"העט והחרב" – הכתבים המכוננים של העם היהודי
פתיחמסע אחר ארבעה מהטקסטים המכוננים של העם היהודיתרבות המחלוקת, צנזורה וזיכרון לאומי: אלה רק כמה מן הנושאים שהעסיקו את העם היהודי לאורך הדורות, ומעסיקים אותנו גם כיום. בסיור נבחן כמה מן הכתבים המכוננים של העם היהודי – מהתנ"ך והתלמוד, דרך כתבי הזכויות ועד מגילת העצמאות – ונגלה מה ניתן ללמוד מהם על הסוגיות הרלבנטיות עבורנו גם כיום. מטרת הסיור היא לגלות ולהבין כיצד כתבים אלה וההגות שתועדה בהם השפיעו על מדינת ישראל ומשפיעים עליה עדיין.
קומה ומוקדמוצגים רלוונטייםהסבר והקשרלמה זה מכונן? מה אפשר ללמוד מזה?
1יסודותהתנ"ך   תמונה-רות ונעמימוצג-תנ"כיםמוצג-שבתסרטון-קודקסהתנ"ך מהווה את הגדרת הבסיס של העם היהודי – ברמה הטכנית – השם "עם" ו"יהודי", וברמה הפרקטית -אתיקה, חוקים ונרטיב היסטורי לאומי על שמו מכונים היהודים "עם הספר".פרעה, בסיפור יציאת מצרים מגדיר אותנו לראשונה "עם".הפעם הראשונה בה מכונה אדם מישראל כ"יהודי" – מרדכי, במגילת אסתר"עשרת הדיברות" הן הקוד האתי של העם היהודיבעולם העתיק התנ"ך הגדיר מונחים סוציאליים כמו מנוחה (שבת), צדקה (תרומות ומעשרות), אקולוגיה (שמיטה) ועודDNA תיאולוגי ותרבותי אחיד בתפוצות – בתנ"ך היהודי כלולים 24 ספרים. הדקדוק בהעתקה הוביל לשינויים מינוריים בין תפוצות המערב התיכון ליהודי תימן – ועדיין, לא הוביל לשינוי משמעות!רלוונטיות ערכית אוניברסלית – התנ"ך הנוצרי "הביבליה", נמכר בכ5-7 מיליארד עותקים.§         "עם הספר" – חיבור לספר כאובייקט: רוקדים איתו (הכנסת ספר תורה, שמחת תורה) בוכים לספר, מנשקים אותו, גניזה.נרטיב לאומי
2עת עתיקההמשנה והתלמוד סרטון – הדף היומיתמונה-השתלשלות ההלכה2 הטקסטים "היורשים" של התנ"ך הם אלו המנתחים / מפרשים אותו. המשנה = תורה שבע"פ מימי התנאים.נאספה מהמאה הראשונה עד השלישית ונערכה ע"י רבי יהודה הנשיא.מחולקת לש"ס – 6 סדרים, באופן נושאי "המשנה" נכתבת כי אז מצטבר חומר רב שמצריך איגוד וסינון. התלמוד (בבלי+ירושלמי) = "פרוטוקול" הדיון שהתקיים בבית המדרש סביב כל משנה.התלמוד נערך בסוף המאה החמישית ומעיד כי נחתם סופית ע"י רב אשי ורבינא – שניהם בני התקופה.התלמוד הבבלי התקבל בכל תפוצות ישראל כטקסט ההלכתי המחייב התלמוד הוא פרשנות והעמקה על המשנה ומהווה עד היום מרכז הלימוד בישיבותתרבות המחלוקת –המשנה והתלמוד מלאים וויכוחים.  מתוך אי ההסכמה, ברי פלוגתא דוגמת הלל ושמאי (ויורשיהם), מפתחים את הדיון ההלכתי –  ומפרשים את "האמת האלוקית" (האבסלוטית) צנזורה – מה נכנס ומה לא בתהליך הסינון? אליטה שמקבעת את הקנוניזציה היהודיתיהדות ניידת – מפעל איגוד המשנה והתלמוד הם חלק ממאמץ לאומי לאפשר העברת ידע ולימוד במרחב היהודי (לצד פיתוח השו"ת, בתי הכנסת וכו')הלכה – השפעה מיידית וארוכת טווח על אורח החיים היהודי בכל אספקט חייםאינטלקט – "הלימוד" כמרכיב תרבותי. פיתוח האינטלקטואל על בסיס שינון (משנה, תורה שבעל פה) ופלפול, חקר והעמקה בסוגיה נתונה.
עת חדשהכתבי חסות ריפליקה- וושינגטון ריפליקה – יוסף בן טולילהעד עכשיו הטקסטים המכוננים עוצבו "מבפנים".
בעת החדשה ניתנים "כתבי החסות" המגדירים את מעמדם וזכויותיהם של היהודים
מכתב וושינגטון – מזמין את היהודים (ככל עם) לאמריקה ולהנות מחופש דת ופולחןכתב חסות צרפתי – ניתן ליהודי אלג'יריה והקנה מעמד מסחרי ואזרחי שווה כאזרחי צרפת.  
