סיור חנוכה לקהל הרחב
קהל יעד: סיור קהל רחב במוזיאון אנו – מוזיאון העם היהודי
מתאים במיוחד ל: חנוכה
משך הסיור: שעה בשתי קומות (מתוך 3 הקומות האפשריות)
הסיור במשפט: חג החנוכה כחג של פריצת דרך והפצת אור
הסיור בפסקה: סיורי ״על החנוכייה ועל הגבורה"!
בחג האורות הזה נחגוג ב״אנו-מוזיאון העם היהודי״ עם ובין חפצים ואנשים מפיצי אור. במסלול נכיר חנוכיות ייחודיות ממאות השנים האחרונות ומרחבי העולם – מיצירות אומנות יהודית-מודרנית ועד לחנוכיה שהיא השריד האחרון לקהילה שאבדה. נשמע את הסיפורים שמאחורי החנוכיות, ובעיקר – נכיר את הנשים והגברים שהביאו אור לעולם ושינו את פני ההיסטוריה – מדעניות, הוגי דעות, רקדנים, רבנים ומהפכנים יהודיים שהלכו כנגד הזרם, ושינו את העולם לטובה.
מדריכים יקרים, במערך הסיור שלפניכם מצוינות נקודות חשובות ומוצגים שהם חובה על מנת להעביר את רוח הסיור החגיגי –
עליכם לעבור בשתי קומות (מקסימום) במהלך הסיור ולעצור במקומות הנדרשים:
זמן | חלוקה לקומות |
30 דק' | קומה 3 מוקדים: להיות יהודי היום, מחול, מוזיקה, שפות, אומנות, מאורות |
30 דק' | קומה 2 מוקדים: הגירות היהודים, פולין ליטא והאימפריה העות'מאנית, המודרנה-ההגירה הגדולה |
30 דק' | קומה 1 מוקד תנ"ך, הללויה – המנורה מבית כנסת טלומצקה |
מערך הסיור
נושא הסיור: חנוכיות ודמויות יהודיות פורצות דרך שהיוו השראה לאחרים
פתיחה:
פתיחה על המוזיאון, עם דגש על המוזיאון המחודש כמעלה על נס את החיובי שקרה לעם היהודי.
בסיור שלנו היום נראה גם חנוכיות ונשמע את הסיפורים מאחוריהם, וגם נכיר דמויות שפרצו דרך, האירו לאחרים והיוו השראה לעולם.
קומה 3
בשונה מהתפיסה הטבעית שלנו לחפש את המפורסמים והמוכרים שבעם היהודי אנחנו נתחיל בהיכרות דווקא עם דמויות "רגילות" מתוך הבנה שכל אחד הוא עולם בפני עצמו. לכל אחד כישרון או יכולת לעשות ולהוסיף סביבו טוב.
משימה: למצוא 3 דמויות שמפיצות אור ומוסיפות טוב סביבן.
דיון: אילו דמויות ראיתם? היתה דמות שהפתיעה אתכן בתחום העיסוק שלה?
הדרכה: ראינו שכל אחד יכול לעשות לעשות מעשה פרטי ובכך להפיץ סביבו אור, עכשיו נעבור ונפגוש דמויות שהפיצו אור והיוו השראה לאחרים ברמה רחבה יותר.
- מיצג תלבושות של שרה לוי תנאי – מוקד מחול
שאלה: מה הבגדים האלו מזכירים לכם? מתי לדעתכם לובשים אותם?
הדרכה: שרה לוי תנאי, הקמת להקת המחול ענבל, הקשיים שליוו את ההתחלה (חוסר קבלה של הסגנון שלה).
למה עצרנו כאן: שרה לוי תנאי היתה אישה פורצת דרך. היא הקימה להקת מחול מאפס, להקה שרקדה בסגנון ייחודי ששילב בין ריקוד מסורתי אותנטי לריקוד מודרני. היא היתה כוריאוגרפית מחוננת וגם יצרה בעצמה את המוזיקה לריקודים שלה.
אנקדוטה: שרה לוי תנאי כתבה את השיר "באנו חושך לגרש".
- מוקד המוזיקה: תוים ליצירה מיסה של ליאונרד ברנשטיין
הדרכה: התווים כאן מייצגים יצירה שנקראית המיסה.
שאלה: מה לדעתכם יכולה להיות הסיבה שיצירה עם שם נוצרי תוצג במוזיאון העם היהודי? – האומן יהודי.
הדרכה: מי היה ליאונרד ברנשטיין, כיצד התחיל לנגן, יצירות מפורסמות, סיפור היצירה "המיסה".
