ארכיון: מערך סיור לנתיב
מפקדות ומפקדים יקרים, כאן תמצאו מתווה שנכתב על ידי צוות פיתוח ההדרכה של היחידה ואנשי פיתוח התוכן של המוזיאון, מתוך מטרה לתת את התכנית הטובה ביותר לחיילי נתיב. ישנו כאן שילוב של מתודות ומידע נוסף על מוצגים, שמחולק על פי הקומות השונות של המוזיאון.
מטרות הסיור:
- הכרת הזהות האישית של החיילים דרך למידה עצמית על השורשים שלהם.
- יצירת חיבור רגשי של החניכים עם סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי וחלקם האישי בו
- יצירת סקרנות ללמידה והעמקה על ההיסטוריה של העם היהודי בתפוצות.
זמן הסיור: 90 דקות
פתיחה (בלובי או בכל קומה בה התחלתם):
התחילו בהסבר על המוזיאון ואיך כל קומה עובדת: הקומה ה-3 היא קומת "הפסיפס: זהות ותרבות בת זממנו" והיא כוללת מוצגים מ-120 השנים האחרונות. הקומה ה-2 היא קומת "המסע", והיא קומה היסטורית שמתחילה בימי בית שני ומגיעה עד ימינו. הקומה ה-1 עוסקת ב"יסודות" – מה מקשר בינינו, על כל המגוון וההיסטוריה הארוכה שלנו.
קומה 3: הפסיפס
- להיות יהודי היום – שחררו לכמה דקות עם האינדיוידואלים שמוקלטים במוקד (מסכי הוידאו הענקיים שרואים מייד כשיוצאים מהמעלית)
- יצירה: התמקדות במיצג לבחירתכם באחד מהמוקדים–
- מוקד התיאטרון: מוצג תלבושת המלך ליר: תלבושת זו נלבשה על ידי שלמה מיכואלס בתיאטרון הלאומי של מסקבה, שם הציגו את המלך ליר בתרגום ליידיש. שלמה היה מחשובי אנשי הרוח של היהודים ברוסיה של לאחר המהפכה ועד מלחמת העולם השנייה. הוא הקים ועד אנטי-פאשיסטי לפני המלחמה. בסופו של דבר, הוא נרצח על ידי סטאלין בשנות ה-40.
- מוקד המחול: תלבושת מחול ענבל. להקת המחול ענבל לקחה את המחול התימני והפכה אותו להצלחה עולמית בשנות ה-60 של המאה ה-20. הריקוד הישראלי כולו הוא למעשה אימוץ של מנהגים עממיים שונים מרחבי העולם, שבאו לארץ בחסות העולים – ההורה הוא ריקוד רומני במקור, והצעד התימני הוא…תימני J המחול הישראלי נולד מהריקוד העממי, ולא הקלאסי, והיום הוא מהווה תורת מחול מובילה בעולם כולו.
- מוקד המוזיקה: מוצג הג'וזה של האחים כוויתי – האחים כוויתי (סבו ודודו הגדול של דודו טסה) הקימו תזמורת חשובה בבגדד, שניגנה מוזיקה עיראקית ומוזיקה יהודית, והיו מובילי תרבות בה. כשהגיעו לארץ לא התקבלו על ידי הממסד, שדחה תרבות יהודית "גלותית", ובעקבות זאת נאסרה נגינת מוזיקה במשפחה. רק שלושה דורות לאחר מכן, דודו הצעיר ימרוד, ילמד מוזיקה ויצליח בענק. הצלחתו הובילה גם להתעניינות מחודשת באחים, ולהצלחה מחודשת – עשרות שנים אחרי עלייתם ארצה.
- מוקד אוכל: אינטראקטיב שבו אפשר להכין מנות מסורתיות מרחבי העולם היהודי. תנו לחניכים זמן חופשי
- מוקד אומנות ואומנים – אינטראקטיב עם יצירות אומנות שניתן "לזרוק" אל הפסל הדיגיטלי, שמורכב ומשתנה כל הזמן על פי בחירות המבקרים. מתודה מומלצת – להעמיד את כל הצוות מסביב לפסל ולבקש מהם לבחור יצירה שמזכירה להם מילה מסוימת (זהות, יהדות, שייכות, משפחה וכו), ותראו כיצד הבחירות שלכם ממלאות את הפסל תוך 1-2 דקות. אם יש זמן, ניתן גם להמשיך את השיח ולבקש מהם לספר על הבחירה שלהם או להגיב לבחירות של אחרים.
- מוקד יהודים בתרבות העולם: זמן חופשי באינטראקטיב מאורות, שמאפשר לגלות יהודים ויהודיות מרחבי העולם שהשפיעו בצורה מכרעת על התרבות האנושית.
עשו סבב קצר עם כמה מהחיילים ושאלו מי הדמות שמעוררת בהם השראה.
