סיורובוט
להלן מערך ההדרכה למדריכי סיורי הרובוט החדש באנו – מוזיאון העם היהודי. הסיורובוט פותח במטרה לשרת קשישים או מוגבלים – אלו שאינם מסוגלים להגיע פיזית לבקר במוזיאון. בזכות הרובוט ניתן כעת לחוות באופן מלא את תכני המוזיאון מהבית, בנוחות. זהו מוצר חדשני, שלוקח את הנגישות צעד אחד קדימה – מנגישות פסיבית, אל הסברה אקטיבית וסיורים ייחודיים.
שלב ראשון – הדרכה לרובוט:
החלק הראשון של הסיור יהיה להנחות את המשתמש איך להשתמש ברובוט, החלק השני יהיה הסיור עצמו.
על המסך של המשתמש מופיעים שני חלונות שמציגות שתי נקודות מבט. אחת במצלמה הקדמית (למעלה, נקודת מבט ראשית) ומצלמה שפונה לרצפה (למטה, נקודת מבט צרה יותר).
הסבירו למשתמש כי החלק התחתון של המסך מציג לו באופן ברור את בסיס המכשיר, באופן זה המשתמש יוכל להחליט אם יש לו מספיק מקום למעבר.
תנועה: הסבירו למשתמש שהוא שולט בתנועות המכשיר. הדרך הפשוטה ביותר לכוון את התנועה של מכשיר היא באמצעות מקשי החצים.
חץ למעלה = להתקדם.
חץ למטה = ללכת אחורה.
חץ שמאלה וימינה = לסובב.
דרך נוספת להזיז את הרובוט היא באמצעות מקשי האותיות WASD במקלדת. (W=להתקדם, S=אחורה, A ו D = לפנות ולהסתובב).
אופציה נוספת- להשתמש בעכבר כדי להזיז את הרובוט, ע"י לחיצה על במסך התחתון על מקום היעד.
תנו למשתמש הזדמנות לנסות את השיטות הללו. הציעו להם לנוע לעברכם, אחורה, שמאלה וימינה, ולהסתובב במקום. תנו להם לנסות כמה דרכים שונות לעשות זאת, כדי שיוכלו להחליט איזה הם הכי אוהבים.
זום – בתחתית המסך העליון למשתמשים יש סרגל כלים. בצד השמאלי ביותר נמצאת זכוכית מגדלת – בקשו מהמשתמש ללחוץ על כפתור זה ולשחק עם הזום. המשתמש יכול לזוז ולעבור סביב התמונה כשהוא מתקרב. כדי להחזיר את השליטה על הרובוט, עליהם ללחוץ על המסך התחתון בעזרת העכבר שלהם, או ללחוץ על N במקלדת.
סיום שלב ראשון: נסכם את תרגול התנועה והזום, בבקשה מהמשתמש לגשת ישר לקיר זכוכית בלובי, בזווית של 90 מעלות. הם יראו את ההשתקפות שלהם, שתפריע להם לראות את המוצג, תחסום להם את נקודת המבט. נבקש מהם לגשת שוב, הפעם בזווית של 45 מעלות לזכוכית, ואז לעשות זום על הפרטים השונים.
מומלץ שהמשתמש תמיד יתקרב לויטרינות הזכוכית בזווית של 45 מעלות, לקבלת נקודת מבט טובה יותר.
שלב שני- הדרכה בגלריות:
המבקר הצופה לא נמצא איתך בגלריה ולא יכול לראות את כל מה שאת/ה (המדריך) רואה! חשוב לציין כי לרובוט יש נקודת מבט ויכולת תנועה מוגבלת ולכן יש לבצע התאמות ושינויים בהתאם למבנה הסיור ולסגנון הדדרכה.
הדרכת הרובוט – שיטות עבודה מומלצות:
- ההדרכה היא יותר "קלאסית" באופיה – היא ספציפית לתערוכה, וכבדת מידע. המשתמש אינו נחשף להרבה מוצגים אינטראקטיביים, סרטים וכו'. לכן החוויה מבוססת הרבה יותר על המדריך ועל יכולתו להעביר מידע בצורה מעניינת.
- התמקדו במוצגים ספציפיים שהם יותר רלוונטיים/מרכזיים בסיפור המסופר בגלריות.
- יש לבחור פריטים המציגים זרימה קוהרנטית כאשר הם מוצגים בזה אחר זה.
- בחירת מוצגים על פי שיקולים מעשיים – נגישות פיזית, בהירות חזותית וכו'.
- תכנון מראש – כדאי לחקור את המוצגים שאת/ה רוצה לדבר עליהם.
