סדנא חינוכית: הקשר הע-אמיתי
מה מחבר בין הפרטים היהודים והופך אותם לעם? מהם החוטים המקשרים ביננו?
אלו השאלות המרכזיות שיובילו אותנו
מטרות:
המשתתפים יציגו עצמם דרך מעגלי השייכות שלהם והקשר שלהם למשתתפים אחרים.
המשתתפים ינסחו את הקשר שלהם למשתתפים אחרים בקבוצה דרך מרכיבי זהות משותפים
המשתתפים יחשפו למושג "עמיות יהודית" ולהגדרתו.
מהלך הסדנא
חומרים: הכינו את החדר על ידי הדבקת בריסטול שחור גדול על שולחן או על הרצפה והכנת צבעי פנדה מגוונים, כמו כן הגיעו לסדנא עם טוש ללוח.
פתיחה:
שאלו: מהיכן הגעתם? מהיכן הגיעו הוריכם? מה משותף לכל הנוכחים בחדר?
רשמו את כל התשובות על הלוח.
הסבירו: אחרי מעבר והתבוננו ת על התשובות שעלו אנו רואים שכולנו שונים אחד מהשני, מגיעים מתרבויות וזהויות שונות, אבל אנחנו גם מתבוננים והולכים להעמיק מבט על מה משותף לכולנו, אם כקבוצה או קהילה.
מהלך הסדנא:
כעת נחווה פעילות שמטרתה להכיר את עצמנו ואת הסיפורים שלנו טוב יותר, וגם כיצד יכול להיות שמגוון גדול כל כך של אנשים, המגיע מרחבי העולם, מרגיש איזשהו קשר בין אחד לשני, קשר מספיק גדול כדי להגיע הנה.
הזמינו אותם לעמוד / לשבת סביב הבריסטול השחור ולבחור צבע איתו יפעלו במהלך כל ההוראות:
שלב א':
- בחרו צבע פנדה
- ציירו עיגול ורשמו את שמכם בתוכו ואת משמעותו/מדוע קוראים לכם כך.
- ציירו עיגול נוסף ובתוכו רשמו: זיכרון יהודי/ישראלי משמעותי בשבילי?
- ציירו עיגול נוסף והשלימו את המשפט: ישראל בשבילי היא…
אפשרויות נוספות לשאלות בונוס:
- איזה ערך קיבלתי מהשירות הצבאי שלי?
- איזה ערך אני רוצה לקדם במסגרת העבודה שלי כעת?
- איפה אני רואה את עצמי בעוד עשר שנים?
הזמינו את המשתתפים לקום, ללכת מסביב לשולחן ולקרוא את מה שכתבו חבריהם. בקשו מהם
לקרוא את תשובות האחרים ולחפש קשרים בינם לבין אחרים.
שלב ב':
כשכולם חזרו למקום, בקשו מהם לצייר חוטים מקשרים בין עיגולים שלהם לשל אחרים שאת מרגישים קשר עמם (לא משנה על מה התשובה בעיגול). רשמו על הקו את מהות הקשר (=כותרת לקשר). אין לחצות עיגולים – מותר כמובן לחצות קוים. יש לקשר לפחות 2 עיגולים שלכם (אם קישרו אליכם זה נהדר – אבל לא נחשב).
דיון ועיבוד:
הזמינו כל משתתף לחלוק את שמו ומשמעותו ושם של קשר שחלקו עם עוד משתתפים.
הזמינו את המשתתפים להביט במה שנרשם ודונו:
- מהם הקשרים הבולטים ביותר בקבוצה? האם אלה קשרים של עמיות / עם היהודי לדעתכם?
- כיצד הקשרים דומים / שונים מאלה שנרשמו בתחילת הסדנא?
- האם נוכל למצוא מכנים משותפים בין הקשרים שנרשמו?
- כשאתם מסתכלים על הבריסטול: מה הסיפור של הקבוצה?
דברו על קשרים בין התשובות השונות של המשתתפים, וסכמו כיצד ישנם זויות רבות לזהות יהודית.
אפשרות: הציגו את המצגת על העמיות היהודית והסבירו את רכיבי המושג.
אפשרות נוספת: הציגו את הסרט "אתם חלק מהסיפור" ודברו על המשמעות שעולה מהסרט.
סיכום:
פתחנו וראינו שהשורשים שלנו בקבוצה מגיעים מרחבי העולם, כקהילה אנו מקיימים בתוכנו זהויות מגוונות שונות. פתחנו וחיפשנו בסיס משותף במובן המיידי ועלינו על כמה אפשרויות. בסדנא העמקנו וראינו כיצד הזהות האישית שלנו מורכבת מרבדים רבים ואף הרכיבים האלו יכולים להתחבר לרכיבי זהות של אחרים בחיבורי עמיות שונים.
כעת אנו נרחיב את מעגל החיבורים ונמצא חיבורים נוספים דרך המוצגים והקהילות המוצגות בתערוכות המוזיאון, נמשיך עם השאלה והחיפוש אחר אלמנטים משותפים לנו ולזהויות שנתקל בהן במוזיאון.