שנת מצוות: סיור מודרך על ידי בני ובנות מצווה
לקראת ההדרכה – מדריכים יקרים שימו לב!!!
שובצתם להוביל את ההכנה הזו מול נער/ה והוריו, ישנם כמה דברים חשובים שיש לקחת בחשבון:
- במפגש הראשון – המטרה שלכם היא להכיר את הנער.ה ולהבין מה הוא היה רוצה להדריך במוזיאון. כלומר, לאחר סיור מקיף (ישנם הצעות לתמות רלוונטיות במתווה הסיור) במוזיאון – שבו איתו לשיחה כנה ונסו להבין מהו המוצג שהוא היה רוצה להוביל מול משפחתו. חשוב שההחלטה תתבשל בין המפגש הראשון לשני.
בסוף המפגש הראשון עליכם לשלוח לנער.ה חומרי הכוונה על ההדרכה (דגשים, מצורפים כאן למסמך) וחומרים/סיפורים על המוצג שבחר, אפילו אם מתלבט בין שניים – שלחו לו חומרים על שניהם. אפשר להעביר את החומרים דרך מרכז ההזמנות, אפשר לקחת את המייל ולשלוח להם ישירות, לבחירתכם. - בין המפגש הראשון לשני הנער.ה יכין עד 3 פסקאות בעיבוד שלו על מה היה רוצה להדריך, כלומר יעבור על חומרי ההדרכה ששלחתם לו ויסכם אותם במילים שלו, יחשוב איך הוא היה מדריך את המוצג מנקודת המבט שלו לצד הסיפור של המוצג.
- במפגש השני – הנער יציג לכם את מה שהכין וכתב, אפשר לעבור ביחד על מה שכתב או שכבר יעמוד מול המוצג וינסה להדריך עם הדף ביד. אתם נותנים לו משוב ומחדדים לו כיצד להדריך את המוצג, איפה לשלב שאלות, איפה לעמוד ליד המוצג וכל הטיפים המקצועיים שאתם עושים מתוך שינה 🙂 אתם תעברו איתו גם על איך מציגים את הפתיחה הרלוונטית לתערוכה (כל הפתיחות כתובות בדף הדגשים) – ממש מכינים אותו למיני-הדרכה שהוא צריך לקיים. חשוב מאוד בשלב הזה להבין (אם לא הובן לפני ) – כמה זמן צריכה להיות ההדרכה כדי שתוכלו להדק אותו מבחינת זמנים (5 דקות או 15 דקות? קריטי!)
- המפגש השני צריך להסתיים בכמה בירורים: האם הוא מרגיש להדריך? האם יש עוד טיפים שיעזרו לו להיות רגוע או מוכן? האם הוא רוצה להדפיס כרטיסיות? הכל כשר והכל צריך להיות מכוון להצלחתו!!!
- והכי חשוב – אני זמינה לכל שאלה ועצה בעניין, הדסה.
קהל יעד: בני ובנות מצווה הרוצים להדריך את המשפחות שלהם במוזיאון
גיל: 12-14
משך התכנית: 2 מפגשים של שעה וחצי כהכנה לסיור/אירוע של המשפחה במוזיאון
התכנית במשפט: הכשרת בנות ובני מצווה להדרכת מוקד במוזיאון, לבחירתם, מתוך חיבור אישי לסיפורו של העם היהודי.
התכנית בפסקה: תוכנית שכוללת חשיפה למוזאיון באופן שרלוונטי ומחבר בין בר.ת המצווה, לבין סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי. בעזרת תחומי העניין שלהם, השורשים שלהם וכו'. הילד/ה יבחרו מתוך שלל המוצגים, מוקד אחד שבו הם מעוניינים להדריך. ילמדו את המוקד לעומק וילמדו מיומנויות הדרכה. כדי להיות מוכנים לתוצאה הסופית- לתת הדרכה מעניינת ורלוונטית באירוע שלהם.