- לדבר לאט, בבירור ולזכור להיות סבלני/ת.
חשוב לזכור:
- להזכיר תמיד למשתמש להסתכל בתחתית המסך בעת הניווט – "לחץ על החלק התחתון, עקוב אחרי הרגליים שלי".
- לשמור מרחק של מטר/מטר וחצי מהמסך, בעת ההליכה עם הרובוט.
- על המדריך לעצור פיזית את הרובוט, בעת הצורך.
- כשנכנסים למעלית, יש להחזיק את הדלת וליידע את המודרך בכל שהוא עלול לאבד קליטה/חיבור לכמה רגעים.
- לעולם לא ללחוץ על הכפתור הירוק שעל הרובוט! זה מכבה אותו!
התחלת הסיור:
למשתמש: בוא נתחיל! אנא לחץ על החלק התחתון של המסך ולך אחריי, בעקבות הרגליים שלי. זכור להסתכל על המצלמה שלך ולא על המסך. (חשוב לחזור על זה ולהזכיר כמה פעמים במהלך הסיור). לרובוט יש מערכת לביטול רעשים ככה ששאר המבקרים שבמוזיאון לא יפריעו לנו במהלך הסיור. את/ה אמור להיות מסוגל לשמוע אותי בבירור, בבקשה תיידע אותע במקרים מתי/אם צריך שאדבר בקול רם יותר. (סביר להניח שהרובוט יופעל בשעות בהן אין הרבה 'תנועת מוזיאונים').
קומה שלישית – מוצגים מומלצים
גלריית האינדיבידואלים:
- פתיחה בתמונות המשפחות
לעמוד כשהרובוט מול הקיר הלבן ואז רואים את המדריך, ואז להגיד לרובוט להסתובב להתמקד במשפחה במהלך ההדרכה.
מוקד מחול:
- חליפת הריקוד של להקת בת שבע מהמחול "אנפאזה"
אוהד נהרין הכוריאוגרף והמנהל האמנותי של להקת בת שבע יצר ב1993 את המופע "אנפאזה" בביצוע רקדני להקת בת שבע, מופע המחול הישראלי המצליח בכל הזמנים שהועלה בארץ ובעולם – והפך לשגריר נאמן ליצירת המחול הישראלית.
מוקד מוזיקה:
- הגיטרה של ג'ין סימונס (חיים ויץ)
- החליפה של עפרה חזה מהקליפ "גלבי"
- הג'וזה של האחים אל-כווית'י
מוקד פולקלור:
- ● "קמע אלף להגנה על הרך הנולד" – הקמע הגדול מיוון
מוקד אמנות:
- ● "מלאי" – כריסטיאן בולטנסקי
- אנתוני קארו – הפסל המופשט
מוקד מאורות:
- לאונרד כהן
- רות ביידר גינסבורג
- אלבר אלבז
קומה שנייה – מוצגים מומלצים (לבחור מוצג או שניים במוקד, זכרו שסך הסיור 45 דקות)
חלל פתיחה:
- בנימין מטודלה (ניתן לראות אבל לא לקרוא את הפרטים)
- קיר הקהילות – התמונות של לנה רבנקו (אפשרי להתמקד בדמויות).
מוקד בבל ואלכסנדריה
- גליל הצהרת כורש
- הנחיות לפסח באלכסנדריה
- קנקן מגילות
- בית הכנסת באלכסנדריה
- דיורמות פילון ויוחנן
- גלוסקמה
- איורי אסף חנוכה: הגנים התלויים בבבל, ים ההלכה, גאון וראש הגולה, רב משיב לשאלות.
מוקד אשכנזים וספרדים
- איורי מבנה הקהילה באשכנז וספרד
- ביכנ"ס טולדו (להעמיד את הרובוט באלכסון מתוך החדר עצמו)
- דמויות הרמב"ם ורש"י (ציורים על צדי המעבר)
- צילום הדלקת נרות בלמונטה
- סינגוגה ואקלזיה
- סרטון האנוסים (בזום ומקרוב)
מוקד אמונה מחשבה ויצירה
- ספרי תורה מאיטליה והודו
- מוצג הכפרות
מוקד פולין ליטא והאימפ' העותמאנית
- איורי בעש”ט והגאון מוילנה
- מנורת שבת עם 4 כנים
- דיורמת דונה גרציה
- סרטון מפגש יהודים
- כרזת חרם נגד שבתאי צבי
מוקד מודרנה
- פסל אנטישמי
- מכתב מג'ורג' וושינגטון
משתלבים
- תמונת המשתלבים
- תמונת מנדלסון בסלון
- אפשרות: זום אאוט על הספה וארון הספרים כדי להראות את רעיון הסלון האירופאי ותמונות הנשים שארגנו את הסלונים הללו.
