דגשים להדרכת קבוצות עם מוגבלות פיזית ותנועתית:

על הקבוצות:

אנשים עם מוגבלויות פיזיות יגיעו בקבוצות הטרוגניות או בקבוצות הומוגניות. כמו כן גם אם תהיינה יכולות תפקוד דומות, עדיין המבקרים יכולים להיות בעלי יכולות שונות מבחינת יכולות פיסיות.

המאפיינים המרכזיים של קבוצות אלה הינם קשיים במעברים בין מוקדים רבים ובין הקומות וחוסר יכולת לעמוד למשך זמן רב היה ואינם נעזרים בכיסאות גלגלים.

משמעות הדבר היא שההדרכה צריכה להיות ממוקדת במוצגים ומוקדים קרובים זה לזה ולא להתפרש על שטחים רחבים מדי שיקשו על המבקרים.

דגשים להדרכה:

  • חובה לשוחח עם ראש הקבוצה בתחילת הסיור ולראות שהתיאום מראש על תכנים וקומות מתאימים למידע המקדים שהתקבל, זאת במטרה שלא תהיינה אי הבנות או התעכבות על תכנים ונקודות שהינן פחות מתאימות לקבוצה.
  • יש לקחת בחשבון במסגרת זמני הסיור את זמן המעבר בין הקומות, אם במעלית או במדרגות בקצב איטי. אסור להאיץ בקבוצה.
  • מומלץ להתמקד במוצגים ובמוקדים צמודים וקרובים זה לזה באופן מאוזן בהדרכה ולא להתפרש על שטחים רחבים מדי.
  • בקבוצות עם כסאות גלגלים יש למקם את המשתתפים באופן בו המוצג בגובה העיניים שלהם, היה והמוצג גבוה יש לבקש מהם לעמוד במרחק סביר ממנו המוצג נראה באופן מיטיבי. כמו כן בקבוצות עם כיסאות גלגלים חובה לבחור מוצגים מתאימים לגובה המשתתפים ונגישים להם.
  • גמישות גמישות גמישות.
  • מומלץ להתמקד בסיור בקומות רחבות ונגישות כדוגמת קומות 3 ו-1, היה והקבוצה מבקשת גם הדרכה בקומה 2 יש להזהיר מראש שהקומה פחות נגישה ולתת להם לעשות את השיקולים. ניתן להציע להם הדרכה ממוקדת במרחב הפתיחה של קומה 2 (מסעות היהודים ומסביב).

שימו לב קיים במאגרים החינוכיים סיור טעימות קלאסי המותאם לקשישים בעלי מוגבלות פיזית ותנועתית ושם מצוין מסלול מיטיבי לקבוצות אלו, המסלול מציין היכן ישנם ספסלים לצד מוצגים.
https://education.anumuseum.org.il/?p=942