מפגש ראשון:
זמן | פעילות |
50 דק' | סיור מקיף בשלושת הקומות, עם דגש עיקרי על מה שרלוונטי לחייהם של בני ובנות המצווה |
20 דק' | הדרכה מעמיקה במוקד שנבחר ע"י בר.ת המצווה, להדריך ביום האירוע |
20 דק' | מיומנויות הדרכה והכנה למפגש הבא |
מפגש שני:
זמן | פעילות |
10 דק' | עוברים על הטמפלט ודפי המוצג המלאים, יוצרים "טיוטה" להדרכה |
50 דק' | "פינג פונג" שהמדריך והמודרך מדריכים אחד את השני |
30 דק' | מחזקים את הנקודות בהן בר.ת המצווה מרגישים צורך בחיזוק + חזרה גנרלית |
אביזרים וחומרים:
- למפגש ראשון: דפי בניית מוצג ריקים.
- למפגש שני: דפים ריקים ועטים.
- נספח הדרכה במוזיאון העם היהודי – דגשים לבן המצווה
שאלות חשובות בעת הזמנה:
מערך חינוכי
מטרות פדגוגיות:
ידע:
- בן/בת המצוה יכירו מוצג/ים לבחירתם לעומק, באופן שבו יוכלו לנהל לגביהם הדרכה אינטליגנטית ומעניינת
מיומנויות:
- למידה
- חקר
- הדרכה על היבטיה השונים
חיבור ורלוונטיות לחיי המשתתפים:
- הדרכת מוצג על פי בחירתם שלהם, ותחומי העניין שלהם, והצגו לבדם אל מול קהל בר/ת המצווה שלהן.
מערך הדרכה לבני / בנות מצווה
מפגש ראשון – שעה וחצי:
סיור מודרך בכל המוזיאון כולו. אף על פי שבר/בת המצווה ידריכו לבסוף רק מוקד אחד, חשוב לדעת בתוך מה המוקד הזה עומד. קל וחומר שחשוב לדעת על המוזיאון עצמו.
פתיחה בקומה השלישית, בכניסה. פתיחה כללית עם הסבר על המוזיאון כולו.
פתיחה לקומה עצמה, לפני שממשיכים, חשוב לשאול את ילדת הבת מצווה מהם תחומי העניין שלה, מה היא עושה בשעות הפנאי שלה.
לפי התשובות, המדריך ידע באילו מוקדי תרבות להתעכב.
מתחילים באינדיבידואלים וממשיכים למוקד התרבות שמעניין את ילד/ת הבר/ת מצווה. (לדוגמה, אנחנו עצרנו במוקד המוזיקה) מפתחים שם דיון קצר על מהי יצירה יהודית?
אחר כך כדאי להתעכב במוקדים שרלוונטיים לבר/ת המצווה, במקרה וכבר הוחלט מראש נושא/ מוקד ההדרכה זה יהיה פשוט יותר לקשר את הנושא למוצגים שונים בקומה השלישית. אם עוד לא הוחלט איפה תתבצע ההדרכה, הנה רשימת מוקדים שיכולים להיות רלוונטיים וכדאי לעצור ליד 1-3 מהם, בהתאם לזמן שנשאר.
- מסורות במזדרון הפולקלור
- הומור יהודי
- יודאיקה
- נשים פורצות דרך
- תיקון עולם
- מעיל לספר תורה של ז'קלין
סוגרים את הקומה השלישית במאורות עם הסרטון של שאנן סטריט.
משם ירדנו לקומה השנייה.
קיר הקהילות- מאיפה השורשים שלך?
להמשיך את ציר הזמן ולעצור במוקדים לפי הרלוונטיות שלהם לילד/ת הבר/ת מצווה ולפי הזמן שנותר למפגש.
להתעכב בכיכר המודרנה. ולסיים במוקד ישראל.
סיכום הקומה עם המשפט המנצח- אתם חלק מהסיפור.
קומה ראשונה
הסבר כללי על היסודות.
לתת דגש על מוצג אחד או שניים רלוונטיים.