- תמונת דרייפוס והנחש
מהשטאטעל לעיר הגדולה
- תמונת הנושא מהשטאטעל לעיר הגדולה
- תמונת היהודים 'העירונים'
- זום אאוט על קיר הדמויות מאחורי פנס הרחוב.
ממזרח לרוחות מערב
- תמונת הנושא ממזרח לרוחות המערב
- שמלת הכלה ממרוקו
- תמונת המורה מאוזבקיסטן
ההגירה הגדולה
- תמונת הנושא ההגירה הגדולה
- מחבט בייסבול של סנדי קופקס
- חנוכיית החירות.
ממשיכים ישירות לבית הקפה ושם עומדים מול פוסטר קק"ל.
לידה תמונת קוצר ישראלי העובד את אדמת הארץ (גאולת האדמה).
שואה
- תמונת הילד ותל אבנים
המיליון החסר
- תמונות עולים חדשים ממדינות ערב, רואים טוב
אסירי ציון
- חולצת אסיר ציון פרייגרזון וכפתורי מחאה לשחרור אסירי ציון. כרזות האסירים.
לסיום
- מגילת העצמאות והקמת מדינת ישראל
קומה ראשונה
הומור:
הצעה לסדר רעיוני בגלריה:
- להתחיל עם השלט הגדול האדום של "אוי ווי" במרכז הגלריה.
- מעבר לשוטים – התקרב למוצגים ספציפיים.
- שלום עליכם פסל ותיק.
- שיקסה, וודי אלן מאחוריו.
- היידישע מאמע- "בואו נלך לבקר במטבח!" (הרובוט צריך להיכנס למטבח דרך הרווח הקטן בצד ימין של השולחן – כשפניו מופנות למטבח מבחוץ).
טיפ מנחה: זו הזדמנות טובה להתמקד בפוסטר של סופי טאקר שתלוי מעל השולחן ושבדרך כלל מתעלמים ממנו.
שימו לב: המקרר לא עובד טוב לסיור זה.
- פורים – לרובוט יהיה מראה ברור של המסכות בתוך הויטרינה. סאדאם חוסיין וכו'.
- האף של מרקס.
- החליפה של גראוצ'ו (המיקום הטוב ביותר לרובוט נמצא ממש מול החליפה).
שימו לב! חשוב להגיד למשתמש שבעת נסיעה בין הגלריות הם יכולים להשתמש במקש shift כדי להאיץ.
גלריית הללויה:
פוזיציות אופטימליות ומוצגים רלוונטיים:
בתערוכה זו המדריך יצטרך להתאים את מיקום הרובוטים כדי להבטיח למשתמש תצוגה אופטימלית של המוצגים.
טיפ מנחה: בדרך כלל מומלץ למקם את הרובוט בזווית של 45 מעלות ביחס לבתי הכנסת.
הפסיפס של דורא אירופוס: כדאי להציב את הרובוט באופן המוצג בתמונה. הזכירו למשתמש להשתמש בלחצן הזום.
אלקינס פארק: מוצג מומלץ מאוד לסיור – מואר טוב, יפה ואסטתי. להציב את הרובוט באופן הבא:
כיסא ושלמה אבן דנאן: להעמיד את הרובוט בדיוק בין שניהם.
בית הכנסת טורו: להציב את הרובוט קרוב מאוד, בפינה השמאלית.
שימו לב! נא לא להדריך בחדר המראות או מול הסרטים הגדולים, הסאונד שלהם עוצמתי ולרובוט אין נקודת מבט ברורה.
תפילה לשלום: לרובוט יש נקודת מבט הולמת.
בית הכנסת הגרמני: לא מקום טוב במיוחד לרובוט – תאורה לא טובה כמו גם הזווית.
בית הכנסת בוורשה: מאוד מומלץ. מאור היטב. כדאי להציב את הרובוט ישירות מול הדגם.
האלטנוישול: יש להציב את הרובוט באופן הבא:
בית הכנסת הספרדי: להציב את הרובוט באון הבא:
בית הכנסת הפורטוגזי: דגם טוב לרובוט, להציב אותו קרוב מזווית קלה.
השולהויף: יש להעמיד את הרובוט קרוב מאוד לדגם.
חפצים שעובדים טוב: אבן עם חנוכיה, חושנים וכתרים לתורה.