- סיכום: זכרו – לכל אחת מהתחנות שהזכרנו ישנה גם שאלה על הדף. הדף הוא כלי עזר, ולא חייבים למלא את כולו – אבל אם החלטתם ללכת על זה, זכרו לבדוק שהוא אכן מתמלא, לפחות במה שרציתם.
קומה 2: המסע
- עם בין עמים: לפצל את הצוות: חצי באינטראקטיב קהילות, שם הם יכולים לחפש את הקהילות שלהם ברחבי העולם, וחצי בסרט "מסעות היהודים" (אורך הדרך: שבע וחצי דקות), ואז להתחלף
- מוקד אמונה, מחשבה ויצירה: מיצג חכמת הדורות מדבר על מה שחיבר בין כל היהודים והיהודיות שללו לאורך השנים, בשלל הקהילות והיבשות שבו הם היו. המיצג מכיל ספר תנ"ך פתוח במרכז, אשר ממנו יוצאים עשרות ומאות ספרים עליהם מוקרנות אותיות עבריות, כדי לסמל את היצירה היהודית האינסופית של התורה, התורה שבעל פה וכו'.
- מוקד אמונה, מחשבה ויצירה: יצירת האומנות "כפרות" של אנדי ארנביץ'. האמנית לוקחת את טקס הכפרות המסורתי ומחדשת אותו, במבט של זמננו, עם הומור והרבה כבוד למסורת. היא יוצרת שני כלי כפרות – דיסקים עם נוצות מזוייפות, שמשולבות ביניהם פתקיות פלסטיק עם חטאים שאנדי רוצה כפרה עליהן: חטא אכילת פחמימות, חטא שיתוף הכול ברשתות חבריות, חטא התקקבנות ועוד ועוד חטאים קטנים ויום יומיים שאנדי, וכלונו, יכולים לבקש עליהם כפרה. רשימה חלקית של החטאים נמצאת מימין ליצירה.
- מוקד ציונות: אינטראקטיב ציונות, שבו ניתן לענות על שלוש שאלות ולראות לאלו הוגים אתה דומה. מומלץ לעשות יחד עם כל הצוות (יש תחנה אחת בלבד).
- לחלוף על פני סרט הבורשט – לא רלוונטי ויכול להיות פוגעני לחיילים בשל השימוש במילה "גויים"
- מוקד אחרי השואה: סרטון עליית ברה"מ – רק אם יש זמן. מכיוון שאנו מדברים על נושא זה בקורס, במידה ואין זמן יש להמשיך למיצג הבא.
- קהילות יהודיות היום: מיצג אינטראקטיבי שכולל מידע על קהילות יהודיות היום ברחבי העולם. שימו לב – לא כל הקהילות היהודיות בעולם רשומות כאן, אלא קהילות שנרשמו מרצונן באתר מיוחד. מומלץ להדגים לחיילים על ידי חיפוש חופשי של ארץ ובחירה של קהילה, ומשם "לקפוץ" על ידי לחיצה על תמונות, קהילות והאשטגים בין קהילות שונות. אם יש זמן, ניתן לבקש מהצוות למצוא שלוש קהילות מפתיעות במוצג. קהילות מומלצות:
- Biker tov – קהילת אופנוענים צרפתים שעורכים מסעות אופנועים כדי לגייס כסף לצדקה, תיקון עולם וגמילות חסדים.
- ADAT YISRAEL SYNAGOGUE – קהילה אורתודקסית בלאגוס שבאפריקה.
- The Ramaz School – בית ספר יהודי מקסים בארה"ב.
כדאי מאוד להיות במיצג זה ולסכם איתו את הקומה השנייה.
קומה 1: היסודות
- יצירת אמנות השבת: יצירה של האמנית הדסה גולדוויכט, אמנית אורתודוקסית שיצרה "שעון שבת" על ידי שילוב בין מפת כוכבים לתמונות אולטרהסאונד. השעון משתנה כל הזמן ומראה את המרחק שלנו, ושל מקומות ברחבי העולם, מהשבת. בעת השבת העיגול מתמלא, ואז חוזר להתחלה במוצאי שבת.
- אינטראקטיב זמן יהודי: דרך האינטראקטיב ניתן לדבר על היום היהודי (שמתחיל בערב), השבוע הנע בין שבת לשבת, החודש הנקבע על ידי הירח וגם – ניתן לראות את מפת הכוכבים ביום ההולדת שלך. מומלץ לוותר על האפשרות האחרונה, למרות שהיא מקסימה, אלא אם כן יש זמן – כיוון שיש רק עמדה אחת ויקח זמן לכל אחד לעשות זאת. ניתן לעשות זאת לכמה חיילים מהצוות ולהראות את הדוגמא.
- סיכום סיור- מעבר על מטרות הסיור, על רציונל של שלושת הקומות ועל החיבור למשבצת לפני הסיור.
אני מאמין של המפקדת.