סיכום סיור עם המוקד/ המרכז של הקומה שזה החלון למעלה ששופך אור לתוך המוזיאון. נותן מסר של תקווה ושל אופטימיות. שלמרות הכל אנחנו תמיד עם הפנים למעלה, מקווים או מצפים או מחכים לטוב, בונים עתיד טוב יותר.
מוזיאון העם היהודי- הללויה!
המדריך ייתן הדרכה מעמיקה ומקיפה על המוצגים במוקד שנבחר ע"י בר/ת המצווה. בר/ת המצווה עתידים להדריך אותו בעצמם, באירוע שלהם ולכן חשוב שיבינו על מה מדובר בצורה השלמה ביותר.
בסוף החלק של התוכן עוברים לתכלס- איך מדריכים?
שיטה אני אוהבת להשתמש בה כדי לזכור מה הכי חשוב בהדרכה מול קהל היא ראשי התיבות של קתימבה נ"ס:
קול – לדבר בקול רם, ברור
תנועה – לא לעמוד קפואים באותו המקום. לעמוד תמיד ליד המוצג שעליו מדברים.
ידיים – להשתמש בתנועות ידיים כדי להמחיש. להצביע על המוצג או על הפרט הספציפי שאותו אנחנו מציגים.
מבט – ליצור קשר עין עם הקהל. בעיקר אם אנחנו מקריאים מתוך דף, לעשות הפסקות כל כמה מילים ולהביט בקהל. לקשר תמיד בין המבט לקהל לבין המבט במוצג.
ביטחון – לדבר בביטחון, בלי "אההה" ארוכים מידי, לא בקול חלש, בעמידה בטוחה וכו'.
התלהבות – להתלהב ממה שאנחנו מדברים עליו, לדבר מתוך עניין.
ניסוח – ניסוח ברור, קישורים בין מוצג למוצג.
סביבה – לקחת בחשבון את הסביבה שבה אנו מדריכים. המוזיאון רועש ומלא בהסחות דעת, לעמוד במקום שאין לידו סרטון עם סאונד חזק שמפריע, לדבר בקול שגובר על הרעש שמסביב. לעמוד באיזור שיש בו מספיק מקום לקהל, שכולם יכולים לראות. לא לחסום מעברים וכו'.
כדאי שהמדריכה גם תדגים בעצמה ("שימו לב שאני עומדת קרוב למוצג שעליו אני מדברת, שאני מיישרת אליך מבט, מדברת בקול, מצביעה על פרטים ספציפיים במוצג…").
בתוך המוקד שנבחר, לשאול את בן/ת המצווה, על מה ספציפית הם רוצים להדריך, להרחיב להתעקב.
מה יהיה הנושא של ההדרכה שלהם? מה הקו המקשר בין המוצגים שהם רוצים להציג?
(בפיילוט שעשיתי, ילדת הבת מצווה בחרה לעשות הדרכה בנושא התחלות חדשות, בקומת היסודות ודיברה על מעגל השנה ומעגל החיים).
סיום מפגש- מה הלאה?
נשלח להם חומר, אנחנו שקופים עם המידע שיש לנו, במקרה וזה לא מספיק, שיחפשו ויחקרו בכוחות עצמם.
בר/ת המצווה צריכים להגיע מוכנים למפגש הבא- על ילד/ת המצווה ללמוד ולכתוב את ההדרכה שלהם, בהתאם למה שיש במוזיאון ולמוקד שהם בחרו, תוך התייחסות למוזיאון אנו באופן כללי ולסיפור של העם היהודי, מתוך החיבור האישי שלה לבת המצווה וכו'.
לפעם הבאה שניפגש על ילד/ת המצווה להגיע עם חומר מעובד כלשהו, שעליו הוא/היא עבדו וחקרו (פסקה תובה, תרשים זרימה, מיגע מעובד כלשהו שהם כתבו בעצמם).
