משך הסיור: 90 דקות

הסיור במשפט: סיור בקומות ה-2 וה-3 העוקב אחר מקומה של הקבוצה ומשמעות הלכידות החברתית לאורך שנות הציונות, מראשיתה ועד היום.

הסיור בפסקה: הנושא השנתי הנוכחי המלווה את צה"ל הוא 140 שנות הגשמה ציונית (מהעלייה הראשונה – 1882 ועד היום). לאורך שנותיה, קשייה והצלחותיה, הייתה הציונות סיפור של קבוצות וקהילות. בסיור זה, העוקב אחר תחנות שונות ב-140 השנים האחרונות, ומתרכז בקומות 3 ו-2 (עם דגש על הקומה השנייה), נראה את יחסי הגומלין בין יחיד וקבוצה ואת המשמעות בלכידות וברעות בהגשמת יעדים.

זמןחלוקה לקומות
60 דק'הקומה השנייה, מהמודרנה והלאה
30 דק'הקומה השלישית

*ניתן להפוך את המסלול – להתחיל מהקומה ה-3 ולסיים ב-2

מערך הסיור

פתיחה:

ברוכים הבאים לאנו – מוזיאון העם היהודי! המוזיאון היחיד המציג הציונות לכל אורכה – 140 שנים של חזון והגשמה. בסיור היום נעצור בתחנות משמעותיות לעם היהודי בתוך המסע להגשמה ציונית ונחקור מהי אותה הגשמה ואיך היא הייתה ועודנה מגוונת וייחודית. אך ראשית כל נשאל  –  האם אנחנו מזהים בציונות מהלך של פרטים או של קבוצות? האם מבחיתנו הסיפור הציוני הוא סיפור של דמויות מופת או של מערכת יחסים הדדית בין פרטים לקבוצה או קהילה? נאסוף את התשובות ונחזור אליהן במהלך הסיור.


אופציה א': התחלה בקומה 2- נתחיל בקומה ה2 המספרת את סיפורה ההיסטורי של העם היהודי, נעבור בתחנות עבר משמעותיות ולאחר מכן נעבור לקומה 3 ונפגוש את ההגשמה הציונית בהווה ובתחנות קרובות יותר אלינו בשנים.

אופציה ב': התחלה בקומה 3- נתחיל בקומה 3 המייצגת את הפסיפס בעם היהודי, נפגשות תחנות משמעותיות להגשמה ציונית בהווה ובשנים קרובות יותר אלינו ומשם נלך אחורה בזמן לקומה ה2 לראות מהיכן ההשראה הגיעה ומה מקורה. נעצור בתחנות משמעותיות המסמלות את אותו מסע ארוך שנים בהגשמה הציונית.

קומה 2:

תחילת סיור- רקע לציונות:

פתיחה: קומה 2 מספרת את סיפור העם היהודי לאורך אלפי שנים. נתחיל את סיפור 140 שנות הגשמה ציונית בראיית ההיסטוריה היהודית כולה דרך סרטון "מסעות היהודים" וננסה לחפש במהלך הסרט תחנות המהוות אבני דרך משמעותיות במסע הרגש הציוני (לאחר מכן לעבד יחד כמה מהתשובות ולחבר לאורך הסיור אם נאמרו תחנות אשר יצוינו בסיור).

מוצג חובה: מסעות היהודים- סרט 7 דקות

מוצג רשות: קיר הקהילות- ר' שלמה אלקלעי

מוצג חובה: שלומציון המלכה- העצמאות האחרונה שהייתה לפני מדינת ישראל וסיבת התפרקותה. הדגש הוא על החשיבות שזיהתה שלומציון המלכה בלכידות העם והמשמעויות שהיו לאובדן האחדות.

להדריך אחד מהמוצגים:

  • מוקד ספרדים ואשכנזים: כתב זכויות ליהודי וורמס
  • כניסה למוקד המודרנה: דיורמה מנשה בן ישראל
  • כניסה למוקד המודרנה: רפליקה, כתב זכויות ג'ורג' וושינגטון
  • את המוצגים תבחרו על פי עומס ותנועת הקבוצות השונות, אך כולם מדגימים בקשות דומות של קהילות יהודיות, שצריכות לבקש לקבל זכויות משליט נוכרי של קהילת הרוב. כמובן שכל אחת מהקהילות והבקשות שונות, ויש לתת על כך את הדעת בהדרכה, אך המכנה המשותף – הצורך והבקשה לזכויות מגורם חיצוני. בתוך ההקשר הזה, יש להתייחס למשמעות של קהילת מיעוט שצריכה לבקש את זכויותיה מהשליט- במצב עדין שכזה, אין ספק שיש משמעות להתאחדות והתאגדות של קבוצת המיעוט וליצירה של קהילה.

להדריך אחד מהמוצגים:

  • מנדלסון
  • סרט: המפץ הגדול

דוגמאות לניסיון של יהודי אירופה, וספציפית מרכז אירופה, להשתלב בעקבות הבטחת המודרנה לקיום שווה זכויות ליהודים ויהודיות כאזרחים בארצותיהם. שוויון זכויות מתייחס אמנם לפרט, אולם הוא גם הופך את הפרט לחלק ממשהו גדול יותר. אם במוקד הקודם דיברנו על קהילת מיעוט, כאן אנחנו כבר רואים השתלבות בחברה הכללית. מהם היתרונות והחסרונות לכך?

מוצג חובה: דרייפוס-  המציאות מתנפצת בפני יהודי אירופה.  המחשבה כי אולי היהודי איננו יכול באמת להשתלב בכל הדרגות והמקצועות. בין הצופים במשפט ישנם כאלה הצועקים "מוות לבוגד" אך גם כאלה הצועקים "מוות ליהודים". את המשפט מסקר עיתונאי צעיר מוינה, שמבין כי יש כאן בעיה עמוקה יותר שמצריכה פיתרון אחר. זהו הרצל, וכאן נולדת הציונות המדינית.

