ב: עם ההגירה הגדולה לארה"ב, ובטח לאחר השואה, ארה"ב נהיית המרכז הגדול ביותר בעולם. בה מתפתחת יהדות דתית, גאה ופורגרסיבית, של קהילה עשירה וחזקה כמו ספרד, עם מנהיגים שמשתלבים בעמדות כוח משמעותיות: שופטים, סנטורים, אנשי עסקים וכו'.
- הקמת המדינה: כיום, אנחנו הקהילה היהודית הגדולה בעולם, אבל זה מצב חדש יחסית – רק בשנים האחרונות, ובזכות העליה מברית המועצות לשעבר. גם אנחנו מציגים זהות יהודית אחרת – עצמאית, עם שפה, מרחב וזמן יהודים.
*הערה למדריכים: לאורך הסיור חשוב מאוד לעמוד ולהשוות בין הקהילות שראינו קודם והדמיון וההבדלים ביניהם.
סיכום:
- איפה היינו היום?
- מה ראינו?
- מה הכי הפתיע אתכם?
- מה אתם לוקחים איתכם הביתה?
היום ראינו את ההיסטוריה היהודית, וניסינו להסתכל עליה לא מנקודת המבט שלנו היום – אלא לראות כיצד כל קהילה משמעותית חיה בזמנה, מה היא שינתה והוסיפה לזהות היהודית כפי שאנחנו חושבים עליה ליום.