נגישות: דגשים להדרכות קבוצות עם מוגבלות שכלית התפתחותית/על הרצף האוטיסטי
דגשים להדרכת קבוצות עם מוגבלות שכלית התפתחותית:
על הקבוצות:
על פי רב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית יגיעו בקבוצות הומוגניות, בהן מרבית המשתתפים עם מאפיינים דומים. כמו כן, קבוצות הומוגניות של אנשים עם מוגבלות שכלית, גם אם תהיינה בעלות יכולות תפקוד דומות, עדיין תאחדנה בתוכן מבקרים עם יכולות שונות מבחינת תקשורת, חשיבה, הבנה ומבחינת יכולות פיסיות.
המאפיינים המרכזיים של קבוצות אלה הינם ירידה ביכולות הקוגניטיביות.
משמעות הדבר היא שהשפה עלולה להיות דלה יותר, ההבנה תתמקד בתהליכים פשוטים, בהסברים ברורים ובהפשטה של המידע כולו. בנוסף- התנסות חושית ועשייה במהלך ההדרכה, יכולים להוות גורם תומך במידע המועבר בעל פה על ידי המדריך ולכן מומלץ לעשות בהם שימוש רב.
דגשים:
* פגשו את הקבוצה בכניסה לאתר כדי להראות היכן השירותים. במידה והדבר לא יעשה בצורה מסודרת בתחילת המפגש, תהיה תנועה לשירותים במהלך ההדרכה כולה.
* קחו בחשבון כי קצב ההליכה וההתנהלות כולה, גוזלים זמן רב יותר וכי משך ההדרכה יושפע מכך.
* חשוב מאוד להקפיד לדבר אל האדם עם הלקות ולא אל המלווה שלו, בכל עת.
* יש להדריך את הקבוצה ולבקש את עזרת הצוות במקרה ולא נמצא פתרון אחר, שבכל משימה/זמן משימה יהיה איש צוות שיחנוך 2-3 תלמידים באופן צמוד (ממש לחלק אותם ע"פ אנשי הצוות)
אנשי הצוות מגויסים מלכתחילה ויש לנתב זאת להצלחת המשימות ומטרות התכנית.
* חובה לשוחח בתחילת הסיור עם אחראי הקבוצה ולראות שהתיאום מראש על תכנים וקומות מתאימים למידע המקדים שהתקבל, זאת במטרה שלא תהיינה אי הבנות או התעכבות על תכנים ונקודות שהינן פחות מתאימות לקבוצה.
* יש לאפשר נגישות למישוש חפצים שונים, על מנת לתמוך את ההדרכה מבחינה חושית. הערכה החושית לרשותכם בחדר הציוד ויש לקחת חלקים ממנה כעזר לסיור. כמו כן יש לאפשר המסרה נוספת דרך סרטוני המוזיאון
* יש להדריך בשפה פשוטה ובקצב איטי ולוודא הבנה מול המשתתפים.
* ידע = כוח – הגדרת הלו"ז והמסר של היום באופן מאוד ברור בהתחלה, התבניתיות וההדגשה תקל על התלמידים להתכונן.
* שיח ודיון – בצורה אחרת – לתלמידים קושי בתגובות רגשיות או שפתיות, אפשר ורצוי לשאול שאלות אבל התגובות יגיעו בצורות שונות ואין להיעלב או לחשוש.
* המטרות מול קבוצות אלו הן לא רק העברת ידע אלא יצירת חוויה של סקרנות, חום ויחס אישי.
* הכי חשוב: גמישות ורגישות.