*הערה למדריכים: להאריך בסיפור דרייפוס\ לקצר בהתאם לקבוצות המתנהלות בקומה.

מוקד חובה: תנועות פוליטיות- לפני 140 ו-120 שנים, הציונות ממש אינה הפיתרון היחיד בהקשר של קיום פוליטי אחר ליהודים.

מתודה: לחלק לקבוצות קטנות, כאשר כל אחת קוראת את אחת מהאידיאולוגיות ומציגה אותה לפני  הקבוצה.

על פי שיקולי עומס, זמן וכו', ניתן וכדאי להדריך אחד או יותר מהמוצגים הבאים:

  • אינטרקטיב ציונות – אם אפשר, ניתן לשלב יחד עם המתודה: שקבוצה אחת תתמקד באינטראקטיב
  • מחברת לימוד עברית- אסתר ינאי:מיקוד ציונות באיזורי צפון אפריקה
  • קופת קרן קיימת לישראל- הדגש כאן הוא על התגייסות אקטיבית למען מטרה משותפת. לא רק המעשה והיוזמה, אלא גם ההבנה כי על כל אחד להתגייס למען העתיד המשותף (המשמעות של הפרטים בקבוצה).

מוצג חובה: סרטון בורשט- הבחירה בתוך המשפחה הפרטית מה דעתו של כל אחד והמורכבות בהתנגשות- חיבור אישי למשפחות גם היום שמייצגות את מגוון הדעות. מה זה עושה לתא המשפחתי?

מוצג רשות: שנים של תקווה- דמותה של חנה סנש, עליית צעירים לארץ. רצון לתקווה והגשמה. המשך ישיר לשואה ולניפוץ החלומות.

מוקד חובה: השואה

הדוגמה הנוראה ביותר לחוסר הרצון של אירופה לשלב את היהודים. מסע ההשמדה השיטתי הנורא ביותר שידעה האנושות.

מוצג חובה: המליון החסר\ עלייה בריה"מ- הסבר בכמה מילים על שתי התחנות-אתגר המדינה בתחילת דרכה, ניצולים, בריחת יהודי ארצות ערב עקב הרעיון הציוני. נותנים לחיילים לבחור בתחנה אחת ולצפות בסרטון יחיד.

לשאול: מה ראיתם? מה היו האתגרים של העולים? האם אתם מכירים כאלו סיפורים מהמשפחה שלכם?

מוצג חובה: מגילת העצמאות (חיבור ישיר לבקשה למסמך זכויות מתחילת הסיור)- היהודי בעבר ביקש זכויות ומקום לשבת כפי שראינו, וכאן מתגשמת העצמאות בכך שאנו לא מבקשים אלא מגשימים בעצמנו.

כמובן שהקמת המדינה אינה סוף פסוק, אלא תחילתם של אתגרים רבים נוספים – מבחוץ ומבפנים.

קומה 3: הגשמה ציונית בהווה

*ניתן להתחיל את הקומה מסרטון שאנן סטרייט ולהפך, מ"להיות יהודי היום"

מוצג רשות: דמוגרפיה-סרג'יו דה לה פרגולה- מיקוד במספרי בארץ ישראל. השפעות של עליות. האם מישהו מכם עלה לארץ ורוצה לשתף אותנו?

מוקד חובה: מוזיקה

  • מוצג חובה: חיים וויץ והאחים אל כוויתי– אתגר עליות כפי שהתחלנו לראות בסוף קומה 2 ועד היום, וחיבור למדינת ישראל
  • מוצג רשות: מילות השיר "לו יהי", נעמי שמר– פסקול ישראלי יהודי. המציאות הקשה בהגשמה הציונית (רשות)

מוקד רשות: קולנוע

  • תסריט גבעת חלפון– הגשמה ציונית שגם מגיעה באפיון צבאי, מלחמת יום כיפור והקושי. הומור ישראלי. (רשות)
  • אסי דיין- הוא הלך בשדות
  • סופיה לורן- מדינה קטנה ויצירה עולמית.

מוקד חובה: שפה עברית-חלק מהותי בהגשמה ציונית, אליעזר בן יהודה ושפה אחת משותפת

מוצג חובה: סרט שאנן סטרייט- מפגש עם דמויות יחידות אשר מהוות הגשמה יהודית וציונית. ניתן לקיים עיבוד לאחר מכן- איזה דמויות פגשתן ואיך בעיניכן משקפות הגשמה ציונית. (חובה)

סיכום:

לאורך הסיור ראינו כיצד התפתחה הציונות – מתגובה לאירוע ספציפי (דרייפוס), שמסמל משבר גדול יותר (הקושי להשתלב באירופה, למרות ההבטחה של המודרנה), מרעיון של אדם אחד לתנועה פוליטית, עם מוסדות וכספים (גם אם לא תנועה פוליטית יחידה) – ועד לימינו. לאורך כל תקופותיה, הדגישה הציונות את חשיבותם של פרטים המרכיבים יחד חברה- כזו המכירה באיכותם של האנשים והנשים המרכיבים אותה בהגשמת החזון ובה בעת מעניקה להם רעיון גדול להתאחד סביבו (ולהתווכח עליו). אתם עומדים כאן כחיילי צבא הגנה לישראל, כל אחת ואחת בתפקידו/ה שלו/ה אך אתם גם ללא ספק חלק מקבוצה גדולה יותר (מפקדה, מחלקה וכו'), בה יש חשיבות לכל אחת ואחד מכם.