למה עצרנו כאן: ליאונרד ברנשטיין מייצג דור של אומנים שהצליח להנכיח את העולם היהודי מתוכו הוא בא ובמקביל להוות השראה ללא יהודים. הוא היה היהודי הראשון שניהל את הפילהרמונית של ניו יורק ובעצם התווה דרך מוזיקלית לרבים שבאו אחריו.
- מוקד יודאיקה: מוצג חנוכיט
שאלה: ממה מורכבת החנוכיה? – דווקא מגפרורים ולא מנרות.
דיון: למה לדעתכם בוחרים האומנים דווקא בגפרורים?
הדרכה: הארעיות של הגפרורים , הגפרורים כמייצגים אנשי שוליים בחברה.
ניתן להוסיף ולהרחיב (ברמה הפילוספית):
המוצג מעלה את השאלה מה אני רוצה להיות? הנרות-שרוצים להאיר ובעצם להיות המבצעים או דווקא הגפרור-שמצית את האור ובעצם להיות היוצרים שנותנים השראה.
אפשר לזהות כך את העם היהודי שהוא אומנם קטן בהיסטוריה אבל הצית המון המון לבבות ונתן השראה לרבים.
למה עצרנו כאן: אחד מסמלי ומצוות חג החנוכה הוא הדלקת החנוכיה. בכל יום מימות החנוכה מתווסף נר נוסף ובכך השפעת האור הולכת וגדלה.
ניתן להוסיף לקבוצות דתיות:
אחת המחלוקות היותר מפורסמות בגמרא דנה בשאלה כיצד ראוי להדליק את החנוכיה: האם ביום הראשון 8 נרות ואז בכל יום מוריד נר או שמא ביום הראשון מדליק נר אחד ובכל יום מוסיף נר. נקבע שבכל יום מוסיפים נר נוסף מתוך רצון לחנך את האדם שבכל מעשיו צריך הוא לשאוף ליותר, בכל יום צריך הוא להשתדל ולהוסיף באור.
- מוקד שפות: מילון בן יהודה
שאלה: מה הספר הזה? – מילון מה החשיבות שלו? איזו בשורה הוא הביא? – עזר בתחיית השפה העברית
הדרכה: העם היהודי הוא העם היחיד שהצליח להחיות שפה שמתה. אליעזר בן יהודה ותחילת הפעולות להחיות את השפה העברית (הקמת עיתונים בעברית, כתיבת ספרים, יצירת המילון העברי הראשון, הקמת הבסיס לאקדמיה ללשון עברית).
למה עצרנו כאן: העם היהודי הוא עם היחיד בהיסטוריה שהצליח לחזור לשפתו הלאומית שנכחדה אלפי שנים קודם לכן. אליעזר בן יהודה, ראה בתחיית השפה העברית את תחייתו של העם היהודי בארצו ושלב הכרחי בגיבוש ועיצוב הזהות הלאומית שלו בדרך להקמת מדינה עצמאית.
- מוקד מאורות
הדרכה: אנחנו נמצאים בחלק שמסכם את קומה 3. מוקד מאורות מכיל בתוכו 1,500 יהודים ויהודיות שפרצו דרך ועשו היסטוריה המגוון תחומים.
משימה: חפשו דמות אחת ונסו לראות כיצד היא היא השפיעה על העולם?
שיתוף: אילו דמות ראיתם? כיצד הדמות הזו פרצה דרך?
מוצג: רות ביידר גינסבורג
הדרכה: להקריא את הציטוט של מארק טווין. ולסכם את הקומה.
למה עצרנו כאן: לכל אורך ההיסטוריה יהודים השפיעו והוסיפו אור, היוו השראה ושינו את העולם.
קומה 2
- מוקד הגירות היהודים (גלריית הכניסה): קיר הקהילות
משימה: עברו בין הדמויות באיורים וחפשו דמות או סמל שמוכרים לכם
שיתוף: אילו דמות ראיתם? כיצד הדמות הזו השפיעה בתחום שלה או על הקהילה שסביבה?
הדרכה: דמות לבחירת המדריך, אפשרויות: יוסף בן מתתיהו (נצר לחשמונאים ודמות היסטוריון אשר תיעד את המרידות נגד הרומאים) או: אנג'ליקה רוזיאנו אדלשטיין (שחקנית טניס שולחן אלופת עולם, זכתה באליפות העולם הטניס 6 פעמים)
למה עצרנו כאן: לכל אורך ההיסטוריה יהודים מקהילות שונות בעולם שינו את העולם בתחומים שונים.
- מוקד פולנים ליטאים ועות'מאנים: מנורת הבעל שם טוב
שאלה: אלו סמלים וצורות אתם מזהים על החנוכייה?
