הקשר הע/אמיתי לסדנאות נתיב
מה מחבר בין הפרטים היהודים והופך אותם לעם? מהם החוטים המקשרים ביננו? אלה השאלות המרכזיות של יחידה זו.
מטרות:
המשתתפים יציגו עצמם דרך מעגלי השייכות שלהם והקשר שלהם למשתתפים אחרים.
המשתתפים ינסחו את הקשר שלהם למשתתפים אחרים בקבוצה דרך מרכיבי זהות משותפים
המשתתפים יחשפו למושג "עמיות יהודית" ולהגדרתו.
מהלך היחידה
- הכינו את החדר על ידי הדבקת בריסטול שחור גדול על שולחן או על הרצפה והכנת צבעי פנדה מגוונים אחד לכל משתתף.
- בתחילת היחידה שאלו: מהיכן הגעתם? מהיכן הגיעו הוריכם? רשמו את כל התשובות על הלוח.
- הסבירו למשתתפים שכעת נחווה פעילות שמטרתה להכיר את עצמנו ואת הסיפורים שלנו טוב יותר, וגם כיצד יכול להיות שמגוון גדול כל כך של אנשים, המגיע מרחבי העולם, מרגיש איזשהו קשר בין אחד לשני, קשר מספיק גדול כדי להגיע הנה. הזמינו אותם לעמוד / לשבת סביב הבריסטול השחור ולבחור צבע איתו יפעלו במהלך כל ההוראות:
- בחרו צבע
- ציירו עיגול ורשמו את שמכם בתוכו ואת משמעותו/מדוע קוראים לכם כך.
- ציירו עיגול נוסף ובתוכו רשמו: זיכרון יהודי/ישראלי חזק.
- ציירו עיגול נוסף והשלימו את המשפט: ישראל בשבילי היא…
- ציירו עיגול אחרון ורשמו: אלו ערכים אני רוצה להגשים בשלב הבא בשירותי הצבאי (או בשחרור שלי)?
- הזמינו את המשתתפים לקום, ללכת מסביב לשולחן ולקרוא את מה שכתבו חבריהם. חפשו קשרים ביניכם לבין אחרים.
- כשכולם חזרו למקום, בקשו מהם לצייר חוטים מקשרים בין עיגולים שלהם לשל אחרים שאת מרגישים קשר עמם (לא משנה על מה התשובה בעיגול). רשמו על הקו את מהות הקשר (=כותרת לקשר). אין לחצות עיגולים – מותר כמובן לחצות קוים. יש לקשר לפחות 2 עיגולים שלכם (אם קישרו אליכם זה נהדר – אבל לא נחשב).
- הזמינו כל משתתף לחלוק את שמו ומשמעותו ושם של קשר שחלקו עם עוד משתתפים. \
- הזמינו את המשתתפים להביט במה שנרשם ודונו:
- מהם הקשרים הבולטים ביותר בקבוצה? האם אלה קשרים של עמיות / עם היהודי לדעתכם?
- כיצד הקשרים דומים / שונים מאלה שנרשמו בתחילת היחידה?
- האם נוכל למצוא מכנים משותפים בין הקשרים שנרשמו?
- כשאתם מסתכלים על הבריסטול: מה הסיפור של הקבוצה?
דברו על קשרים בין התשובות השונות של המשתתפים, וסכמו כיצד ישנם זוויות רבות לזהות יהודית.