ארכיון: מנהיגות- אז והיום
סיור לצה"ל
תיאור הסיור
במהלך ההיסטוריה היהודית, פעלו דמויות מופת רבות ומגוונות אשר הטביעו חותם משמעותי על עולמנו. בסיורנו, נתחקה אחר אותם מנהיגים ודמויות מופת – החל מגיבורי התנ"ך, ועד לגיבורי ימינו. במהלך הסיור, נבקש לברר כיצד שינו מנהיגים אלו את העולם בו אנו חיים, וכיצד היוו הללו דוגמא אישית עבור בני-דורם. כמו-כן, נדון כיצד תרם עולם הערכים היהודי לעשייתן של רבים מדמויות מופת אלו.
הסיור בשורה אחת:
סיור ממוקד בגלריית הללויה וגלריית גיבורים, כאשר המוקד המרכזי הוא מנהיגות.
אורך הסיור: 60 דקות
מבנה הסיור: "הללויה – כינוס, לימוד ותפילה" + גיבורים
מבנה
פתיחה
ברוכים הבאים למוזיאון העם היהודי!
בסיורנו היום, נצא לסיור היסטורי ועכשווי אודות גיבורים ודמויות מופת של העם היהודי.
שאלת פתיחה:
- מיהו בעיניכם דמות המופת הייחודית ביותר בהיסטוריה של העם היהודי?
- מיהו האדם המשפיע ביותר על ההיסטוריה היהודית?
(השאלה הראשונה כללית יותר ומכוונת להשפעה מחוץ ובתוך לעולם ולתרבות היהודית, והשאלה השנייה מכוונת פנימה לתוך ההיסטוריה והתרבות היהודית).
שאלות המשך:
- מה הקריטריון בעיניכם להשפעה?
- כיצד ניתן למדוד השפעה של אדם?
דמויות מופת שונות פעלו והשפיעו על עולמנו בכלל, ועל העולם היהודי בפרט. שאלה מעניינת היא כיצד ליצור השפעה, כיצד להנהיג, וכיצד בכלל מודדים השפעה. בתור אנשים, וכחיילים ומפקדים בפרט, אנו נדרשים למנהיגות והובלה פעמים רבות. איך עושים את זה? איך משנים את המצב? איך יוצרים השפעה?
אנחנו נצא לסיור בעקבות דמויות מופת בעולם היהודי – כדי ללמוד מהם, כיצד אנו יכולים ויכולות להיות מנהיגים ומנהיגות.
גלריית גיבורים
לאחר הפתיחה, הציגו דמות גיבור אחד ונתחו את דמותו דרך השאלות ששאלתם בפתיחה. לאחר מכן הסבירו על התערוכה באופן כללי ושלחו את החיילים עם משימה:
- בחרו שני גיבורים שמציגים סוגי גבורה שונים – מה ההבדל בסוגי המנהיגות והגבורה שלהם?
או:
- הסתובבו בגלריה ובחרו את הגיבור/ה שהשפעתו על העולם/העם היהודי/מדינת ישראל היא הרבה ביותר.
לבקש מכל חייל לקרוא באפליקציה/בטאבלט על הגיבור שהוא בחר, כדי שהוא יוכל להציג אותו אחר כך לשאר הקבוצה.
לאחר 15-10 דקות הסתובבות, אספו את החיילים ובררו עם החיילים איזה גיבורים הם בחרו – לתת לשניים-שלושה חיילים להציג את הגיבורים שלהם.
הצעות לגיבורים בהם כדאי להתמקד או לכוון את המשתתפים (אם צריכים זאת)
גיבור | נקודות + שאלות למיקוד |
גבורה/מנהיגות צבאית רוזלינד פרנקלין אלי כהן יוסף טרומפלדור דוד המלך | כיצד באה לידי ביטוי הגבורה של גיבור/ה זה? האם סגנונות ההנהגה שלהם היו דומים? מה דומה ומה שונה בין הגיבורים? |
גבורה/מנהיגות מדינית-חברתית ד. בן גוריון הרצל פרדה אקלום רוזה לוקסמבורג | מה נדרש ממנהיג חברתי? מה ההבדל בין גבורה 'אזרחית-חברתית' לגבורה צבאית? |
גלריית הללויה
פתיחה רגילה לגלריה, ואז כיוונון לנושא עם השאלות:
- האם יש מנהיגות גם בקרב קהילה/משפחה?