מוצג: מנורת הבעל שם טוב (פולין או אוקראינה)
הדרכה: במנורת החנוכה הזו שמכונה על שם מייסד החסידות נראה סמלים שונים עם משמעויות שונות: עיטור נשר דו ראשי הינו סמל השלטון ומסמל את ההזדהות של היהודים עם המדינה, סמל נאמנות לשלטון.
הנשר והאריה עיטורים יהודיים- קל כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמיים. עיטורים יהודיים מוכרים המשתייכים למשמעות התנכ"ית.
מנורה זו מכונה כך כיוון שע"פ המסורת במנורה מסוג שכזה הדליק הבעל שם טוב נרות חנוכה.
למה עצרנו כאן: בהמשך למסענו להכרת חנוכיות ומנהגי חנוכה שונים בין קהילות יהודיות ברחבי העולם אנו רואים כאן חנוכיה שמייצגת תמונת מצב על חיי היום-יום והערכים של הקהילה היהודית במאה ה19 בפולין-אוקראינה.
- מוקד ההגירה הגדולה: חנוכיית פסל החירות
שאלה: אלו סמלים וצורות אתם מזהים על החנוכייה? מה הארועים שאתם רואים חרוטים על הקנים? אתם מזהים את האירועים?
מוצג: חנוכיית פסל החירות 1986, מנפרד אנסון.
הדרכה: מנפרד אנסון (1922-2012) היה יליד גרמניה, ניצול שואה שנמלט בנעוריו מגרמניה רגע לפני פרוץ המלחמה. הוא רצה להגיע לארץ ישראל, התגלגל לאוסטרליה ושירת בצבאה במהלך המלחמה. רוב בני משפחתו נספו בשואה ואנסון היגר לארה"ב בעקבות אחותו, היחידה מבני משפחתו שנותרה בחיים. את מנורת החנוכה הייחודית עיצב בשנת המאה להצבת פסל החירות, עותקים בודדים קיימים ממנה בעולם.
למה עצרנו כאן: בהמשך למסענו להכרת חנוכיות ומנהגי חנוכה שונים בין קהילות יהודיות ברחבי העולם אנו רואים כאן בחסות החנוכייה, דווקא בחג, שיותר מכל החגים החל כמלחמה על זהות יהודית מופרדת ומובחנת, כיצד מולחמות להן יחד תרבויות בהתאם לתרבויות ולמקומות בהם חיו קהילות יהודיות בעולם.
קומה 1
- ערכים אוניברסליים-תנ"ך
שאלה 1: מישהו מזהה את השפות שבהן כתובים התנ"כים? – ברייל, איטלקית, גז, מנדרינית, אנגלית…
שאלה 2: מה כתוב בתנ"ך? – היסטוריה של העם היהודי, חוקים, מצוות, שירים
כל הדברים האלה קשורים לעם ישראל נכון? אז למה לתרגם לשפה אחרת? – כדי שיהודים שלא קוראים עברית ידעו מה כתוב, כדי שגם לא יהודים יקראו?
שאלה 3: למה שלא יהודים יקראו את התנ"ך? מה יש שם שמדבר אליהם? ערכים אוניברסליים
שאלה 4: אילו ערכים יש שם? – צדק, שיויון, מוסר, יחסים בין בני אדם, צער בעלי חיים
הדרכה: התנ"ך שהציג לעולם את היהודי הראשון (אברהם אבינו) ואת העם היהודי (בספר שמות) הביא לעולם גם בשורה חדשה של עולם "מתוקן". עולם בו יש סדר חברתי הוגן.
למה עצרנו כאן: בכל שלב בהיסטוריה שלו, העם היהודי שאף ל"תיקון עולם". המושג שהפך נפוץ בשנים האחרונות היה שם מאחורי הקלעים עוד מימי התנ"ך. בדרך להשפיע טוב ולהוסיף אור סביבם, היהודים היו צריכים לפרוץ דרכים ולנפץ תקרות זכוכית כמו שראינו בקומה השלישית.
- הללויה: מנורה מבי"ס טלומצקה
שאלה: מה המוצג הזה?-חנוכיה/מנורה
הדרכה: סיפורה הייחודי וסיפור הצלתה של המנורה.
סיכום: בסיור שלנו הכרנו סיפורי חנוכיות ייחודיים ושונים אשר הציגו לנו נקודות מבט שונות על משמעותה של חנוכה בזהות ובתרבות הקהילתית. כמו כן פגשנו דמויות יהודיות שפרצו דרך במטרה להשפיע ולהוסיף אור סביבן. חג החנוכה מזכיר לנו את החשיבות של הוספת האור הזו.