גיבורים – מעודכן לאוקטובר 2024
גיבורים
קהל יעד: כיתות ג-ו
גיל: 9-12
*שימו לב שישנן הנחיות שונות לכיתות ה-ו המופיעות בגוף המערך
משך התכנית: שעתיים
התכנית במשפט: תכנית העוסקת במושג הגבורה דרך סיור אינטראקטיבי ופעילות יצירתית לכל אורכו.
התכנית בפסקה: התערוכה ״גיבורים: פורצי הדרך של העם היהודי״ מזמינה אתכם לחוויה פורצת דרך! אתם מוזמנים לזנק לתוך מוחו של אלברט איינשטיין, לעמוד על הראש עם בן גוריון ולשחות כמו מארק ספיץ, באמצעות שלל תחנות אינטראקטיביות המוקדשות כולן לגיבורי העם היהודי. במהלך המפגש ננסה להבין – מה הופך אדם לגיבור או גיבורה? מהן התכונות והערכים של גיבור? נתבונן על גיבורים בחייהם ובסביבתם של התלמידים, נערוך דיונים וסדנאות ונחשוב כיצד אנחנו יכולים להיות גיבורים.
סדנת פתיחה בכיתה | 35 דקות |
סיור בקומה 2 – פורצי דרך בהיסטוריה היהודית | 35 דקות |
סיור ופעילות בתערוכת "גיבורים" | 35 דקות |
סיכום במוזיאון | 15 דקות |
*ניתן לשלב מונולוג של דונה גרציה/רוזה לוקסמבורג כתחנה נוספת עבור קבוצות גדולות.
חומרים:
- פתיחה: סט פאזל גיבורים וגיבורות
- בסיור לכל המשתתפים: מדבקות גיבורים
- האם ישנם ילדים משולבים בכיתה (על הרצף האוטיסטי או בעלי מוגבלויות)?
- האם יש למורה מידע שחשוב שאנחנו נדע על בית הספר/השכבה/הכיתה?
מערך חינוכי
מטרות פדגוגיות:
ידע:
- חשיפת המשתתפים לפורצות ופורצי דרך שונים מההיסטוריה של העם היהודי.
- לימוד של מושג הגבורה. לצורך התכנית, נגדיר גבורה כך: פעולה חיובית למען אדם או קבוצה אחרים ממני – החלש, החברה, העם וכו.
מיומנויות:
- הקניית יכולת ראשונית לניתוח ודיון על תכונות, מעשים וכיצד הם מגבשים "גיבורה" או "גיבור".
חיבור ורלוונטיות לחיי המשתתפים:
- האם אני מתנהגת/התנהגתי כגיבורה?
- מה אני יכולה/צריכה לעשות כדי להיות גיבורה?
(35 ד') סדנת פתיחה:
5 דק' – פתיחה (הצגת המדריכה, הצגת המוזיאון, לו"ז להיום, מה המטרות שלנו)
הציגו את עצמכם, את המוזיאון ואת לוח הזמנים של היום. ספרו שאנו היום נמצאים בתוכנית "גיבורים" ושאנו היום הולכים להבין מה זה גיבור ומהי גבורה, ונפרט בהמשך.
15 דק' – פעילות פתיחה: פאזל גיבורים
- חלקו את הקבוצה וכל קבוצה קטנה תקבל פאזל להרכבה, הציגו לקבוצה את ערמת החלקים, וספרו להם כי בתוך ערמה זו מסתתרות 5 דמויות שעליהם להרכיב.
- לאחר הרכבת הפאזלים, יהיו לפניכן 5 דמויות ללא שם. בררו עם הקבוצה ונסו לפענח את הדמויות – התמקדו במשה רבנו, שמחזיק את לוחות הברית. אפשר אולי גם את עדה יונת, שעל צווארה מדליית נובל (מעבר לכך הדמויות מאוד קשות לפיענוח).
- בקשו מתת הקבוצות להפוך את הדימויים – בצדם השני שם הדמות והטקסט שלהם.
- בקשו מהם לקרוא על הדמות ולהציג אותה לפני שאר הקבוצות.
- שאלו:
- האם האיש/ה הזה גיבור לדעתכם? למה?
- אלו תכונות יש לו שהופכות אותו לגיבור?
- אלו מעשים הוא עשה שהופכים אותה לגיבורה?
15 דק' – סרט על דמות של גיבור/ה ודיון
סרט על דמותו של הבעש"ט/ רוזלינד פרנקלין (לכיתות ה-ו: סרטון הניצחון של אסף יסעור) – צפו בסרטונים (כמה לשיקול המדריכה) ושאלו:
- מי לדעתכם הגיבור בסרטון ולמה? (בסרטון של הבעש"ט יכולים להיות 2 גיבורים, גם יוסל'ה וגם הרב)
- גיבור מלשון להתגבר – מה היו הדברים עליהם התגברו הדמויות? ("איזהו גיבור הכובש את יצרו"!)
