929 במוזיאון אנו

תיאור הסיור

סיור אינטראקטיבי בתערוכת "הללויה: כינוס תפילה לימוד" יחד עם מיזם "929: תנ"ך ביחד". בסיור נבקש לעסוק בשאלות מפתח על העם היהודי-הדינמיקה שבין המאחד למייחד ובין המסורת לחידוש שבקהילות ישראל, תוך כדי קריאת טקסטים מהתנ"ך ופרשנות שלהם בימינו, נראה כיצד השפיעו סיפורי התנ"ך על עיצוב עם ישראל לדורותיו.

הסיור בשורה אחת בלבד:

סיור טקסטואלי בגלריית הללויה, תוך שימוש באפליקציה ובבית (על הטלפון, אבל לא צריך להוריד מראש) שמבקש לדבר על השפעת התנ"ך על ימינו אנו, ובייחוד על התנ"ך כגורם השראה וגורם מאחד לקהילות ישראל השונות.

אורך הסיור: 60 דקות

מבנה הסיור: "הללויה: כינוס, תפילה, לימוד" בלבד.

תחנות הסיור

פתיחה לגלריה: מקדש מעט

דגשים בתחנהטקסט מקראיטקסט מימינו
מקומו של בית הכנסת בקהילות ישראל לאורך הדורות. מקומו של התנ"ך בבית הכנסת – במובן הפיזי והפיגורטיבי. פתיחה לסיור – על מקומו של התנ"ך בקהילות ישראל השונות ובעיקר בימינו בחברה הישראלית – כבסיס המאחד ומשתף את גווניה. "לָכֵן אֱמֹר כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' כִּי הִרְחַקְתִּים בַּגּוֹיִם וְכִי הֲפִיצוֹתִים בָּאֲרָצוֹת וָאֱהִי לָהֶם לְמִקְדָּשׁ מְעַט בָּאֲרָצוֹת אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם" (יחזקאל יא)הבדיחה הידועה מספרת שכל יהודי חייב שיהיו לו שני בתי כנסת: זה שהוא מתפלל בו וזה שלעולם לא תדרוך בו כף רגלו. ואכן בית הכנסת איננו רק בית תפילה קדוש ונשגב. בדומה למקדש בירושלים בזמנו, גם בית הכנסת, אותו "מקדש מעט" מהווה מקום של החלפת דעות, לעתים זירה להתגוששויות ומאבקי כוח יצריים ואולי, מעל הכל, מקום שמגדיר זהות ושייכות. (לייזי שפירא, אתר 929)

דורא אירופוס

דגשים בתחנהטקסט מקראיטקסט מימינו
מקומו של התנ"ך בבית הכנסת הזה. הריבוי – בסיפורים, באופני המסירה. ריבוי השבטים המאוחדים בעם ישראל למתחילתו.וַיְדַבֵּ֨ר יְהוָ֧ה אֶל־מֹשֶׁ֛ה בְּמִדְבַּ֥ר סִינַ֖י בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד בְּאֶחָד֩ לַחֹ֨דֶשׁ הַשֵּׁנִ֜י בַּשָּׁנָ֣ה הַשֵּׁנִ֗ית לְצֵאתָ֛ם מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם לֵאמֹֽר׃ שְׂא֗וּ אֶת־רֹאשׁ֙ כָּל־עֲדַ֣ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל לְמִשְׁפְּחֹתָ֖ם לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֑ם בְּמִסְפַּ֣ר שֵׁמ֔וֹת כָּל־זָכָ֖ר לְגֻלְגְּלֹתָֽם (במדבר א, 1-2)עריכה של אחד מהטקסטים: אפשרות א – רובי ריבלין
אפשרות ב – רובי ריבלין  

לאחר פתיחה זו, נפנה לקהילות ספציפיות ונראה בהן דוגמאות לסיפורים או רעיונות מסוימים מהמקרא.

בית הכנסת אליהו הנביא באלכסנדריה: אחדות בריבוי

דגשים בתחנהטקסט מקראיטקסט מימינו
קיומם של מתפללים מקהילות, מוצאים ומנהגים שונים אשר כולם התפללו על פי מנהגם בבית הכנסת.כָּל־אֵ֛לֶּה שִׁבְטֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל שְׁנֵ֣ים עָשָׂ֑ר וְ֠זֹאת אֲשֶׁר־דִּבֶּ֨ר לָהֶ֤ם אֲבִיהֶם֙ וַיְבָ֣רֶךְ אוֹתָ֔ם אִ֛ישׁ אֲשֶׁ֥ר כְּבִרְכָת֖וֹ בֵּרַ֥ךְ אֹתָֽם (בראשית מ"ט, 28)עריכה של:
יולי אדלשטיין – גיוון ואחדות

בית הכנסת הגרמני – ונציה: הסתרת הזהות

דגשים בתחנהטקסט מקראיטקסט מימינו
הצורך של היהודים להסתיר את בית הכנסת בשל חוקי הגטו. התפתחות מנהג ההתחפשות בפורים בונציה של המאה ה-13.“אין אסתר מגדת עמה ואת מולדתה" "אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים" 

בית הכנסת החדש – אורנינבורגר בברלין: הצלה מבחוץ

דגשים בתחנהטקסט מקראיטקסט מימינו
הצלת בית הכנסת על ידי קצין גרמני בליל הבדולח.סיפור המיילדות (שמות א', 15-20)רחי קדוש על המיילדות המצריות

בית הכנסת אלקינס פארק בפילדלפיה: אור לגויים

דגשים בתחנהטקסט מקראיטקסט מימינו
בית כנסת, ובהשאלה העם היהודי, כעם מופת, כאור לגויים – ביטויים ארכיטקטוניים.ישעיה מט: וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד קְצֵה הָאָרֶץ   ישעיהו ב א הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלָ‍ִם. ב וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. ג וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר יְהוָה אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר יְהוָה מִירוּשָׁלָ‍ִם. ד וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה."ההיסטוריה לא פינקה אותנו בכוח, בעושר, בשטחים רחבים וברוב עם, אבל היא העניקה לנו תכונה מוסרית ואינטלקטואלית בלתי מצויה, והיא מְזַכָּה ומחייבת אותנו להיות אור לגויים"(דוד בן גוריון "יחוד ויעוד – דברים על ביטחון ישראל", הוצאת מערכות, משרד הביטחון, עמ' 359).

סיום:

הזמנה לכתיבה על 'קיר 929" באפליקציה ייעודית לחיילים. מוזמנים לכתוב על סיפור תנ"כי אחד שרלוונטי לחיים שלהם היום.