- כיצד באה לידי ביטוי גבורה בחיי קהילה?
מוצגים ודגשים אודות מנהיגות וגבורה – יש לעבור ב-3 מתחנות אלו
מוצג | נקודות + שאלות למיקוד |
דורא ארופוס | אנחנו רואים דוגמא לקהילה שמציירת על קירות בית הכנסת שלה דמויות מופת וסיפורים שונים מהתנ"ך. איזה גיבורים מהתנ"ך מצוירים כאן?מה המשמעות של הציורים הללו עבור הקהילה?מה מסמלות דמויות המופת הללו עבור המתפלל? כיצד הן משפיעות עליו?האם יש דמויות אחרות מהתנ"ך שהייתם מוסיפים/מחליפים?איזה גיבורים הייתם אתם שמים? |
טלומצקה | מה נדרש ממנהיג קהילה בעתות מצוקה?האם הפילנטרופית הפגינה גבורה בעיניכם?אלו תכונות גבורה הגשים הרב? |
חאלב – ארם צובא | סיפור הצלת ה'כתר' מה חשיבותו של הספר עבור הקהילה? מה הוא מסמל?האם יש כאן גיבור? מיהו? |
אלטנוישול | סיפור הגולם האם המעשה הזה של המהר"ל יכול להיחשב למעשה מנהיגות ראוי? מה מלמדנו הסיפור על המצב הקיומי של יהודים בתקופה הזו? האם הגולם הוא גיבור? סוג של גיבור על? |
בית הכנסת החדש – ברלין | סיפור הצלתו של בית הכנסת ב'ליל הבדולח' בידי קצין המשטרה הגרמני אוטו בלגרט. שאלה – מה נדרש מאדם כדי לעמוד כנגד הדעה המקובלת בציבור שלו? |
קרקוב – הרמ"א | סיפורו של הרמ"א –הרמ"א החל לכתוב בעצמו ספר פסיקה מסכם עוד קודם שידע על ספרו של רבי יוסף קארו (השולחן ערוך). לאחר שנודע לו על ספרו של הרב קארו, גנז את ספרו שלו כדי שלא תרבה מחלוקת בישראל, ולקח את ה'שולחן ערוך' של ר' יוסף קארו והוסיף עליו הערות. שאלה – מתי מנהיג נדרש לסגת אחורה? האם אי-נקיטת פעולה או ויתור יכולה להיות פעולה מנהיגותית? |
בתי כנסת מסביב לעולם – צפייה משותפת בסרטוני 'רן סלבין' | שאלות צפייה מה תפקידו של מנהיג הקהילה/הרב בבית הכנסת הזה? כיצד נראית 'מנהיגות יהודית' בקהילה הזו? מה זה מלמדנו על העולם היהודי? |
סיכום הסיור – גיבורים/הללויה
חזרו על דמויות המופת וסיפורי המנהיגות בהם עסקתם בביקור.
שאלות דיון לסיכום
- האם יש סוג מנהיגות אחד?
- מה דומה ומה שונה בין סוגי המנהיגות שפגשנו?
סיכום
ראינו כי שמנהיגות וגבורה באים לידי ביטוי בקרב דמויות ואנשים שונים בהיסטוריה של העם היהודי. כשם שההיסטוריה היהודית מגוונת – כך גם מגוונים גם גילויי המנהיגות והגבורה. ישנה גבורה צבאית מלחמתית, שבאה לידי ביטוי ברגע קצה (כמו רוזלינד פרנקלין, אלי כהן וכו') וישנה מנהיגות יומיומית שבאה לידי ביטוי בתחושת האחריות שלנו לסובב אותנו, ובמחויבות שלנו לתיקונו. כשאנחנו פועלים לתיקון החברה/הקהילה/היחידה שלנו בצבא – אנחנו פועלים מתוך היסטוריה של תחושת שליחות ומנהיגות יהודית לאורך הדורות, ומבטאים במעשינו המשך לגילויי המנהיגות היהודית לאורך הדורות.