- האם יוצא לכם מדי פעם להתגבר על דברים בחיים שלכם? (קשים או קלים!)
למדריכה: מומלץ שיתוף אישי בסיפור קטן (קל ופשוט) בשלב זה על התגברות שלך על קושי. לדוגמא: להתאפק לא להתעצבן על מישהו או להתאפק לא לזלול ממתקים, מה שנוח לשתף.
חשוב אבל גם להראות כיצד הגיבורים והגיבורות לא רק מתגברים, אלא גם ממש פורצים דרך.
סכמו: אנחנו מבינים שסביבנו בעולם ובהיסטוריה יש גיבורים וגיבורות שהתגברו והפכו לגיבורים, ואפילו אנחנו יכולים להיות גיבורים בדיוק כמוהם!
היום במוזיאון אנחנו נדבר ונכיר גיבורות וגיבורים של העם היהודי – נבין גם בהמשך אלו תכונות ומעשים הופכים אותנו לגיבורים? נספר את סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי, וכמובן – ע-מ-י-ו-ת!!!
הסבר על פעילות לקראת עליה למוזיאון
שאלו: איזה גיבורים וגיבורות אתם מכירים? האם אתם מכירים גיבורים וגיבורות מהעם היהודי? מה הופך אותם לגיבורים בעיניכם?
אנחנו עומדים לעלות למוזיאון, שם נפגוש אלפי גיבורות וגיבורים, אנשים ונשים שפרצו דרך לקהילה שלהם, לעם ישראל או לעולם כולו.
(30 ד') סיור ופעילות בקומה 2:
אנחנו נמצאים עכשיו בקומה ההיסטורית, שעוסקת כולם בקהילות יהודיות בעולם ובנשים וגברים שתרמו לעולם.
עכשיו אנו נכיר דמויות יהודיות מההיסטוריה אשר במעשיהן היו גיבורות ופורצות דרך בתחומים שונים:
- קיר הקהילות (לנה רבנקו) – המהר"ל מפראג, כל דמות מנהיגה לבחירת המדריכה
- "מסעות היהודים" – אילו גיבורים (מנהיגים דמויות משמעותיות) אתם מזהים בסרט?
- בנימין מטודלה – היהודי הראשון שטייל בעולם ותיעד את הקהילות היהודיות – מנהיג מעורר השראה אשר דרכו אנחנו יודעים היום מידע יקר ערך.
- דברו על התכונות שיש למנהיגים והגיבורים השונים בהדרכה
(30 ד') פעילות בגלריית גיבורים:
*לכיתות ג-ד: אני מחלקת לכם עכשיו (מה שיוצא אני מרוצה) מדבקה של גיבור שמסתתר כאן בתערוכה. המשימה שלכם היא למצוא את הגיבור ולהבין מהתחנה או מהטבלט שלידו מדוע הוא בתערוכת הגיבורים של המוזיאון.
לאחר שגיליתם את הגיבור במדבקה יש לכם זמן להסתובב באופן חופשי בתערוכה ולבחור 2 גיבורים – רשמו אחד על פתק תלו על קיר התערוכה במקום המיועד, ואחד הוסיפו לרשימת הגיבורים והגיבורות שלכם וקחו איתכם לסדנת הסיכום.
לאחר 25 דקות קראו לתלמידים ואספו אותם לשבת בפינה בתערוכה לסיכום:
- ספרו לנו על גיבורי המדבקות שלכם: מי הם, מה הם עשו, למה הם פה, אלו תכונות יש להם?
- אלו עוד גיבורים בחרתם?
*לכיתות ה-ו: נחלק לתלמידות/ים את דף הפעילות בגלריה. עליהם להסתובב ולמצוא כמה שיותר מהדמויות המופיעות בדף וללמוד עליהן. לאחר שמצאו עליהן/ם להגיע למדריכ/ה ולקבל את חתימתה/ו. המטרה היא למצוא כמה שיותר.
- סכמו: שתפו את התלמידים על גיבור אחד לבחירתכם, ופרטו למה הוא כאן, ומהם התכונות שיש בו שהופכות אותו לגיבור בעיניכם. (מומלץ לספר על גיבור לא צפוי/לא מוכר)
סיכום:
היום ראינו הרבה גיבורות וגיבורים שונים מההיסטוריה היהודית. הבנו שלגיבור יכולות להיות כל מיני תכונות, לאו דווקא חוזק פיזי, אלא גם כוח רצון, ראייה של האחר, ועוד. את התכונות הללו אנחנו יכולים למצוא בעצמנו, ומה שחשוב הוא איך אני משתמש בתכונות וביכולות שלי כדי לעזור לאחר, חלש ולחברה כולה.