סיור צה"ל: רב-תרבותיות וישראל
רב תרבותיות וישראל | |||||
פתיח | החברה הישראלית היא חברה רב-תרבותית. העושר והמגוון האנושי המאפיינים אותה מייצרים אתגרים חברתיים ולצדם הזדמנויות ללימוד וליצירה. מטרת הסיור היא לתרום לבניית חברה מלוכדת ולחזק את ערך הרעות ואת תחושת הסולידריות בגופי הביטחון ובישראל בכלל. בסיור נבדוק מה משמעותן וחשיבותן של דעות ופרשנויות שונות, נלמד כיצד המפגש עם תרבויות זרות לאורך ההיסטוריה עיצב את העם היהודי, ונתהה גם כיצד יכולה החברה הישראלית לצמוח דווקא הודות לריבוי התרבותי המאפיין אותה מאז ראשיתה. הסיור מתאים לקבוצות מגוונות ומאפשר שיח ולימוד מזווית חיובית על אתגרים חברתיים בישראל. | ||||
קומה, מוקד ומסגור | מוצגים רלוונטיים | הסבר והקשר | דוגמאות מרכזיות | הערות/ דוגמאות לשאלות לדיון | |
1 "שני צדדים לאותו אירוע" | יסודות | שבתמעגל השנה | הלו"ז הציבורי בישראל מושפע מהמורשת היהודית אך לא רק. עם השנים נוספו מועדים חדשים בלוח השנה בישראל ומועדים עתיקים קיבלו התייחסות מחודשת. תחבורה ציבורית בשבת, חגים "לא יהודיים" ומועדים אידיאולוגיים – הם דוגמאות לריבוי הדעות ולפרשנויות השנות המתקיים בישראל ובא לידי ביטוי בציבוריות הישראלית. מגזרים שונים בחברה מציינים אירועים בדרכים שונו | השבת כנקודת מחלוקת:יום דתי, שאליו כמהים ומצפיםיום חופשי ובעל ערך חברתי וחילונימועדי השנה כמשקפי ערכים אידיאולוגיים, תרבותיים, דתיים שונים:יום ירושליםחג הסיגדנובי גודיום העצמאות וימי הזיכרון | אילו אירועים או מועדים הייתם רוצים שייתפסו יותר נפח? האם יש גבול לכמות וללגיטימיות האירועים שנכנסים ללוח? |
2 המפגש היהודי עם תרבויות זרות | עת עתיקה (א"י) | בי"כ אלכסנדריהליל הסדר קערת ההשבעה | בעת העתיקה מתקיים מפגש של היהודים עם ההלניזם ועם התרבות הבבלית. בימים שלאחר חורבן בית המקדש נדרש העם היהודי למצוא מחדש דרך לקיים את הפרקסיס היהודי. היות שחלק ניכר מהריטואלים היהודים נשען על עבודת המקדש, היעדרו דרש יצירה מחודשת של ריטואלים ומקום תפילה. לשם כך, נלקחה השראה מהתרבות ההלניסטית השכנה. דוגמא אחת לכך היא בבית הכנסת הגדול באלכסנדריה שמעוצב על פי מקדש יווני (על העמודים הקורינתים וצורת החלל). דוגמא שניה נראית בליל הסדר. חג הפסח, שכבר לא ניתן היה להקריב בו קורבן פסח, קיבל השראה מחודשת מהסימפוזיון היווני – אומץ בו מנהג ה"הסיבה" בשתיית 4 כוסות היין. השפעה בבלית | מפגש עם תרבות זרה כגורם להשפעה נייטרלית (הלניזם, בבלי)חיובית (אסלאם)שלילית (מודרנה) | מה המחירים של השתלבות תרבותית? מה שומר על ייחוד, על קולקטיב? מתי כדאי ומתי עדיף שלא לאמץ תרבויות שונות? |
ימה"ב (ספרד) | שמואל הנגיד אנוסיםהרמב"ם | בספרד מתרחש מפגש עם התרבות המוסלמית. תרבות זו מאפשרת את התפתחותה של יצירה יהודית תרבותית חדשה: השירה – שירת חשק, שירת יין, פיוטים ושילוב בין קודש לחול. המפגש עם האסלאם משפיע גם על העולם הדתי. תופעת האנוסים מתרחשת במאה ה-12 תחת שלטון המואחידון המוסלמי (ולא במאה ה-15 תחת השלטון הנוצרי). הרמב"ם פסק שאין לדרוש מהציבור "למות על קידוש ה'" בין היתר בשל השפעת העולם המוסלמי הכולל את עקרון ה"פקי'ה" = העמדת הפנים, המאפשרת לחיות תחת מסווה דתי אחר. | |||
