הדרכות דור Z

הנחיות כלליות ומאפייני הקהל:

מבקרים בגילאי 12-25, כלומר אחוזים גבוהים מכמות המבקרים שאנו מדריכים; תלמידים עד מכינות, סטודנטים, שנת "ההפסקה" (GAP) בין התיכון לקולג'.

דור Z מאופיין כגלובלי, ויזואלי וטכנולוגי – בני הדור הזה לומדים יותר על ידי התבוננות ופרקטיקה חווייתית יותר מקודמיהם, לכן זמן חופשי מוכוון מטרה מאפשר להם לקלוט את המוזיאון בקצב שלהם, ואנו חייבים להתאים את ההדרכה ליכולות הלמידה שלהם.

  • תקשורת – חשוב לזכור שזהו דור שגדל והושפע משמעותית מאירועי הקורונה, הבידוד החברתי שנכפה עליהם ומסגרות רבות ששונו או בוטלו הטמיעו בהם יכולות מסוימות לתקשורת חברתית אחרת מהתקשורת של דורות שקדמו להם (פלאפונים ומדיות חברתיות – אמצעים חברתיים עדיפים ולא אנטי-חברתיים).
  • מבט גלובלי – בעקבות חיבור יומיומי למדיות חברתיות ולעולם האינטרנט הם בעלי חיבור ומודעות גבוהה לנושאים גלובליים, מודעים לעולם החיצוני המקיף אותם ולקהילות בינלאומיות ותחומים רבים. המודעות לא יוצרת אכפתיות גבוהה או הטמעה של החיבורים והנושאים אבל בהחלט מודעים לכך. דוגמא לכך נראה בנושא "שיוויון מגדרי" – נושא מדובר ומוכר במודעות שלהם אבל לא תמיד הם מבינים את ההקשר הרלוונטי והחיבור האישי שלהם לנושא.
  • משמעת והשלכות סביב התנהגות שלילית – דור זה תופס את רעיון המשמעת באופן שונה לחלוטין מהדורות שקדמו לו. מהניסיון שלו- השלכות ועונשים מהדור "הבוגר" לא באמת מתרחשות או בעלות משקל. לכן, צעקות או איומים על "לקיחת זכויות" יהיו בעלי השפעה אפסית כי הם אינם מכירים בתמריץ זה כדרך לגרום להתנהגות חיובית.
  • שני מאפיינים נוספים ייחודיים מחזיקים בתוכם מודעות והשפעה משמעותית על דור זה – מודעות לבריאות הנפשית ורעיון הנזילות הזהותית. יחד עם זאת מאפיינים לא צריכים לעגן את הדרך בה אנו מתייחסים אליהם רק להבין שהם חלק מהזהות הפרסונלית של הקהל ויש לכבד זאת ולא לקיים דיונים או שאלות שיגרמו להם להרגיש שמביאים אותם למקום אינטימי/מחייב אותם להגדרות שאינן שלהם. יש להיות רגישים ולזכור זאת כאשר עומדים מולם.
  • בכללי – אלו גילאים של ג'ונגל חברתי, והבחירה לענות/לשתף במהלך הסיור מושפעת רבות מ"כיצד זה יראה".

תיאום ציפיות והתנהלות מול תלמידים/סטודנטים

  • שימוש בשמות פרטיים של התלמידים כדי לקיים חיבור אישי ראשוני.
  • חוקי המוזיאון: להדגיש שהמדריך מוביל את הקבוצה בתערוכות וקובע את הלו"ז. במוזיאון יש להתנהג באופן מכבד את הקהלים האחרים (ואת עצמם) לכן ההליכה תעשה באופן רגוע וללא הרמת קול, יש לכבד גם את המוזיאון והמוצגים ואין לגעת אלא אם נאמר אחרת, מתנהגים באופן מכבד.
  • תמריצים חיוביים: בהמשך לחוסר ההשפעה של משמעת – הדרך לקיים משמעת היא דרך תמריצם חיוביים שיובטחו תמורת התנהגות ראויה. יש להציג באופן ברור: "כרגע אנו משוחחים X דקות, אם תקשיבו ותשתפו פעולה אתן לכם צ'ופר של זמן שיטוט עצמאי/צפייה בסרטון/משחק באינטראקטיבים" – גייסו את המוזיאון ע"מ לתפוס את התלמידים ולקיים את המשמעת.
  • העזר החינוכי נועד לעזור לחוויה החינוכית, לא לעגן או להטריח את התלמידים. השתמשו בו באופן מאוזן מול התלמידים, האם העזר ישולב לאחר הסבר על מוצג או במקום הסבר על מוצג? האם כדאי להקריא את השאלות והתלמידים יענו בע"פ או בכתב? האם כדאי לוותר על השאלה הזו כי עדיף לתת להם לצפות בסרטון שימקסם חווית התבוננות? שימו לב אפשר בהחלט לקבל החלטה עם המורה (שותפות, זוכרים?) על איסוף העזר בשקית והמורה ייקח את העזר להמשך הפעילות בכיתה.
  • גמישות באיזון זמן חופשי מכוון מטרה מול הדרכה פרונטלית – הלימוד והחוויה מיטביים עם התבוננות ויזואלית וחוויה עצמאית, לכן מומלץ להשתמש מולם בכלי "זמן חופשי מוכוון מטרה"/"הכה את המומחה".

תיאום ציפיות והתנהלות מול המורים/מלווים:

  • הצגת השם שלי + וידוא השם שלהם (אנו נצטרך להשתמש בשמות במהלך ההדרכה)
  • הבהרת מקומו של המדריך: המדריך הוא הפונקציה החינוכית מובילה, המורה/מלווה בשותפות איתו על ענייני ריכוז התלמידים, העברת הידע לתלמידים (אם צריך להבהיר משהו) ובפעולות שונות לאורך הסיור המורה הוא שותף מלא להדרכה. 
  • המורה הוא דמות מופת שמהווה דוגמא והתלמידים מסתכלים ומגיבים לכך – לכן בואו נוביל יחד סיור שיהיה כיף לכולנו, המוזיאון מדהים ומרתק וכולנו יכולים להרוויח מהחוויה. בוא נתקשר כל הזמן ונהיה שותפים להובלת החוויה בשביל התלמידים.
  • המדריך פתוח להצעות סביב אורך זמן חופשי, שאלות מהתלמידים ולתת למורה גם מקום בסיור באופן מאוזן מול מטרות הסיור.
  • מה חשוב למורה/מלווה לדעת עכשיו מהמדריך לפני שמתחילים? (על מטרת הסיור , לו"ז, כל דבר)