בהזדמנות זו המדריך/ה תחלק להם דפים לבניית מוצג וטמפלט הדרכה. אותו בר/ת המצווה מוזמנים למלא שיהיה להם מוכן למפגש הבא ולהדרכה הסופית.
בפעם הבאה שניפגש נעשה חזרות, ילד/ת הבר/ת מצווה ידריך את המדריך/ה (ולהפך), המדריך ייתן ביקורת בונה עד שההדרכה של בר/ת המצווה תהיה הכי מושלמת שיש.
מפגש שני – שעה וחצי:
עוברים על הטמפלט ועל דפי בניית המוצג, בר.ת המצווה והמדריך עושים יישור קו למערך ההדרכה.
בר.ת המצווה מעביר/ה הדרכה מלאה בפעם הראשונה. המדריכה תתן משוב בסופו, עם ביקורת בונה. (כאן כדאי להשתמש בדפים הריקים שהבאנו מבעוד מועד ע"מ לכתוב לעצמנון הערות / הארות. נא לא להשתמש בטלפון לצורך כך!!! זה יוצר הסחת דעת ותחושה שאנחנו לא מקשיבים לילד/ה.)
אחרי שהמדריך נתן את הביקורת הבונה שלו, הוא ידגים זאת בעצמו לילד.ת המצווה וייתן הדרכה. בר.ת המצווה מוזמנים לרשום לעצמם נקודות במקביל לכך.
עכשיו אחרי התיקונים וההדגמה ילד/ת המצווה ידריכו בשנית.
בסים ההדרכה השנייה, כדאי לשאול את בר.ת המצווה, מה הם היו רוצים לחזק? במה הם מרגישים עוד חסרי ביטחון?
יושבים ביותר פירוט על הנקודות שדורשות חיזוק וכשהילד/ה מרגישים בטוחים מספיק, הם יעשו בפני המדריכה הדרכה אחת אחרונה- זוהי בעצם חזרה גנרלית.
בסיום ההדרכה הגנרלית, המדריך ייתן כמה מילות עידוד ואיחולים ובזה נסיים את המפגש השני.
מפגש שלישי – שעה וחצי:
הסיור כפי שנבנה ע"י המדריך ובן.בת המצווה.
מצורפים עזרים לבניית הדרכת מוצג והסברים כלליים על לנער/ה על קומה וגרליה.
בניית הדרכת מוצג
שם המוצג:
קומה :
מוקד:
נושא כללי של הסיור – מה הנושא שבחרת להדרכה שלך? במסגרת מה הגעת למוצג הזה? למה? האם הסיור הוא על התחלות חדשות? על השורשים שלי? יהודים פורצי דרך? | |
מה הקשר של תחנה זו- איך אתם מקשרים בין המוצג לנושא שלכם, לבר/בת המצווה שלכם, למשפחה שלכם…? למה בחרתם לעצור דווקא פה? איך המוצג רלוונטי? | |
נקודות מידע חשובות ומובילות במוצג – בצעו מחקר על המוצג ולמדו עליו, ההיסטוריה שלו ושל הקהילה ממנה הוא הגיע. כתבו כאן את העובדות הבסיסיות – מה שכל אדם חייב לדעת כדי להבין את המוצג. על זה הוסיפו עובדות/סיפורים וכו' שרלוונטיים לנושא שלכם. | |
שאלות – שאלו כמה שיותר. התחילו עם שאלות פשוטות- מה אתם רואים? מה זה מזכיר לכם? והמשיכו לשאלות מורכבות יותר. מהקל לכבד. | |
אסטרטגיות הדרכה נוספות – סיפור/אנקדוטה | |
לא לשכוח – מה הנושא \ מה הקשר? לא צריך לענות על שאלה זו – היא פה כדי להזכיר לכם מה רציתם להגיד J זה הזמן לחזור אחורה ולבדוק שהשאלות, העובדות והסיפורים בנויים באופן שמשרת את המטרה שלכם. עכשיו שהכל מסתדר, זכרו – הנושא אינו סוד – אמרו אותו! |