עת חדשה (מערב אירופה, אמריקה) | משה מנדלסוןתמונת משתלביםסרטון פלוצקי | בעת החדשה מתרחש מפגש בלתי נמנע עם המודרנה. המפגש הזה מוכיח כי ברב-תרבותיות טמונים אתגרים כמו איבוד זהות אישית. במבחן הזמן, השתלבותם של היהודים בתרבות האזרחית המקומית גרמה לנטישת זהותם היהודית ולהתפרקותן של קהילות יהודיות. מנגד, גם נולדו קהילות יהודיות חדשות, כמו זו שבארה"ב. | |||
3 יצירה ישראלית מתוך גיוון תרבותי | אינדיבידואלים, קהילות וגבולות | בישראל (ובעולם היהודי בכלל) קיימות היום מגוון זהויות. במוקד האינדיבידואלים ניתן לראות תפיסות ותאים משפחתיים מגוונים בעם היהודי ולזהות גישות שונות בחברה הישראלית | העולם היהודי המודרני כמודל לריבוי דעות | מה מגדיר יצירה כשייכת לתרבות מסוימת? מה אפשר ללמוד מההיסטוריה היהודית על תהליכי תרבות? | |
מוזיקה | האחים אלכוותיעופרה חזה | הגיוון התרבותי בישראל משתקף גם בסיפורה של המוסיקה המקומית: שנות ה-50'- נדחקה המוזיקה הערבית והמזרחית ע"י הממסד התרבותי בארץ (אלכוותי). שנות ה-70' – הצלילים המסורתיים והאותנטיים של העולים לישראל השתלבו ביצירה המקומית והבינלאומית ויצרו צליל אומנותי חדשני (חזה). | התרבות הישראלית: תוצר רב-גוני – מדינת ישראל היא מדינה יחסית צעירה. בשונה ממדינות בנות מאות שנים, לישראל אין תרבות מקומית מובהקת. השילוב המוסיקלי, התנועתי והקולנרי – הם דוגמא ליצירה יש מאין.לקחי עבר – היחס המדיר לתרבויות שונת (שפות, מוסיקה) בקום המדינה הוביל להדרת אוכלוסיות ותחושות קיפוח. הכלת התרבויות מינפה את החברה והעשירה את התרבות המקומית והבינ"ל.תרבות ואומנות כפלטפורמה להשתלבות וביטוי אישי | ||
מחול | שרה לוי תנאילהקת בת שבעריקודי עם | המחול הישראלי נוצר יש מאין וגם הוא שילוב של מגוון צעדים, מנגינות וסגנונות ריקוד. העליות הרבות הביאו איתן תנועות וריקודים מגוונים. השילוב המקומי בין כל אלו יצר סגנון ריקוד ייחודי המשתקף בלהקות המחול הישראליות לאורך השנים. | |||
שפות | כרזות | המאמץ הציוני כלל גם את החייאת השפה העברית. עם הקמת המדינה נדרש הציבור לנטוש לחלוטין את השפות הזרות, לעברת שמות משפחה ולדבר עברית בלבד. כיום ריבוי השפות לא מזוהה כאיום אלא דווקא כיתרון. | |||
אוכל | אינטראקטיב | הגיוון התרבותי בישראל משתקף גם בקולינריה המקומית. ריבוי הטעמים ומנעד המאכלים העדתיים הרחב יצרו מטבח חדש – המטבח הישראלי המשלב בין שלל הטעמים. | |||
הומור וקולנוע | סרטון – הומורתסריט "גבעת חלפון" (קולנוע) | הומור וקולנוע יהודי וישראלי מתמקדים בהבדלים ובקשיים החברתיים: עדות, אידיאולוגיות, פוליטיקה, טראומות לאומיות – ומגויס להתמודדות עם האתגרים הללו. | |||
סיכום | בסיור נחשפנו לסיפור היהודי כסיפור של מפגש והשפעה של תרבויות. ראינו את הערך שבמגוון דעות ואת הפוטנציאל החדשני והיצירתי הטמון בחברה המכילה צבעים, פרשנויות וקהילות שונות. |