דגשים להדרכת קבוצות עם לקויות למידה, קשב וריכוז והפרעות התנהגות:

על הקבוצות:

אוכלוסייה עם לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז והפרעות התנהגות, לעתים ההגדרה היא "נוער בסיכון".

מבקרים עם מאפיינים אלה נפגוש הן בקבוצות הומוגניות, בהן כל המשתתפים הינם בעלי מאפיינים דומים, אך גם בקבוצות נורמטיביות בהן משולבים תלמידים עם לקויות אלה. כיום בכל כיתה בבית הספר משולבים 2-4 תלמידים על לקויות אלה, כך שההתייחסות אליהם צריכה להיות גם בהדרכות רגילות.

נראה לרוב מאפיינים רבים יותר של אי שקט, תנועתיות, חוסר ביכולת לדחות סיפוקים, לפעמים נחוש בתחושת זלזול או חוסר רצון לשתף פעולה. לעיתים גם נתקל בתופעות של אלימות, כלפינו, כלפי משתתפים נוספים בקבוצה או כלפי התצוגות והמוזיאון באופן כללי.

יחד עם כל אלה, נוכל לפגוש גם סקרנות, יצירתיות, אנרגטיות חיובית והתעניינות בתחומים המעניינים אותם.

חשוב לזכור כי תלמידים אלה אינם בוחרים בהכרח בהתנהגות המורכבת והמאתגרת וכי זוהי הלקות שלהם. עלינו, כאנשי חינוך הפוגשים אותם, לנסות לפנות את האיכויות הרבות שיש בהם ולנסות להניח בצד את הקושי שבהדרכה הזו.

במקרים בהם נפגוש בודדים בקבוצה גדולה עם מאפיינים אלה, נצטרך לראות כיצד לתת להם מענה כך שהקבוצה הכללית לא תיפגע, אך במקביל, ניתן למבקרים אלה מענה מתאים שיאפשר גם להם ליהנות מהביקור באתר ככל הניתן.

הדגשים כאן מותאמים לקבוצות בהן למרבית המשתתפים ישנם מאפיינים אלה אך יכול גם להתאים מאוד לקבוצות נורמטיביות.

דגשים להדרכה:

  • הצורך מול קבוצות אלו הוא בהדרכה קצרה, מפעילה ועניינית.
  • חשוב לשוחח בתחילת הסיור עם אחראי הקבוצה ולתאם באילו נקודות עניין במוזיאון תבקרו עם הקבוצה במטרה שלא תהיינה אי הבנות או התעכבות על תכנים ונקודות שהינם פחות מתאימות לקבוצה.
  • כמו כן חשוב לבדוק בשיח ראשוני וכללי מול המשתתפים את מידת הקשב והעניין של המשתתפים כדי לדעת איך לבנות את סגנון וקצב ההדרכה בצורה המותאמת ביותר, יש לפעול בצורה גמישה לאור המסקנות.
  • חוקים וגבולות ברורים: יש להציב גבולות בתחילת ההדרכה ולוודא שלכולם ברור מהם האזורים בהם אפשר להסתובב ומתי. במהלך ההדרכה עצמה, להציב גבולות ברורים בכל הקשור בפגיעה באתר או בפגיעה אחד בשני.
  • יחד עם זאת יש להבין שאין מה לנסות לא להיכנס למאבקי כוח מיותרים ובמקרה הצורך להפעיל את הסמכות של מלווי הקבוצה שהגיעו עמם או לפנות למרכז המבקרים של המוזיאון לגיבוי.
  • קבוצות אלה מגיעות עם כמות גדולה של אנשי צוות. יש להיעזר בהם בכל הקשור לענייני משמעת ולהתנהלות בקבוצות קטנות.
  • חשוב להקפיד על הדרכות קצרות, אטרקטיביות ומשתפות ולא לקיים הדרכות מלל ארוכות שדורשות קשב רב, גם לאור מטרות הסיור יש לפשט מסרים ולנסות ליצור דיאלוג מפעיל שיאפשר להם לחוות באופן עצמאי את המוזיאון.
  • מומלץ לא לשלב קריאה של טקסטים ארוכים ומאתגרים, היה וישנם טקסטים כחלק מהתכנית החינוכית המדריך יכול להסביר ולפשט את עיקרי הדברים בע"פ.
  • רלוונטיות וגמישות לכל אורך ההדרכה והפעלת שיקולים באופן דינמי מול יכולות הקבוצה ובתיאום עם אחראי הקבוצה.