דגשים להדרכת קבוצות לא-יהודיות
דגשים חשובים לפני הדרכת קבוצות לא יהודיות:
- אנו רוצים להציג למבקרים שלנו מיהו העם היהודי כיום, אנו לא רוצים ללמד על יהדות אלא רק ליצור הכרות על הזהויות היהודיות השונות ועל התרבות היהודית דרך המוזיאון.
- הסבר כללי על מהי העמיות היהודית כתפיסה חשובה ובסיסית בדרך בה המוזיאון מציג את הזהויות היהודיות בעולם.
- להתנהל בזהירות מול הרעיון של "היהודים המצליחים", לא להתנשא בהדרכה שלנו יותר מדי פעמים. ניתן להגיד שבכל מקום אליו הגיעו היהודים יש השתלבות בהצלחה של יהודים בתחומים רבים ומגוונים (להימנע מ"הכי טובים"). מאוד מומלץ להראות את המורכבות של היצירה היהודית כדרך להגדיר זהות יהודית.
- הרצאתה של חנה בנדקובסקי מההשתלמות על הדרכת קבוצות לא יהודיות נמצאת בדרופבוקס ואנו מבקשים להאזין להרצאה כדי להתכונן כרקע נצרך להדרכת הקבוצות (במיוחד למי שלא שמע את חנה בהשתלמות).
פתיחה:
אנו מזמינים אתכם למסע היהודי העובר דרך זמן ומרחב, החל מארץ ישראל התנכ"ית, ואל תוך גלות בבל, בשביל העובר במזרח ומערב בנדידה אדירה מסביב לעולם וחזרה אל מדינת ישראל של ימינו, מסע מסביב לעולם עם יותר מ-3,000 שנה של היסטוריה.
אנו נבקר במרכזים הגדולים של החיים היהודיים לאורך כל העידנים, ונראה כיצד השפיעו היהודים וכיצד הושפעו הם עצמם מתרבויות העולם בזמנם.
במוזיאון 'אנו' שלוש קומות אשר חוקרות את הסיפור הייחודי והמתמשך של העם היהודי ברחבי העולם כיום ואת המסע ההיסטורי והיסודות של החיים היהודיים.
קומת הפסיפס
- ● "פולקלור יהודי" – מוקדי המסורות, אמונות ויודאיקה יהודית מסורתית ומודרנית.
- מוקד האוכל כדרך להציג את הגיוון היהודי והפסיפס של הזהויות היהודיות.
- תחיית השפה העברית – הנס של תחייתה של שפת הקודש אשר נהגתה אך ורק בטקסים המקודשים היהודיים אלפי שנים ובמאות האחרונות נולדה מחדש כשפה המדוברת הרשמית של העם היהודי היושב בישראל.
- התפתחות היצירה היהודית
קומת המסע
- ● "קיר הקהילות"- תצוגה אינטראקטיבית אשר מאחדת ומציגה מחקר שנעשה על קהילות יהודיות מסביב לעולם. להראות את הגיוון והסיפורים השונים של הקהילות.
- העת העתיקה – הדיורמה של יוחנן כריסוסטומוס, כותרת עמוד מעוטרת בצלבים מארץ-ישראל. תחילתה של מערכת היחסים בין היהדות והנצרות, דרך הדיורמות המרהיבות והעתיקות המוצגות במוקד נבחן כיצד הנצרות נוסדה מתוך העולם היהודי ומהן השפעות ההדדיות של הדתות זו על זו.
- ימי הביניים – "מנורת בלמונטה" – סיפורם של היהודים האנוסים מספרד, פורטוגל ואמריקה הלטינית.
"תנ"ך אלבה" – תוצר שיתוף פעולה מהמאה ה15 ביוזמתו של איש הכנסייה דה גוזמן אשר ביקש לקדם סובלנות דתית בין הנוצרים ליהודים ולכן ביקש מהרב אראגל לתרגם את התנ"ך לקסטליאנית.
- אמונה מחשבה ויצירה – "האבן המעוטרת מבית הכנסת במגדל" – העתק של ממצא ארכיאולוגי מתקופה בה ישוע פעל וביקר. מוצג זה מוצב במוקד האמונה כעדות להופעתה של המנורה כסמל למקדש היהודי, סמל אשר מלווה אותנו עד היום כסמלה של מדינת ישראל.
- ● "ההגירה הגדולה" – לקבוצות אמריקאיות מאוד חשוב להראות את המוקד, מעניק קונטקסט וחיבור אישי של הקבוצה לסיור ולמוזיאון.
- הציונות – תמונתו של החלוץ עובד האדמה, סיפור של קושי ואתגר בהקמת והפרחתה של מדינת ישראל הצעירה בארץ ישראל.
- ● "ישראל במספרים" – צמיחתה וסיפורה של מדינת ישראל, הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם ושל מאות הקהילות ששבו חזרה לאדמת ארץ הקודש.
קומת היסודות
- מוקד התנ"ך – גיוון הקהילות השונות ושפות הקודש השונות בעולם היהודי.
השפעתם של הכתבים על תרבויות שונות בהיסטוריה וכיום.
- טקסי החיים – "אבני קדיש" – מנהג הקדיש הקהילתי ביסודות היהודיים וסיפורו של קן גולדמן
רעיון ה"ברית" כברית בין האל לאדם המתגשם בסיפור המבול והקשת המגיעה כהבטחה.
מוקד השבת עם היצירה "143 שעות" – השבת כרעיון אוניברסלי של מנוחה ועצירה ממרוץ השבוע, רעיון אשר מתחיל בספר בראשית ונמשך עד היום בצורות שונות בקהילות יהודיות בעולם.
- תערוכת גיבורים- תערוכת חלוצי העם היהודי בהיסטוריה ובתרבות (לילדים אך מומלץ להכיר כנקודת חן נוצצת בסיור).
- תערוכת הללויה! – בתי הכנסת בעבר ובהווה כמרכז התרבותי-רוחני וחברתי של הקהילות היהודיות השונות והמגוונות הקיימות בעולם היהודי בהיסטוריה וכיום;
"דורא ארופוס" כמוצג המייצג את מרכזיותו של בית הכנסת היהודי כמרכז לימוד היסטורי ותרבותי בו ניתן היה לקרוא ולהכיר את ההיסטוריה היהודית מקירותיו של בית הכנסת
"פז – בית כנסת דנאן" כמוצג המציג את המנהגים המקומיים של הקהילה אשר מתפתחים בהתאם לתרבות המקומית אך עדיין משלבים ומשמרים את המסורת היהודית.
"זמן יהודי" – סרטוני קבלת שבת ויום הכיפור כדרך להציג את הגיוון היהודי הקיים היום בעולם.