גורם חיצוני – הגדרת הזהות, המאפיינים, הזכויות והחובות האזרחיים נקבע ע"י לא-יהודי.טקסט חילוני – טקסט מכונן, לראשונה מזווית חילונית-אזרחית וללא הקשר/תוכן דתי.השתלבות –  השפעה מיידית וארוכת טווח על העולם היהודי: חילוניות, התבוללות, השתלבות ותרומה תרבותית ומדעית. דמוגרפיה – יצירת מעמד כלכלי-חברתי יהודי חדש. מיסוד קהילות (למשל ארה"ב)
מגילת העצמאותהחוויות – הטובות והרעות – בהיסטוריה היהודית מוכיחות שנדרשת הגדרה וקביעת מאפיינים פנימית. בהיעדר חוקה, מהווה מגילת העצמאות הבסיס עליו מושתתת המדינההמגילה נוסחה מספר פעמים עד שנחתמה – ברגע האחרון ממש.הגדרה עצמית – אחרי השפעות והגדרות חיצוניות – פעם ראשונה שהעם היהודי מייצר מסמך חילוני-אזרחי עם הגדרה וחזון  נרטיב לאומי – המגילה מקבעת את הסיפור ההיסטורי של העם היהודי, זכותו ההיסטורית לריבונות בארץ ישראל ומשימתו.ישראל כמרכז יהודי – הגדרת תפקידה של מדינת ישראל ברמה הפנים יהודית – ארץ מקלט?
  סיכוםלכל שנות קיומו לווה והוגדר העם היהודי ע"י טקסטים מכוננים. חלקם היו בעלי השפעה אוניברסלית (התנ"ך) וחלקם היו מעצבי החיים היהודיים ליותר מ- 2000 שנה (המשנה והתלמוד). בתקופות מסוימות נכתבו הטקסטים ע"י גורמים חיצוניים לעם היהודי – והשפיעו עלינו לא פחות (כתבי זכויות וכתבי חסות) מגילת העצמאות היא המשך ישיר וטקסט מכוננן הנסמך על כל קודמיו – המנסה להכיל ולשכלל כל אחד מהם. כל הטקסטים האלו עיצבו את דמותו של העם היהודי וקשרו אותו לזהותו.

2 מוקדי רשות נוספים

2ימה"בשירה ופיוטים דיורמה-שמואל הנגידתמונה-אבן גבירולסרטון – פיוטים   דיורמה-שריפת התלמודמוצג-אקליזה וסינגוגה  בימה"ב, בהשראת המרחבים הגיאוגרפיים השונים, מתעצבת הכתיבה היהודית גם בהיבט התרבותי ולא רק כטקסט דתי. ספרד (המוסלמית) – "תור הזהב"שירת קודש וחול שנכתבה בהשפעת התרבות הערבית הפיוטים – שירת הקודש, עסקו בכמיהה לציון, בקרבת האל, במקרא ובהגות.שירת החול – למשל שירי תלונה, אהבה ויין. שירים אלו נאספו ל"דיוונים" של כל משורר.אשכנז (הנוצרית) – רדיפה דתיתהרדיפה באשכנז התבטאה בעלילות דם, שריפת ספרים (תלמוד) ופרעות רצחניות מקומיות – שיצרו מודל של "מוות על קידוש השם".לאחר הפרעות (תתנ"ו – מסע הצלב הראשון ב-1096) התפתחה תרבות כתיבה, לתיעוד וזיכרון המאורעות.הפיוטים באשכנז עסקו בחורבן הקהילות, בזכירת האויבים ובהנצחת הנספים ודבקותם ביהדותם.כמיהה לציון –  לאחר שנות ניתוק רבות ועלייתה של האנטישמיות הקדומה (בעיקר אשכנז), נוצרת תרבות שירה ופיוט המביעים געגוע לארץ האבות ולעצמאות היהודיתהשפעה על-דורית – שירת החשק, האהבה והתלונה כבסיס לשירי האהבה המלנכוליים של ימינו; רבי אמנון ממגנצא – "נתנה תוקף" -> מלחמת יום הכיפורים ונופלי בית השיטה. ספרא סיפא – מנהיגים בולטים, אנשי צבא (שמואל הנגיד) החזיקו בתפקידים פוליטיים ומקצועיים לצד היותם אנשי רוח ותרבות, משוררים וסופרים.תרבות בשירות הזיכרון –  שימוש בשירה ומוזיקה ככלי הנצחהמוקד רשות
3תרבותשפות – עבריתשפת מקור – העברית היא השפה בה נכתבו הטקסטים היהודיים מאז התנ"ך. למרות שבמרוצת הדורות נוצרו שפות יהודיות מקומיות כמעט בכל התפוצות – עדיין, רובן נכתבו באותיות עבריות אליעזר בן יהודה כיזם – הוגה חזון ופועל למימושוהרוב התנגדו להחייאת העברית (מטעמים דתיים ופוליטיים)הדרך להטמעת העברית עברה דרך הילדים: שירי חגים וכו'פרויקט ציוני – המפעל הציוני (אולי היחיד) שהצליח ב-100% והחזיר את העברית להיות שפה דבורה אחרי 2000 שנה.תרבות מאחדת – העברית הייתה השפה שכל יהודים הכירו גם אם לא דיברו בה.צורך ב"שפה משותפת" לכל העולים, ליטרליתרבות מגוייסת – השימוש בשפה עברית עבור הספרות העברית לחזון הציונימוקד רשות